Tma je pro řidiče jedním z nejhorších rizik. Na co bychom měli na cestách dávat pozor?

Řízení v noci je rizikové.

Dopravní nehody v noci

Řidiči by měli být v těchto měsících na cestách velmi opatrní. S podzimem přibývá střetů se zvěří, dny jsou navíc krátké a brzy nastává tma. Riziko havárie se proto zvyšuje. V pořadu Nový den na CNN Prima NEWS to uvedl Igor Sirota z Ústředního automotoklubu. Popsal také, na co bychom si měli dávat na silnicích pozor.

Při řízení v noci je podle Siroty na místě zvýšená pozornost. „Řidiči si neuvědomují, že reakce a viditelnost jsou sníženy. Jezdí rychle, protože silnice jsou prázdnější,“ popsal rizika pro CNN Prima NEWS dopravní expert.

ČTĚTE TAKÉ: Použití mlhovek je stanoveno šalamounsky, říká expert. Upozornil na častý nešvar na silnicích

Ve tmě jsou také hůře vidět chodci, kteří se na silnici mohou objevit. „Mimo obydlené části jsou potřeba reflexní prvky. Ty se ale často nedaří nosit, ačkoli to přikazuje zákon,“ doplnil Sirota s tím, že dalším rizikem v noci je zvěř. „Ročně evidujeme kolem 10 tisíc havárií se zvěří,“ uvedl.

Rizikové podzimní řízení: Rychlost, světla a spadlé stromy. Expert popsal, na co dávat pozor

Nejvíce dopravních nehod způsobených kvůli spadlým stromům se podle statistik České asociace pojišťoven stává v říjnu. Podzimní řízení často komplikují náročné klimatické podmínky. Vedoucí oddělení BESIP Tomáš Neřold v pořadu Nový den na CNN Prima NEWS připomněl nejdůležitější faktory, díky kterým je možné podobným nehodám předcházet.

Vliv na počet nočních nehod mají na podzim také nízké teploty, počasí a obecně horší podmínky na cestách.

„Na silnicích je hodně mokrého listí, které velmi klouže. Objevuje se také bahno z polí. Cesty nejsou stejné jako v létě, a to jak teplotou, tak stavem,“ dodal Sirota. Ve vyšších polohách už je na čase přezout auto z letních na zimní pneumatiky.

Doporučil také, aby řidiči mimo obce nejezdili povolenou devadesátkou a rychlost snížili alespoň o deset kilometrů v hodině. „Zaručuje nám to, že se chodci nebo jiné překážce, kterou máme v dohledu, dokážeme vyhnout,“ popsal expert.

Rizikový Středočeský kraj

Rizikem může být také věk, neboť starší řidiči mají pomalejší reakce. „Mívají také zdravotní omezení, ale problémem jsou zejména oči. Brýle jsou mínusem pro řidiče, protože to znamená, že oči dostaly nějakou korekci,“ dodal Sirota.

V nehodovosti v noci vedou Středočeský kraj a Praha. „Je to dáno hlavně tím, že Středočeský kraj má nejdelší silniční síť ze všech krajů, druhým důvodem je dojezd do Prahy, který se počítá v desítkách tisíc aut, co jezdí tam a zpátky,“ vysvětlil Sirota.

MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT: S podzimem přibývá srážek se zvěří. Jak se na silnicích chovat, abychom se střetu vyhnuli?

Tagy:
doprava řidiči nehody expert Igor Sirota Bezpečně na cestách jízda v noci