Udělat z motoristy elektromotoristu není vůbec jednoduché. V pořadí třetí ryze elektrický Mercedes vám ale padne do oka prakticky ihned. Vedle EQC a EQV je sice nejmenším z rodiny, designově ale tak rozhodně nevypadá, především se s ním však nadprůměrně příjemně žije.
Automobilka Mercedes-Benz to s elektromobilitou myslí vážně. Elektrickou rodinu EQ rozšiřuje o nejmenší model s označením EQA. Jedná se o čistě elektrický crossover, který vychází z kompaktního SUV Mercedes-Benz GLA, což mimo jiné znamená, že má pohon předních kol.
Elektrický styl
Exteriéru auta dominuje přední maska bez tradičních sacích průduchů, které obligátně nahradil lesklý černý plast. Nad ním vede zleva doprava jednolitá linie světel, jejíž sestru najdete i vzadu. Právě díky těmto dvěma světelným čarám vypadá celý zevnějšek jako z budoucnosti. Velkolepě působí i páté dveře. Jsou masivnější než u modelu GLA, strmější než v modelu EQC a jejich vykrojení je velmi praktické. Auto ale hlavně působí mnohem větší (a dražší), než ve skutečnosti je.
Před posádkou se rozprostírají dva obrovské spojené monitory vyčnívající z palubní desky, z nichž jeden slouží jako přístrojový panel a ten druhý jako multimediální systém. Řidič má tu čest používat multifunkční volant, který považujeme za asi nejlepší z konkurence. Díky dotykovým plochám na obou stranách není věc, kterou byste přes něj nemohli ovládat. Znamená to, že během jízdy opravdu nemusíte dát ruce z volantu za žádných okolností.
Multimediální systém je perfektně designově zpracován a poskytuje odezvu na úrovni smartphonu. Bohužel, pokud si chcete ten smartphone propojit s autem přes kabel, budete podobně jako u jiných německých aut potřebovat USB-C konektor, což u mnoha lidí používajících telefon dosud není samozřejmostí.
Samotné sezení je velmi příjemné. Optimálně tvarované sedačky mají nastavitelnou bederní opěrku, příjemný potah a velmi rozumné boční vedení. Posádka se necítí jako ve skořápce, ale ani uvnitř „nelétá“ ze strany na stranu.
Odkládací prostory v dosahu řidiče jsou průměrné, ale zato dostatečně všestranné. Do dveří se bez problémů vejde láhev, do středového tunelu klidně i fotoaparát s objektivem. Zavazadlový prostor o objemu 340 litrů patří k menším, ale u elektromobilů nejde o žádnou zvláštnost, sedadla se každopádně sklopit dají, a to dokonce natřikrát.
Čím mě EQA v dobrém slova smyslu dostal, to bylo automatické spárování mého telefonu s multimediálním systémem hned poté, co jsem jej položil na plošku po bezdrátového dobíjení. To jsem zažil poprvé a je to paráda – žádný stres ani vztek.
Elektřina v různém balení
Mercedes-Benz EQA se v Česku zatím nabízí pouze ve verzi 250, která disponuje elektromotorem o výkonu 140 kW a dojezdem podle reálné metodiky WLPT 486 kilometrů. Kapacita baterie činí 66,5 kWh. Do budoucna by se měla objevit i sportovnější verze s pohonem všech čtyř kol a výkonem přes 200 kW. Také se plánuje EQA s prodlouženým dojezdem, které dokáže ujet přes 500 kilometrů na jedno nabití.
Z čísel modelu 250 tušíte, že nejde o velkého trhače asfaltu. Zejména první momenty po rozjezdu jsou na poměry elektromobilů spíše vlažnější, člověk má ale na druhou stanu více pocit, že řídí „normální“ auto. Jakmile se ale EQA rozhýbe, tah typický pro elektromobily vás zatlačí do sedadla.
K užití jsou i zde režimy jízdy Sport, Comfort a Eco. Největší rozdíly mezi nimi spočívají v citlivosti plynového pedálu a mezi sportovním a ekologickým módem je takový rozdíl, že se vám nechce věřit, že stále sedíte ve stejném autě. Pro zvýšení pocitu dynamiky v režimu Sport navíc dochází k intenzivnější rekuperaci.
Komfortní plavba a kouzla se spotřebou
Auto na devatenáctipalcových kolech a pneumatikách o rozměru 235/50 R19 si s městskými dírami, zpomalovacími prahy i kočičími hlavami poradilo parádně. Podvozek nerovnosti odfiltroval tak, že jsem o nich uvnitř téměř nevěděl, takže jako pohodlné auto na každodenní používání do městské džungle ho mohu rozhodně doporučit.
O něco slabší už se ukázala být městská spotřeba. Palubní počítač po cestě po Praze odečetl spotřebu téměř 27 kWh/100 km, kterou bych očekával spíše na dálnici. A paradoxně právě tam a při svižné jízdě po okreskách jsem dosáhl hodnoty o 2 kWh příznivější.
Dívčím rukám a městskému prostředí bude vyhovovat i charakteristika řízení, které je lehké, snadné a díky malému volantu i relativně atraktivní. EQA je na silnici jisté za všech okolností, byť v extrému mírně nedotáčivé – elektrické zadokolky jsou v tomto směru příjemnější.
Baterie s kapacitou 66,5 kWh podle tabulek postačí až na 426 kilometrů. Zkušenost? Pokud jedete na výlet z Prahy do Českých Budějovic a zpět, spolkne EQA přibližně polovinu baterky. A to je 220 kilometrů! Což mě přivádí k další dobré vlastnosti EQA. Palubní počítač má extrémně dobrý odhad na dojezd i stav nabití v cíli navigace. Nemluvě o nabídce nabíjecích stanic s informací o obsazenosti a službě Charge, díky které můžete nabíjet téměř na každé stanici s jedinou kartou. EQA je zkrátka elektromobil, který se vám fakt, že řídíte auto, které nepálí benzin nebo naftu, snaží maximálně zpříjemnit a skutečně se mu to daří.
Porovnání s konkurencí naleznete ZDE. Zařadili jsme do něj další podobně velká elektrická SUV (Hyundai Kona Electric, Kia e-Niro, Peugeot e-2008) i kompaktní hatchbacky (Nissan Leaf, VW ID.3).
.