TEST: Subaru Outback zůstalo své, i tak je ale nesrovnatelně lepším autem než dřív

Ceník Subaru sice už osiřel o sportovní legendy jménem BRZ a především STi, jiné jistoty ale naštěstí zůstávají. Outback je ztělesněním auta, které dokáže naprosto všechno již několik generací. Ač se to na první pohled nemusí zdát, u nové generace bylo přepracováno téměř všechno.

Outback se vždy odlišoval od rodinných kombi i od terénních aut. Mezi těmi prvními vynikal obdivuhodnou průchodností terénu, mezi těmi druhými komfortem a pohodlím. V nejnovější generaci se tyto rysy ještě prohloubily.

Zlato hledejte pod kabátem

Jelikož Subaru má k designu obdobně evoluční přístup jako třeba Volkswagen, na první pohled nejsou ani zdaleka zřejmé změny, které se na něm udály a kterými vás překvapí při jízdě. Outback nicméně stojí na nové platformě SGP (Subaru Global Platform), která je tužší a lehčí díky použití vysokopevnostní oceli. Nově je o 50 milimetrů delší a o 35 milimetrů širší. Proti trendu jde také se svou výškou (+ 70 mm) a průchodnost si zlepšil nárůstem světlé výšky o 13 milimetrů (213 mm).

Outback je tradicionalista a nenechal se zlákat módními SUV vlnami, ale střední SUV s přehledem poráží světlou výškou. Už první jízda od dealerství do města nás zaujala nesmírně kultivovaným projevem a komfortním odpružením. Reakce na točení volantem je také neobvykle přímá. Silnice plné děr nedělaly vozu žádný problém, stále si udržoval příjemný komfort.

Mezigenerační pokrok v podvozku je velmi výrazný. Pocitově je to docela jiné auto, vyspělejší, modernější. Díky zvýšené tuhosti konstrukce s novou platformou se vůz nekroutí, nebouchá, nenatřásá. To je výzva, proto jsme se rozhodli zavítat na rozbitou polní cestu, jejíž povrch ještě nedávno zjevně brázdily přeplněné náklaďáky. Velký oblak prachu zatemnil oblohu a Outback si to razil po kamenech a výmolech, jako by to byl ten nejlepší asfalt na světě.

Stačí protiprokluz a obdivovat ovladatelnost, těšit se z reakcí na pokyny řidiče. Lehké smyky vždy bezpečně podchytí nepřemožitelný pohon 4x4, kdy systém aktivního rozdělování točivého momentu přenáší na každé kolo optimální výkon v závislosti na stavu vozovky, aby se dosáhlo lepší přilnavosti na mokrých a kluzkých cestách. Tam, kde si v jiných autech omlátíte hlavu o strop, se Outback jen zavlní a všechno pěkně ustojí. Díky jeho světlé výšce jsme neměli problémy s přejezdem ani po větších nerovnostech.

Poctivost pod kapotou

Na rozdíl od záplavy turbomotorů má raritní atmosférický boxer Subaru své výkonové maximum 169 koní až při pěti tisících otáčkách, což pro řidiče, kteří jsou zvyklí na turbo, může znamenat, že ve středních otáčkách považují motor za líný. Nemůžete očekávat, že vás tento „dvaapůllitr“ (jiný na trhu nabízí pouze Mazda) zatlačí do sedadla, ale oceníte jeho pružnost v nejnižších otáčkách, lineární nástup výkonu a někdy v budoucnu možná i dlouhověkost, neboť už z principu jsou atmosférické motory méně náchylné k poruchám.

CVT převodovka Lineartronic byla vyladěna zase o něco víc směrem k přímosti a plynulosti jízdy oproti minulé generaci, poptávka po vysokých otáčkách ji však stále spojuje s charakteristickým zavytím, ač v Outbacku velice kultivovaným. Při rychlosti 90 km/h motor točí na virtuálním osmém převodovém stupni 1400 otáček a je tehdy velmi tichý. Při 130 km/h se otáčky zvýší na dva tisíce. Spotřeba se v testu pohybovala od 10,2 l / 100 km při ježdění převážně po městě po 7,5 l / 100 km mimo město, což jsou vlastně velice dobré hodnoty.

Sport jen decentně

Nakonec jsme i tak většinu testu strávili na asfaltových cestách, na kterých jsou pocity za volantem vysloveně příjemné, přestože o sportovní jízdě se vzhledem k charakteru motoru a převodovky nedá moc mluvit.

Zvolíte-li v systému SI-Drive sportovní režim S, po stlačení plynového pedálu získáte okamžitou lineární akceleraci s dynamičtějším točivým momentem. Převodovka tehdy v podstatě podrží motor ve vyšších otáčkách, což se nám při bláznění v prachu líbilo, ale při běžném cestování je spíše vhodnější režim I (I jako inteligentní), který podporuje vyváženou a plynulou jízdu šetrnou k životnímu prostředí a peněžence.

Uvnitř jako páni

Zatímco důmyslné bezpečnostní prvky v čele s velmi chytrým systémem Eye Sight oceníte zejména v krizových situacích, zcela nový interiér Outbacku je vylepšením, kterým se budete chtít hýčkat neustále. To o nové kabině tvrdí Subaru a my se musíme přiznat, že jsme ochotni to značce uvěřit. Palubní deska je zcela přepracována a její dominantou je nově 11,6” dotykový HD displej s navigací, audiosystémem a šesti reproduktory v základu, respektive dvanáctireproduktorovým prémiovým audiem Harman-Kardon ve výbavě Premium.

Subaru si dalo záležet i na akustice kabiny a jejím odhlučnění (nově má ​​například Outback zvukově izolační skla), na zcela nové úrovni jsou i použité materiály. Ovšem věci, které na Outbacku nikomu nevadily, změnu nepotřebovaly. Na palubní desce se tak i přes velký dotykový displej ovládá klimatizace pomocí fyzických tlačítek, tradičně vystouplé otočné ovládání dostal i audiosystém. A ano, přesně z tohoto důvodu byste před řidičem našli analogové ukazatele s klasickým palubním počítačem. Kromě toho jsou zde až čtyři USB porty s 2,1A napájením a dvě 12V zásuvky, které velmi pomohou při nabíjení jakéhokoli outdoorového vybavení.

Z nátury Outbacku vychází také čalounění sedadel polyuretanovou látkou, které je ve výbavě Adventure standardně. A pokud mezi vaše priority náhodou nepatří špinění sedadel, nemusíte zoufat – Outback můžete mít jak s látkovým čalouněním, tak i v exkluzivní kůži Nappa. Nový model je také prostornější než předchozí; vzdálenost mezi středy předních a zadních sedadel se zvětšila o 10,8 mm, vzdálenost mezi cestujícími vlevo a vpravo narostla ve výšce kyčle o 30 mm a ve výšce ramen o sedm milimetrů. Šířka otvoru zavazadlového prostoru se zvětšila téměř o 30 mm, podlaha zavazadlového prostoru je delší o 23,9 mm a objem zavazadlového prostoru vzrostl o 10 na nynější hodnotu 522 litrů.

Třída sama pro sebe

Pokud žijete aktivně a současně potřebujete velké, pohodlné a spolehlivé auto na nekonečné štreky, nemůžete s Outbackem sáhnout vedle. Nejnovější provedení je o parník lepší než předchůdce a dosud nejznamenitějším způsobem cizeluje tradici sportovně-outdoorového kombi –⁠ mimo silnici opravdu nenachází rovného, ale skvělé je i na ní. Jediný problém si dělá Outback sám –⁠ je totiž podle nás až příliš blízko vkusu zákazníků většího Foresteru. Tenhle vnitrofiremní kanibalismus by se japonské značce nemusel vyplatit, ač jsou obě auta výborná. Kompletní ceník a výbavy Subaru Outback najdete pod tímto odkazem.

Tagy: