Spotřební daň z vína a zákaz reklamy by vinaře donutily podvádět, míní Cibulka

Výběr redakce


Plánované zavedení spotřební daně z nešumivých vín by v podstatě donutilo dvě třetiny malých vinařů podvádět. Víno by vyráběli dál, ale být čestný by se jim nevyplatilo, tvrdí moravský vinař Petr Cibulka. Případný zákaz reklamy na alkohol, tedy i na víno, by pak podle něj byl v souvislosti s dopady koronavirové pandemie brutálním zásahem.

Letošní sklizeň přitom podle Cibulky zatím nevypadá vůbec špatně. „Po vydatných jarních deštích to vypadá velmi nadějně. Réva momentálně kvete, je v plném květenství. Je to ale opožděné o deset dní, takže uvidíme, jak se to v srpnu a v září vyvine. Doufejme, že úroda letos bude krásná a bohatá. Násada je pěkná,“ uvedl jihomoravský vinař v pořadu Nový den CNN Prima NEWS.

Vinaři by si v případě dobré úrody mohli alespoň částečně kompenzovat ztráty způsobené koronavirovými restrikcemi.

„Jsme postiženi sekundárně velmi, protože když jsou zavřeny restaurace a hotely, je logické, že nemáte kde prodávat. Sice dostáváme různé rady, že máme zlevnit nebo jít na e-shopy, ty ale tak úplně nefungují,“ přiblížil Cibulka.

E-shopy pomohly, spotřební daň by donutila malé vinaře podvádět

Internetové obchody ale zachránily alespoň něco. „Je pravda, že na e-shopech byl nárůst extrémní, ale stále to vůbec nedohnalo výpadky v produkci. Venkovní akce nebo akce, kdy lidé přijíždějí na jižní Moravu a tam si užívají vína, byly samozřejmě zavřené,“ vysvětlil.

Uvažované uvalení spotřební daně na tzv. tichá vína, tedy vína nešumivá, by podle něj bylo velmi problematické. Obával by se v takových případech, že by řada malých vinařství začala podvádět.

„Kromě toho, že by se víno v nejextrémnější podobě zdražilo třeba o 20 korun na lahev, jde o možné vymáhání této spotřební daně,“ uvedl. „Spotřební daň by v podstatě vytěsnila do šedé zóny dvě třetiny malých vinařů, kteří by sice dál vyráběli víno, ale rozhodně by se s žádným celním skladem, daňovým skladem ani podobnými administrativními zátěžemi vůbec nebyli schopni sžít,“ míní vinař.

„Málokdo si umí představit, že vstáváte v pět, jdete na vinici, traktor, postřiky, neustále večer máte nějaké degustace, nějaké žití a do toho byste měli mít kamerové systémy a sáhodlouhé kontrolní systémy na to, abyste někde zaplatili 20 korun z lahve. To je nepředstavitelné,“ nastínil ve zkratce, jak náročná je práce vinařů.

Proti zákazu reklamy na vína bychom se bránili

Cibulka nesouhlasí ani s neustále se vracejícím nápadem na zákaz reklamy na alkohol, což by se týkalo i vína. „Pro nás v postpandemické době, pokud to tak už můžeme nazvat, zakázat reklamu na víno je brutální zásah, protože s tím souvisí propagace venkovských akcí, koštů, setkávání lidí s vinaři a podobně,“ vysvětlil.

„My to nemůžeme připustit, protože to by znamenalo velký zásah, podobně jako spotřební daň, a budeme se bránit,“ dodal s tím, že moravské vinařství je součástí české kulturní tradice.

„Představte si, že moravské vinařství nebude, že zmizí a při dojezdu na Moravu uvidíte místo vinné révy žluté lány řepky nebo dvoumetrové bolševníky a podobné plevele. On tu půdu musí někdo obhospodařovat a s tím souvisí také kultura a s tím souvisí tradice,“ poznamenal a zdůraznil tradici pití vína v Česku.

Cibulka začal ve vinařství podnikat až v roce 2005, měl ale jasný plán – vznik biovinařství spojeného se zdravým životním stylem. „Je vidět, že posledních pět let je opravdu vzestup bioprodukce, organické produkce, různých alternativ a stává se z toho v podstatě část mainstreamu. Takže rozhodně jsme byli dobře připraveni a udělali jsme to dobře,“ nebál se pochválit.