Katastrofa v Indii, oběti covidu spalují uprostřed měst (zdroj: AP)
Hořící vatry uprostřed měst, v nichž se spalují oběti covidu. Zoufalé volání nakažených po lůžkách ve špitálech, kyslíku a ventilátorech. Statisíce nakažených a tisíce obětí denně. Už od roku 1997 pomáhá 57letý aktivista Kumar Vishwanathan sociálně slabým ostravským Romům, teď se však jeho pozornost obrací k rodné Indii, kde infekce COVID-19 útočí s neobvyklou silou. „Maminka, bratr, synovec a další příbuzní jsou v pořádku, ale situace je katastrofická. Z nové vlny viním jednoznačně indickou náboženskou a nacionalistickou vládu premiéra Módího.“
Jak na vás působí aktuální zprávy z Indie? Záběry z provizorních krematorií pod širým nebem jsou pro Evropany šokující, ale v Indii se přece takto běžně spalují těla mrtvých.
To ano, ale někde za městem. Teď se se však spaluje i na volných plochách přímo uprostřed měst a to jsou nezvyklé obrazy i pro Indy. Lidé tam teď umírají před nemocnicemi, když marně čekají na volná lůžka. Lékaři v mnohých nemocnicích už dusícím se pacientům nemohou nabídnout kyslík, a lidé ho proto zoufale shánějí přes sociální sítě. Z kyslíku se tak stává předražené a běžnému člověku nedostupné zboží na černém trhu.
Druhá vlna covidu znamená pro Indii katastrofu: Spalování mrtvol na ulicích, vyčerpaní zdravotníci a nekonečné fronty na kyslíkové bomby, které jsou nedostatkovým zbožím. Zdroj: AP
V České republice vyvolala během ledna zděšení zpráva, že ostravské krematorium nestíhá spalovat oběti covidu, proto musela být těla ukládána do mrazicích kamionů. Tahle „drobnost“ je asi se situací v Indii nesrovnatelná?
Tohle bych vůbec nesrovnával, v Indii se odehrává katastrofa, ovšem úplně zbytečná katastrofa. První vlnu pandemie totiž země zvládla na jedničku, takže z toho, co se tam děje v těchto dnech, jsem hrozně nešťastný. Loni na jaře byl včas vyhlášen zákaz vycházení, a protože Indové jsou hodně poslušní, nařízením se okamžitě podvolili.
Nemuselo tedy dojít k aktuální dramatické druhé vlně?
Ne. Jednoznačným viníkem je náboženská, nacionalistická a autoritářská vláda současného premiéra Naréndra Módího.
Proč?
Je to ortodoxně náboženská hinduistická vláda s fašistickými sklony, díky níž začala celá země upadat do nebývalého tmářství, a to už před nástupem pandemie. Oživují se tisíce let staré mýty, které začaly vstupovat do řízení společnosti v jednadvacátém století. Tahle vláda popírá současné vědecké poznání a vsadila na náboženské tradice, doslova na slepou víru. A tohle všechno se jen těžko slučuje s účinným bojem proti COVID-19.
Indie ale loni byla příkladem pro celý svět, že i ve více než miliardové zemi lze covid držet na uzdě. Premiér Módí i ministr zdravotnictví ještě počátkem března ujišťovali, že země nad pandemií zvítězila. Co se pak stalo?
Zatímco v první vlně vláda dbala na opatření doporučená Světovou zdravotnickou organizací, po jejím odeznění nabyla dojmu, že se infekce už do země nemůže vrátit.
Takový postoj přece loni v létě zastávala i vláda premiéra Andreje Babiše.
Přece jen to bylo odlišné, ani v létě se u nás nekonaly velké hudební festivaly a podobně. Indická vláda se ovšem v posledních měsících začala chovat naprosto nezodpovědně. S blížícími se volbami začala organizovat předvolební shromáždění, na která přicházely miliony lidí. Premiér začal vyzývat i k tradičním náboženským setkáním, povolil i obřad zvaný Kumbhaméla, což je masová hinduistická pouť. Milionovými počty účastníků největší hromadná náboženská akce na světě.
Na agenturních fotografiích ze shromáždění Kumbhaméla je málokdo vidět s rouškou na ústech. Vláda ochranu dýchacích cest přestala doporučovat?
Zcela rezignovala na další osvětu, a dokonce ustala i propagace očkování, takže mezi řadovými Indy přestal být o vakcinaci zájem. Přitom vakcíny Covaxin, kterou vyvinula indická společnost Bharat Biotech, se dařilo vyrábět dostatečné množství, takže se paradoxně začala i vyvážet. Vláda také v předchozí vlně vybudovala záložní nemocnice, připravovala se na dramatický nárůst nemocných, ale jakmile se epidemie zastavila, tahle preventivní opatření byla zrušena. A teď druhá vlna Indii zastihla úplně nepřipravenou.
Indický režim připomíná něco jako zárodek italského fašismu z dvacátých let minulého století.
Premiér Módí tohle „překvapení“ nechce příliš přiznávat, vláda dokonce v neděli nařídila sociálním sítím Twitter, Facebook a Instagram, aby blokovaly kritické statusy. Podobně se loni na jaře chovalo Maďarsko, kde byla mediální kritika vlády v souvislostí s epidemií také zakázána.
Všechny autoritářské státy se snaží kritiku umlčet obdobnými metodami. A indická vláda je postavena na kultu osobnosti současného premiéra Naréndra Módího, který po odeznění první vlny jednal naprosto disfunkčně. Namísto toho, aby se připravil na další vlnu, začal mluvit o „zvláštní odolnosti Indů“ vůči koronaviru. Takže opět začaly tradiční obrovské indické svatby pro stovky lidí, hromadné koupání v řece Ganga a tak dále, už jsem o tom mluvil. Premiér se postavil vůči vědeckým poznatkům, což je strašně smutné. A nezbývá než věřit, že už další volby nevyhraje.
Podaří se to?
Skutečně demokraticky smýšlejících intelektuálů je v Indii velice málo a v zemi se všechno podřizuje ekonomice a hinduistickému náboženství. Střední třída je sice ze současného ekonomického rozkvětu nadšená, ale mně spíš tamní režim připomíná něco jako zárodek italského fašismu z dvacátých let minulého století.
Dokonce jste během rozhovoru řekl, že Indie už má fašistickou vládu. Pandemie ale přece může ekonomický rozkvět zbrzdit...
To už se děje, ekonomický vzrůst klesá. A mnoha Indům ten návrat k náboženské společnosti začíná hodně vadit.
Aktivista Kumar Vishwanathan pochází z Indie a v Ostravě od roku 1997 pracuje s romskou komunitou. Zdroj: Ivan Motýl
Jak covid zasáhl vaši rodinu v Indii?
Maminka žije ve státě Kérala a je naštěstí zdravá. Stejně tak můj bratr a jeho rodina, on pracuje jako softwarový inženýr, takže může dělat v home office režimu a neriskuje zbytečné setkávání se s nakaženými na pracovišti anebo v plných ulicích. I moji příbuzní jsou zklamáni z totálního selhání politiky, která vsadila na náboženskou demagogii.
Jak se tedy Indie s druhou vlnou vypořádá? Teď se v zemi nakazí asi 350 tisíc lidí denně, tři tisícovky zemřou. Odhady říkají, že za měsíc to může být až milion nakažených denně.
Indie to musí zvládnout, i když zdravotní infrastruktura je nyní pro běžné občany absolutně nedostačující. Režim v Indii je nekompetentní, věřím v pomoc soukromého sektoru, výrobu kyslíku v ocelárnách a tak dále. Ta čísla, která zmiňujete, jsou nejspíše nevěrohodná. Nikdo nezná pravý stav věci, lidé umírají na covid většinou doma anebo na ulicích a také před nemocnicemi, vůbec se nedostanou na testy, natož do péče lékaře. Je tam všude strašný chaos a tahle data nejsou ani zdaleka objektivní. Indická společnost ale zároveň dokáže být disciplinovaná a nesmírně organizovaná, lidé jsou ochotni poslouchat vládní nařízení. Záleží tedy, kdy vláda změní rétoriku a kdy třeba povolá na pomoc silnou indickou armádu.
Od roku 1997 pracujete s ostravskými Romy a pro ty sociálně nejslabší organizujete humanitární pomoc. Neláká vás teď zorganizovat nějakou pomoc České republiky pro Indii? Třeba dodávku koncentrátorů kyslíku, léku pro pacienty s těžkým průběhem či pomoc lékařů?
Život jsem zasvětil práci s českými Romy, takže se nic takového nechystám organizovat. Malinká Česká republika nemůže obrovské Indii nějak zásadně pomoci, spíš by to bylo jen solidární gesto. Ale uvítal bych ho, protože solidarita je strašně důležitá, takže česká vláda by měla do Indie co nejdříve vypravit alespoň jedno letadlo.