Srážky se zvěří v Česku
Jednou z nejčastějších nehod na českých silnicích jsou srážky se zvěří. K těm dochází většinou znenadání a nelze jim spolehlivě zabránit, shodli se koordinátor BESIP Oldřich Kasl a vedoucí tamního oddělení Tomáš Neřold. Ve vysílání CNN Prima NEWS poskytli rady, jak riziko co nejvíce snížit a omezit možné škody.
Z dat zpracovaných Portálem nehod vyplývá, že za posledních 14 let bylo na území České republiky evidováno více než 138 tisíc nehod a srážek se zvěří. Jejich největší podíl oproti jiným typům nehod byl zaznamenán v kraji Vysočina, kde dosáhl 26 procent. Na druhém místě je Zlínský kraj s 18 procenty a následuje Středočeský kraj s téměř 17 procenty a Liberecký kraj s 15 procenty.
ČTĚTE TAKÉ: Praha potřebuje peníze, chystá zdražení MHD i parkování. Kolik si lidé připlatí?
Ke srážce se zvířetem dochází nejčastěji na přechodech mezi lesem a polem, kam se chodí pást. „Důležitá je obezřetnost řidiče. Nutné je v těchto místech přizpůsobit rychlost a věnovat se pouze řízení. To znamená zahodit mobily a svačiny. Jedu lesem, tak dávám pozor,“ upozornil Kasl.
Diskonehody na silnicích. S alkoholem bourají hlavně mladí, nejrizikovější jsou tři hodiny
Nehody, v nichž sehrál podstatnou roli alkohol či drogy, mají na svědomí nejčastěji řidiči ve věkovém rozmezí 18 až 24 let, vyplývá ze zjištění Portálu Nehod. Podle šéfa BESIP ministerstva dopravy Tomáše Neřolda je nutné nezavádět žádnou toleranci alkoholu. Odborník ve vysílání CNN Prima NEWS popsal trend „diskonehod“ a hovořil rovněž o zpřísňování postihů za odmítnutí testu na přítomnost alkoholu v krvi.
Pokud je už tma, je třeba v okolí silnice hledat světélkující oči zvířat a být připraven na to, že nám mohou kdykoliv vběhnout do vozovky. O srnách je známo, že se pohybují ve stádech, je proto důležité dávat pozor i poté, co jedna již proběhne.
V případě, že si srny všimneme a máme prostor k dobrzdění, je dobré ztlumit dálková světla, zvířata totiž oslňují,“ vysvětlil Kasl. Zásadní je držet se volantu, být připoutaný a mít aktivované všechny bezpečnostní prvky.
Když se srážce nedá zabránit, měli bychom se alespoň pokusit o to, abychom nevybočili z vozovky a střet se zvěří byl přímý. „Abychom narazili tou přední deformační zónou vozidla, která chrání nejvíce,“ poznamenal Neřold. „Není totiž výjimkou, že má řidič tendenci se instinktivně zvířeti vyhnout prudkým vybočením do strany nebo do protisměru, kde může dojít ke střetu s protijedoucím vozidlem, což zpravidla vede k závažnějším následkům,“ informuje BESIP na svém webu.
V místech, kde se může vyskytovat zvěř, je třeba přizpůsobit jízdu. Zdroj: Profimedia.cz
Srážkám se zvěří je bohužel těžké zabránit, většinou jde o vteřiny. Zdroj: Profimedia.cz
Ke srážkám se zvěří nejčastěji dochází v blízkosti lesů a polí. Zdroj: CNN Prima NEWS
Koordinátor z BESIP Oldřich Kasl Zdroj: CNN Prima NEWS
Koordinátor z BESIP Oldřich Kasl Zdroj: CNN Prima NEWS
Vedoucí oddělení BESIP Tomáš Neřold Zdroj: CNN Prima NEWS
Vedoucí oddělení BESIP Tomáš Neřold Zdroj: CNN Prima NEWS
I přestože nehody se zvěří nemají mezi ty nejtragičtější a řidič většinou vyvázne jen s lehkými zraněními a škodou na majetku. Zvíře takové štěstí nemívá. A jelikož je považováno za majetek, je nutné srážku hlásit na policii. „Ta to pak předá Lesům České republiky nebo Státní správě myslivců a oni se o to postarají. Potom následuje řešení s pojišťovnou,“ poznamenal Neřold.
MOHLO VÁM UNIKNOUT: Autoškoly štve novinka v řidičácích. Vedle sedmnáctiletých často sedí v autě nezkušení řidiči