CNN_Domácí: PC TECHNICKE MUZEUM
Kdysi se tam sjížděli lidé z celého Československa na vyhlášené výstavní trhy, aby si domů odvezli nedostatkové zboží. Dnes si z libereckého výstaviště odvezete především zážitky. Část zdejších pavilonů totiž obsadilo Technické muzeum plné unikátů, které nikde jinde nespatříte.
Sbírka automobilů dědečků zahrnuje veterány, které pamatují ještě habsburskou monarchii. Většina z nich je přitom stále ještě pojízdná. Jejich hrdý majitel Slavomír Hadraba k nim přistupuje s úctou přiměřenou jejich věku.
„Při procesu startování je třeba sundat kapotu, spojit proud a nastartovat klikou. Nechytne samozřejmě vždy hned. Když k němu přijdu, pohovořím s ním a poprosím, aby mě svezlo. Je to rituál,“ říká Hadraba, když představuje americký Maxwell, kterému je neskutečných 112 let a je druhým nejstarším kouskem jeho sbírky nyní nastálo vystavené pod střechou libereckého Technického muzea. „Proč nepotěšit i ostatní lidi, kteří běžně tato auta neuvidí,“ dodává hrdý majitel veteránů.
Chloubou technického muzea je ale především tramvajová sekce. Jak připomíná ředitel muzea Jiří Němeček, Liberec byl třetím městem v českých zemích, kde byla zvedena tramvajová doprava. Někdejší Československo bylo světovou tramvajovou velmocí. V rámci plánování RVHP bylo rozhodnuto, že v pražském ČKD budou vyráběny tramvaje pro celý socialistický blok, ale i pro export na Západ. Slavná „Té trojka“, která zde pochopitelně nechybí, jezdí dodnes na několika kontinentech.
Jeden z vozů si tu dokonce můžete zkusit řídit. V pořadu Prima Česko si to pod vedením Jiřího Němečka vyzkoušel reportér CNN Prima NEWS Libor Tampier. „V životě jsem neviděl tramvaj s volantem, tak jak je to možné?“ ptal se a ředitel muzea vysvětlil: „Nejste první, kdo se na to ptá, protože volant v tramvaji je něco naprosto neobvyklého, ale není to volant, jak ho známe. Slouží k tomu, co v jiných tramvajích ovládáte buď pedály, nebo klikou. Na kolejích s jeho pomocí nezatočíte, slouží k tomu, abyste se rozjel nebo brzdil.“ Pokyny „jedu“ a „brzdím“ jsou napsány německy, protože jde o německou tramvaj. V Česku se takový systém nikdy nepoužíval.
I tuto tramvaj s volantem ovšem vyrobili v pražském ČKD. Cestující ale vozila pouze v Německé demokratické republice – a právě z Německa ji liberečtí nadšenci před časem dovezli. V budoucnu je dokonce v plánu, že přímo do pavilonu povede odbočka tramvajové trati a historické kousky ze sbírky se tak budou moci představit i venku a v pohybu.
Němeček si myslí, že by návštěva muzea mohla děti inspirovat ke studiu technických oborů. „Rodiče si s dětmi mohou říci, že jde o krásný obor a děti mohou jít studovat průmyslovku, která se nachází hned vedle výstaviště a na kterou chodil i Ferdinand Porsche. A stanou se z nich třeba konstruktéři,“ dodává.