Souboj o vesmírného turistu. Výlety k orbitě chce SpaceX, Virgin Galactic i Blue Origin

Tím, že americká soukromá společnost SpaceX dokázala v květnu dopravit astronauty na Mezinárodní vesmírnou stanici, otevřela novou kapitolu dobývání kosmu. Dalším milníkem v pořadníku je komerční doprava turistů na orbitu. O titul společnosti, která to dokáže jako první, bojuje vedle firmy Elona Muska například společnost Virgin Galactic nebo Blue Origin.

Ještě před pandemií se zdálo, že některá z firem dopraví prvního turistu do vesmíru už letos. Jenže koronavirus, karantény a s tím spojené ztížené pracovní podmínky způsobily, že se raketové starty odkládají. Společnost SpaceX miliardáře Elona Muska hodlá dostat pasažéry na palubě lodi Crew Dragon na orbitu příští rok. Spolupracovat bude s firmou Space Adventures, která se zabývá vesmírným turismem.

První taková expedice by měla podle webu Space trvat pět dní. „Čtyři lidé budou mít možnost vyletět do vesmíru na palubě soukromého plavidla a spatřit Zemi tak, jako nikdo jiný v historii od konce vesmírného programu Gemini,“ stojí v oficiálním prohlášení firmy Space Adventures.

Doprava do vesmíru a vývoj nadzvukového letounu

Jenže v roce 2021 chce dostat turisty do vesmíru také firma Virgin Galactic, která patří britskému miliardáři Richardu Bransonovi. Ten plánuje přepravovat turisty v rámci suborbitálních letů k hranici vesmíru. Bransonova firma chce k tomuto úkolu využít kosmický raketoplán SpaceshipTwo.

Virgin Galactic chce do příštího roku ještě nejméně dvakrát tuto vesmírnou raketu otestovat, stroj by měl odstartovat ze základny v Novém Mexiku. Pokud oba lety proběhnou bez potíží, začne firma s přepravováním turistů.

„Věříme, že vysokorychlostní lety reprezentují budoucnost letecké dopravy. Těšíme se, že budeme spolupracovat s respektovanými společnostmi jako jsou NASA, Boeing nebo Rolls Royce. Společně budeme objevovat, jak revolučním způsobem se dá změnit způsob, jakým cestujeme,“ sdělil pro portál Space šéf kosmického úřadu ve firmě Virgin Galactic, která se mimo jiné ve svém technologickém portfoliu snaží o výrobu nadzvukového letadla.

Ambice nejbohatšího muže planety

Miliardářskou trojici podnikatelů, kteří našli zalíbení ve vesmírném prostoru, uzavírá Jeff Bezos, šéf Amazonu a nejbohatší člověk planety. Jeho společnost Blue Origin hodlá taktéž přepravovat turisty do vesmíru. Časopis Forbes na sklonku minulého roku napsal, že to chce firma stihnout ještě v roce 2020. Už teď je ale téměř jasné, že se celý projekt kvůli pandemii odloží.

Dopravním prostředkem, který se má úkolu pod vlajkou Blue Origin zhostit, je znovupoužitelná raketa New Shepard. Společnost už podnikla 12 testovacích letů. Stejně jako výše zmínění SpaceX a Virgin Galactic nechce Bezosova firma nic uspěchat. „Nepoletíme, dokud si nebudeme jistí, že jsme absolutně připraveni,“ sdělil loni pro CNBC výkonný ředitel firmy Bob Smith.

K tématu

Další hlavní zprávy

Koronavirus

Hranice okresů budou hlídat tisíce policistů. Mají být na všech hlavních tazích

Na dodržování vládních omezení pohybu obyvatel mezi okresy bude v celé zemi dohlížet 26 000 policistů. Měli by hlídkovat na všech hlavních silničních tazích včetně dálnic. Podle policejního prezidenta Jana Švejdara by měly být kontroly namátkové. Informovala o tom Česká televize. Policie také na webu zveřejnila formou otázek a odpovědí pravidla pohybu mezi regiony.

Partie

Jak hodnotí rok s koronavirem Zeman, Babiš a Vystrčil? Sledujte nedělní Partii

S pandemií koronaviru se Česko potýká už téměř rok. O tom, jak změnila životy lidí a jak se promítla na české politické scéně, bude mluvit v mimořádné nedělní Partii moderátorka Terezie Tománková s prezidentem Milošem Zemanem. Ve druhé části pořadu rok s koronavirem zhodnotí premiér Andrej Babiš a třetí hodinový blok bude věnovaný předsedovi Senátu Miloši Vystrčilovi. Sledujte Partii na Primě i CNN Prima NEWS v neděli 28. února od 11 hodin.

Maláčová vs. Schillerová: Máš podíl na tom, že si lidé musí vybírat mezi zdravím a penězi