Letošní didaktické testy považují maturanti za těžší než v minulých letech. Největší problémy měli podle svých slov s časovým limitem a množstvím úloh, které bylo potřeba vyplnit na základě předchozího testu. Zatímco nejvíce negativních ohlasů má test z českého jazyka, na angličtinu si stěžuje málokdo.
„Studuji na gymnáziu a z češtiny jsem měla vždy dobré známky. Zkoušku dospělosti bych tedy měla udělat bez problémů. Opak byl ale pravdou,“ říká letošní maturantka Klára Balcárková. Největším úskalím byla podle ní samotná příprava na zkoušku. „Konzultace z maturitních předmětů byly nedostačující. Líbil se mi původní návrh, aby se maturity konaly pouze v případě, že se do školy vrátíme 1. června. Jinak bychom dostali známky na základě vysvědčení,“ naráží Balcárková na původní plán ministra školství Roberta Plagy (ANO) z konce března.
Chytáky a slovíčkaření
Podle podrobných statistik instagramového profilu Slovo studentů, které má CNN exkluzivně k dispozici, považuje letošní testy za těžší než v minulých letech až 85 procent z více než čtyř tisíc dotázaných maturantů. „Dělal jsem všechny didaktické testy od roku 2011 a tenhle byl nejnáročnější ze všech. Neříkám, že to bylo nesplnitelné, ale přišlo mi, že tam bylo extrémní množství různých chytáků a nejasných správných odpovědí,“ popisuje rozdíly maturant Jiří Poljak.
Konkrétně u didaktického testu z českého jazyka měli studenti největší problém s množstvím a délkou průvodních textů. „Oproti didakťákům z předchozích roků, které jsem si v průběhu přípravy na maturitu dělala, mi ten letošní připadal přeplácaný dlouhými texty,“ stěžuje si na zadání i na časový limit 75 minut studentka Michaela D. Podobného názoru je i Jana O., které vadil i velký počet chytáků: „Nekonečné texty, dlouhé otázky, v odpovědích strašná spousta ‚špeků‘ a hrozné slovíčkaření. Tohle nebyl test základní úrovně češtiny. Tohle bylo, jak udělat z maturantů blbce,“ míní maturantka.
Bohové jako poslední záchrana
Nedílnou součástí pomaturitních diskusí mezi studenty je porovnávání didaktických testů z českého jazyka, matematiky a cizího jazyka. Právě testy z angličtiny bývají každoročně nejoblíbenější, podle někoho až příliš jednoduché. „Didaktický test z anglického jazyka mi připadal, jako by byl tvořen pro děti v 6. třídě základní školy. Oproti tomu ten z češtiny byl těžší než kdy dřív,“ říká maturant Pavel Hrdlička. S tím, že na test z cizího jazyka byl dostatek času (40 minut na poslech a 60 na gramatickou část), souhlasí více než 80 procent maturantů. Naopak matematika některé studenty zaskočila podobně jako český jazyk. „Matematika byla až moc těžká. Nečekala jsem to takové. Z testů z předešlých let jsem získala převážně kolem 25–30 bodů, ale po zkontrolování letošních výsledků jsem podle všeho nedosáhla ani 10 bodů. Snad je ministerstvo spokojeno, já jsem zklamaná,“ smutní Viktorie K., která ale uznává, že nějaké chyby určitě udělala z nepozornosti.
Stejně se na zkoušku z matematiky dívá i Balcárková. Ta tvrdí, že test obsahoval úlohy, které byly zadány nesrozumitelně a reálně netestovaly znalosti, jež by měl maturant z matematiky mít. Najdou se ale také maturanti, kteří jsou pozitivní a hlavně doufají, že první část zkoušky zvládli. „Věřím momentálně i v Poseidona,“ spoléhá na pomoc vyšších sil Andrea Lánská.
Test si může zkusit každý
Ze statistik Slova studentů také vyplývá, že centrum CERMAT (Centrum pro zjišťování výsledků vzdělávání), které spadá pod ministerstvo a má maturitní zkoušky na starost, udělalo chaos v bodování jednotlivých úloh. Ze tří tisíc dotázaných studentů si to myslí skoro čtyři pětiny. „U nějakých otázek s více odpověďmi vlastně ani nevím, kolik jich musím mít dobře, abych získala nějaké body,“ říká maturantka Karolína M.
Na předběžné výsledky například z českého jazyka se studenti mohou zpravidla podívat ještě ten samý den. CERMAT hned po dopsání také zveřejňuje oficiální zadání (český jazyk, matematika, anglický jazyk), takže i nematuranti si mohou jednotlivé testy zkusit a následně posoudit, zda by letošní společnou maturitní zkouškou prošli.
Petice proti maturitám byla už v březnu
Studenti už od začátku prvních náznaků, že by se maturita měla konat bez oficiálního otevření škol, s její podobou nesouhlasili a prostřednictvím petice, kterou podepsalo přes 40 tisíc lidí, žádali známky na základě prospěchu z předchozích let střední školy. Takový postup ministr školství Robert Plaga definitivě vyvrátil ve středu 6. května, kdy oficiálně oznámil harmonogram konání maturitních zkoušek. Oproti minulým rokům nejsou součástí letošní maturity písemné práce z českého a cizího jazyka.