Telemedicína. Možná jste tenhle termín párkrát slyšeli, možná ještě vůbec. S velkou pravděpodobností ho ale časem bude znát každý. Jednoduše řečeno se jedná o lékaře na telefonu, který je schopný během krátké doby pomoci tomu, kdo to právě potřebuje. Telemedicína šetří čas, který je cenný pro nás všechny, v některých případech ovšem bývá přímo rozhodující, jak uvedl i Jiří Pecina, zakladatel společnosti MEDDI hub ve vysílání ITN ONAIR. Své tvrzení doložil případem slovenského novináře. Ten se kvůli zdravotním obtížím spojil s lékařem na telefonu, aby mu zachránil život při právě probíhajícím infarktu, kterému ovšem sám žurnalista do poslední chvíle odmítal věřit.
Běžný telefonát, videocall nebo chat. Formu komunikace s lékařem si sami zvolíme a vše, co během ní odborníkovi nad druhé straně svěříme, zůstává díky preciznímu zabezpečení jen mezi námi dvěma. Během konzultace navíc získáme nejen potřebnou radu a vyhodnocení zdravotního stavu, ale také třeba e-recept. Sci-fi? Kdepak. Právě takový systém už v současnosti funguje v Jihočeském kraji. „Jsme nesmírně vděční za odvahu hejtmana Kuby. Je to úplně první státem placená telemedicína v České republice. Pomáháme tam pohotovostně nízkoprahovému příjmu tím, že se snažíme snížit návštěvnost nízkoprahových příjmů až o 30 %. Věříme, že se nám to povede. O službu je veliký zájem, za první čtyři měsíce je registrováno přes 20 000 občanů. A z toho skoro 5000 už službu využilo,“ vykládá v pořadu ITN ONAIR Jiří Pecina o Jihočeské pohotovosti. K vybudování systému a především k založení společnosti MEDDI hub ho přiměla návštěva nemocnice se synem, při které sledoval zahlcenost lékařů i sester.
Lékař sice na dálku, ovšem během chvíle a stále s důvěrou
Telemedicína má pomáhat nejen personálu v nemocnicích se zjednodušením běžné administrativy, ale i samotným pacientům. „Tisíci lidí v Jihočeském kraji jsme předepsali recept. Je to jednoduché, místo toho, abyste vyrazili třeba na pohotovost anebo tu nemoc nechali rozvinout, tak se spojíte s lékařem. Vždy hovoříte s lékařem, žádná umělá inteligence, žádná sestřička... V průměru do tří minut vidíte nebo slyšíte lékaře. A on vám buď řekne, že máte jít na pohotovost, nebo vám pošle recept, anebo vám řekne, abyste brali prášky na teplotu a za tři dny ať se ozvete, jestli se váš stav nezlepší,“ vysvětluje praktické fungování telemedicíny Jiří Pecina s tím, že jejím hlavním cílem je zjednodušení práce lékařů tak, aby mohli plnit své původní poslání — léčit lidi, nikoli vyplňovat lejstra. A jak dále dodává, při vývoji technologie i při jejím soustavném testování a zdokonalování se spoléhají výhradně na vlastní vývojáře. „Máme fantastické kluky a holky na vývoji, tak se nám docela daří, jsme dneska ve 13 zemích. V Evropě a v Latinské Americe.“
Speciální důraz v MEDDI hub kladou na bezpečnost a důvěrnost. „Chceme mít absolutní kontrolu nad daty, žádná od nás neodchází, žádná neprodáváme... Jsem přesvědčený, že rozhovor s lékařem má být svatý, má být jenom mezi vámi, nikdo jiný o něm nemá vědět. Proto taky říkáme, že ošetření od nás má stejnou sílu jako návštěva zdravotnického zařízení, jako když fyzicky jdete k lékaři. A na konci přichází lékařská zpráva, nějaký report. Ale víte o tom jenom vy a ten na druhé straně,“ garantuje zakladatel společnosti ve vysílání ITN ONAIR.
Snad každého ale v souvislosti s využitím chytrých technologií napadne otázka, jak velké je riziko kybernetického útoku? Podle Jiřího Peciny je potřeba s ním automaticky počítat. Nedávno dokonce jednomu společně s kolegy čelil. „Byl to poměrně veliký útok, nicméně naše aplikace ani nezpomalila a žádná data neunikla. Nicméně já vždy říkám, že nejhorší je, když začnete na 100 % věřit vlastním vývojářům. Já vím, že jsou skvělí, ale přesto používáme etické hackery na automatizované manuální testy, každý měsíc na sebe děláme útoky a každý měsíc najdeme něco ke zlepšení. Jde o to, abychom to našli dřív než hacker, který nám chce ublížit. Bezpečností jsem přímo posedlý,“ přiznává Jiří Pecina s tím, že jako odstrašující případ mu slouží příklady z praxe jiných, s nimiž se setkává. „Třeba ve Skotsku chtěli ušetřit a rozhodli se v rámci monitorování poporodních poranění využít WhatsApp s tím, že je šifrovaný end-to-end, akorát že data unikla. To je důvod, proč my všechny technologie využíváme vlastní,“ uvádí zakladatel společnosti MEDDI hub s tím, že v současnosti ve firmě pracuje 121 lidí. A jak upozorňuje, jedná se mimo jiné i o jedinečnou příležitost pro všechny, kteří se rozhodnou pro rekvalifikaci v oboru IT. „Testeři jsou jednoznačně juniorské pozice, je to skvělé pro lidi, kteří se chtějí rekvalifikovat a přesto chtějí být blízko IT a třeba se časem i posunout. Na vývoji samotném máme jenom seniory. Ale z juniorního testera se může stát časem seniorní, když se ještě vzdělává.“
Telemedicína aneb první pomoc, když je vám hůř, než si myslíte
Telemedicína je v Česku teprve na vzestupu. Ovšem jak uvádí Jiří Pecina, na Slovensku k ní má přístup drtivá většina populace. Její podíl na pomoci pacientům je tak značný. A mnohdy dokonce fatální, jak dokazuje pár týdnů starý příběh: „Jeden z posledních případů byl televizní novinář, měl probíhající infarkt. A nevěřil tomu, že ho má, lékař na telefonu ho musel dokonce přesvědčovat a zavolat mu sanitku.“
I přes takto významnou pomoc zůstává průkopník telemedicíny nohama na zemi: „Telemedicína není samospasitelná, primární péče je nenahraditelná a ještě dlouho bude. Ale chronická medicína a dilema, zda máte jít k doktorovi nebo ne, ty jsou pro ni ideální. Ukazuje se nám to ve všech zemích.“
Jaká je podle Jiřího Peciny další budoucnost telemedicíny? A proč je podle něj obvyklá a také oprávněná prvotní nedůvěra lékařů v technologické novinky? I o tom je řeč v devátém dílu pořadu ITN ONAIR, který pochází z dílny společnosti ITnetwork.