Jaká jsou rizika na silnicích při snížené viditelnosti?
Používání mlhovek je v zákoně stanoveno šalamounsky, připomněl ve vysílání CNN Prima NEWS dopravní expert Roman Budský. Zatímco zadní osvětlení tohoto typu je za zhoršené viditelnosti povinné, přední varianta závisí na rozhodnutí řidičů. Budský rovněž varoval, že mlha je pro řidiče velkým nepřítelem. Jak za takových podmínek co nejlépe přizpůsobit jízdu?
Podle Budského je začátek podzimu rizikovým obdobím. „V říjnu pojišťovny registrují desetiprocentní nárůst nehod. Neblahý trend je spojen s tím, že ačkoliv nastupují podzimní podmínky, řada řidičů si ponechává letní styl jízdy,“ upozornil v pořadu Nový den.
ČTĚTE TAKÉ: Dva lidé zemřeli při vážné nehodě na Znojemsku. Auto vyletělo ze silnice a narazilo do stromu
„V českém právním řádu je používání mlhovek stanoveno šalamounsky. Musí být použity v případě mlhy, sněžení nebo hustého deště. Řada českých řidičů zapne mlhovky a pak se o ně nestará. Vyjedou z úseku lokální mlhy a svítí s nimi vesele dál. Pro ostatní účastníky provozu je to nepříjemné, zvláště při oslňování za tmy,“ podotkl Budský.
Zrádná Praha: V bezpečnosti dopravy je na chvostu Evropy. Ostuda a selhání, tvrdí zastupitel
Praha opět skončila v průzkumu dopravní bezpečnosti evropských měst na chvostu. Na silnicích hlavního města se podle průzkumu cítí bezpečně pouze čtyřicet procent řidičů. Zlepšit by chtěli hlavně oddělení jednotlivých druhů dopravy, jako jsou třeba vyhrazené pruhy pro cyklisty a autobusy.
Dopravní expert zdůraznil, že základem v dopravním provozu je vidět a být viděn. „Když vjíždíme do mlhy, zapínáme zadní mlhovky, které jsou v této situaci povinné. Přední jsou na volbě majitelů vozů. Je nutné si uvědomit, že mlha je mocný nepřítel, kterého jen tak neprohlédneme,“ připomněl expert.
Doporučil také přizpůsobit rychlost jízdy a vytvořit si dostatečný prostor na zastavení před případnou překážkou, která se může náhle objevit v hustém přízemním oblaku. „Dochází ke zkreslení předmětu – pokud proti nám jedou auta, jeví se jako pomalejší. Proto bychom si měli dobře promyslet, zda budeme za těchto podmínek někoho předjíždět,“ doporučil Budský.
V období 2010 a 2023 došlo podle dat Portálu nehod k více než 140 tisícům havárií, v jejichž případě hrála roli snížená viditelnost. Smutné prvenství drží Liberecký kraj – z celkového počtu zde došlo k téměř 17 procentům případů. Jen o něco méně hlásí z Vysočiny (16,24 procenta) a Karlovarského kraje (16,15 procenta).
Dopravní experti na CNN Prima NEWS pravidelně radí i ohledně dalších nebezpečí, které hrozí během podzimního období:
- S podzimem přibývá srážek se zvěří. Jak se na silnicích chovat, abychom se střetu vyhnuli?
- Rizikové podzimní řízení: Rychlost, světla a spadlé stromy. Expert popsal, na co dávat pozor
- Rizika mobilu za volantem: Zprávy musí počkat, apeluje expertka. Ruší i handsfree hovory
MOHLO VÁM UNIKNOUT: Piráti silnic nedobrovolně přispívají dopravnímu podniku. Liberec už nakoupil dva nové vozy