Po měsících na moři čeká zubožené býky porážka. Ochránci viní úřady z liknavosti

Ke španělským břehům připlula druhá loď, která od poloviny prosince bloudila po Středozemním moři. Lodě Elbeik a Karim Allah měly svůj náklad, tisíce španělských býků, vyložit v libyjských a tureckých přístavech. Zdejší úřady je však odmítly vpustit z důvodu obav z nemocí. Ze stejného důvodu teď musí být býci ve Španělsku utraceni

Více než tři tisíce býků ve věku od šesti do dvanácti měsíců měly dorazit na jatka v Libyi a Turecku. Kvůli obavám z katarální horečky však tyto země jejich vylodění odmítly. Podobně lodníci neuspěli ani v dalších přístavech. Po třech měsících na moři se tak obě lodě vrátily zpátky do Španělska i s býky na palubě.

Podle informací ochránců zvířat téměř dvě stovky krav zemřely během cesty a jejich těla byla hozena přes palubu. Deset těl bylo vytaženo jeřáby už v přístavu. „Některá z těchto kachektických, zchřadlých zvířat byla ve strnulém stavu, nebyla schopna otevřít oči a reagovat na podnět,“ uvádí zpráva Animal Welfare Foundation a dodává: „Plavidlo bylo přetíženo a zvířata stojí paznehty ve výkalech a moči, což jim znemožňuje ležet na suchém a čistém místě.“

Kvůli dlouhodobě špatnému zdravotnímu stavu proto španělské úřady vydaly příkaz k eutanázii všech býků na palubě. „Kvůli selhání všech odpovědných orgánů (vyšlo najevo, že španělské úřady již 21. prosince 2020 věděly, že zvířata byla v třetí zemi odmítnuta, neučinily žádné kroky pro okamžitý návrat zvířat zpět ani neinformovaly Evropskou komisi) a kvůli skutečnosti, že zemědělství, obchod a vlády zachází se zvířaty jako s kusy zboží, jako s živými konzervami. To zvířata nejsou, jsou živými cítícími bytostmi, jako jsme my lidé,“ uvádí v tiskové zprávě organizace Compassion in the Wolrd Farming a dodává, že společně s organizací Eurogroup for Animals bude žádat Evropsou komisi o důkladné prošetření případu.

Další důvod, proč nepodporovat transporty živých zvířat? Uvízla spolu s řidiči na hranicích, museli pomoci policisté

Bezpečnostní opatření, která zahrnují kontroly na hranicích, způsobily mnohakilometrové fronty a někde řidiči strávili čekáním v kolonách i necelých třicet hodin. Největší problémy nastaly na hranicích s Polskem. Státní veterinární správa ČR (SVS ČR) proto vyzvala organizátory přepravy, aby se zaměřili na jiné přechody. Kvůli kolonám u slovenských hranic museli dokonce jednomu přepravci pomáhat policisté.

Tagy: