V práci býváte mezi prvními, odcházíte naopak jako poslední. Když je třeba, pracujete i za tři a obětování obědové pauzy pro vás není zas tak velkou výjimkou. Přesto si šéf všimne spíš ostatních? A navíc těch, které spíš než u počítače potkává u cigaret s kafíčkem? Než se utopíte v sebelítosti, že svět není fér, zkuste ještě jednu variantu, jak svoji pozici ve firmě zlepšit. Získejte dovednost, kterou holt někteří dostali do vínku, aniž by o tom věděli – naučte prodat sám sebe.
Jsou lidé, kterým stačí pár minut k tomu, aby si nadřízené naklonili na svoji stranu. A ani přitom nemusí předvést žádný zvláštní výkon. Jednoduše je z nich cítit sebejistota, kterou mají schopní manažeři rádi.
Vy se můžete v práci přetrhnout a úspěšně dotažených projektů za sebou máte tolik, že už si je ani nepamatujete, ale bohužel stejně tak si je nepamatuje ani váš nadřízený, a co je horší, nepamatuje si ani vás. Nebo ano, ale při setkání vám věnuje sotva vlažný úsměv a veškerou vaši energii vynaloženou na chod společnosti nevnímá jako kdovíjaký přínos.
Je nejvyšší čas to změnit a přiznat si, že samotná práce nestačí.
Je chyba pracovat tak, aby smrt byla vyzvobozením
Jistě, tady jsme si dovolili trochu nadsázky. Ale pracovat do úmoru skutečně není cestou, jak dosáhnout uznání. Vyčerpanou trosku totiž ocení málokdo.
Rodina či politika – záludné otázky na pohovorech? Ne vždy musíte odpovědět
Když se člověk chystá na pohovor, je připravený na velmi různorodé otázky. A když o pracovní místo skutečně stojí, je ochotný odpovědět na kde co, hlavně aby nabral co nejvíce bodů ve svůj prospěch. Které dotazy personalistů jsou ale přes čáru a odpovídat na ně není povinné? Sepsali jsme vám je.
Pokud svoji práci dobře znáte a máte za sebou výsledky, které hovoří za vás, jistě už také dobře víte, kde jste nepostradatelní a co může udělat někdo jiný. Delegujte proto úkoly, které mohou a třeba by i měli udělat kolegové, kteří doteď možná hřešili na vaše neúnavné nasazení.
Pečlivě si naplánujte pořadí úkolů, v jakém se musí dokončit. A to dodržte a nepřebíhejte z úkolu na úkol jen proto, že vám cinkne zpráva v e-mailové schránce.
Nedávejte si nereálné cíle. Není třeba se honit, aby nadřízení viděli vaše odhodlání. Každý den si určete část práce, kterou chcete zvládnout. Další část dokončíte druhý den.
Jednat s kolegy přímo, ale přátelsky
Asertivita. Velmi častý výraz, který ale ne každý dokáže převést do reality. Jednoduše řečeno to znamená schopnost trvat na svém bez zbytečných emocí. A právě asertivita je jednou z vlastností, která vám mezi kolegy pomůže vydobýt si respekt.
Web Jobs.cz uvádí body, podle kterých spolehlivě poznáte, jak si ve schopnosti být asertivní stojíte:
- Neschopnost říct ne
- Skládání zbraní při konfliktu
- Tendence být součástí davu, ne tím, kdo vede
- Neschopnost bránit se proti nefér jednání
- Přílišná potřeba uznání od druhých
- Přílišná skromnost a stydlivost
„Pokud se vás týkají více než dva výše uvedené body, měli byste zvážit koučování zaměřené na asertivitu. To vychází z pochopení a přijetí toho, kým jste. Respekt k sobě samému je základ pro to, aby vás mohli respektovat i ostatní,“ uvádí agentura.
Staňte se členem týmu
Je to možná paradox, ale být tím, komu nikdo nerozumí, je velmi jednoduché. Naopak hledat cestu k ostatním a pokusit se druhé pochopit, je náročná, ale ke konci může přinést přesně to, co chcete – pocit sounáležitosti a uznání od druhých. Nikde není psáno, že máte být součástí kolektivu, s nímž nemáte nic společného, za každou cenu. Ovšem projevit zájem o druhé, jejich práci a výsledky a dát najevo touhu zapadnout není na škodu. Nakonec – práce je obvykle týmová činnost. A právě schopnost být týmový hráč vám může otevřít dveře i do šéfovy kanceláře.