Pozor, nejsem to já, varují moderátoři. CNN Prima NEWS brojí proti podvodným deepfake

Nalevo moderátorka Pavlína Wolfová, nalevo její napodobenina, kterou vytvořili podvodníci za pomoci umělé inteligence.

Značka CNN Prima NEWS vytáhla do boje proti deepfake podvodům

Multiplatforma CNN Prima NEWS vytáhla do boje proti takzvaným deepfake videím. Moderátorka Pavlína Wolfová podobně jako její další kolegové se stala nechtěným nástrojem podvodníků využívajících takzvanou umělou inteligenci k oklamání lidí. Nyní moderátorka varuje v novém spotu veřejnost před propracovanými metodami internetových zlodějů. V posledních měsících byla terčem nekalých praktik i samotná značka CNN Prima NEWS. Také proto redakce varuje co největší množství lidí, aby šmejdům lačnícím po penězích důvěřivých lidí ideálně nikdo nenaletěl.

Pavlína Wolfová v novém osvětovém videu CNN Prima NEWS skvěle vystihuje podstatu takzvaných deepfake nahrávek. Jde o nebezpečný fenomén poslední doby. Jeho tvůrci s pomocí umělé inteligence dokážou vygenerovat reálně znějící hlas, upravit tvář známých osobností a vtisknout jim takovou mimiku, že vypadají, jako by skutečně mluvily. Leckdy se přitom jedná o povedené počiny.

ČTĚTE TAKÉ: Průzkum: Většina Čechů neví, co je deepfake ani chatGPT. Falešný Rakušan ale neprošel

Ve skutečnosti však daná slova nebyla vyslovena nikým reálným a ani činy nebyly nikým realizovány. Kvalita takového videa může být vysoká a na první pohled tak může deepfake řadu lidí oklamat.

Čtvereček, který ovládl svět. QR kód slaví 30 let, pomáhá na CNN Prima NEWS i při placení

Černobílý čtverec, bez kterého si část světa už nedokáže představit svůj život. QR kód slaví 30 let od svého prvního použití. Původně skromný vynález japonských inženýrů se stal jedním z klíčových způsobů novodobé komunikace. Dá se s ním platit bez nutnosti vytahovat peněženku, načíst seznam alergenů, přejít do menu restaurací či prokázat hotové očkování či platné vízum na letišti. QR kódy ostatně hojně používá i redakce CNN Prima NEWS – od Hlavních zpráv po pořad Showtime.

Podvodníci se v praxi snaží nejčastěji vymámit z lidí počáteční investici do imaginárního programu, který má účastníkům zajistit výdělek desítek až stovek tisíc korun měsíčně bez práce. Investované peníze ale lidé už nikdy neuvidí. Podvodníci využívají záběrů ze studií CNN Prima NEWS a vytvářejí dojem, že moderátoři ve svých pořadech nabízí pochybné finanční či jiné produkty.

Není náhodou, že se zadavatelé takových reklam zaměřili na značku CNN kvůli její známosti a celosvětové důvěryhodnosti a že si do podvodných videí vybírají důvěryhodné osobnosti, jako je zkušená novinářka a moderátorka pořadu 360° Pavlína Wolfová. Ta se snaží ve videu lidem vysvětlit, že rozhodně není prodejkyní hrnců ani finančních produktů, a varovat před nekalými praktikami veřejnost.

Pravá a falešná moderátorka CNN Prima NEWS

„Pracuji pro CNN Prima NEWS a my pro vás vysíláme zprávy. Deepfake videa jsou podvod, který z vás chce tahat peníze. Nenechte se napálit, a pokud máte pochybnosti, zeptejte se,“ vysvětluje ve osvětovém klipu Wolfová, zatímco za ní běží dobře propracované video podvodných živlů, v němž vystupuje její náhražka.

„Podobných podvodů bude přibývat. Proto jsme se rozhodli bojovat proti nim. Nejlepší obrana je informovanost. Sdílejte prosím tohle video se svými blízkými. Pojďme společně nenaletět,“ vyzývá oblíbená moderátorka pořadu 360°.

Podle odborníka stojí před uživateli v souvislosti s AI zcela nový svět. „Technologie se především musí naučit hlas a jeho aspekty. Téměř nerozpoznatelných úprav obrazu je naštěstí pořád ještě málo. Sociální sítě – zvláště Facebook – na tato falešná videa dostatečně nereagují,“ pronesl ve vysílání CNN Prima NEWS Alexandr Bruna, zakladatel agentury Ydeal, která se na podobné podvodné metody zaměřuje.

VIDEO: Odborník Bruna o nebezpečí podvodných deepfake videí

Připomněl i případy, kdy mu správci sítí na nahlášené podvodné video odpověděli, že příspěvek je v pořádku. Zdůraznil, že důležitým faktorem v tomto z velké části neregulovatelném prostředí je především lidská zodpovědnost.

Papírové noviny stojí po 305 letech před zánikem. Posloužily i v kamnech nebo na toaletě

První české noviny vyšly 4. února 1719, po 305 letech ovšem papírovým novinám zvoní hrana. Náklady novin nemilosrdně klesají. S novinami mizí i fenomén novinového papíru. „Všichni ještě pořád víme, co všechno dokázal. Jak jedinečně sál vlhko v mokrých botách, jak snadno chytal při podpalování v kamnech, kolikrát pomohl v kritické chvíli na záchodě,“ přemítá pro CNN Prima NEWS básník a esejista Petr Hruška, podle nějž noviny nemohou vyhrát závod s internetovým zpravodajstvím. Názory na přežití papírového denního tisku se ale různí.

„Problém je bezprecedentně rychlý vývoj technologie. Firmy tak nejsou schopné pohotově reagovat. Můžeme se dostat do situace, kdy se budeme muset na internetu prokazovat identifikací, třeba občanským průkazem. Nástroje AI totiž také slouží k vytváření falešných identit,“ dodal odborník s tím, že sítě budou nejspíše brzy čelit lavině takových profilů.

CNN Prima NEWS se proti deepfake videím brání i právně a chce být průkopníkem v informovanosti o tomto fenoménu. Vedle podvodných reklam se totiž deepfake videa mohou využívat ke snaze ovlivňovat volební kampaně či celkově ve snaze podkopat důvěryhodnost médií, politiků a informací obecně.

Pokud bude veřejnost o tomto fenoménu vědět dost a začne u fantastických nabídek či těžko uvěřitelných prohlášení automaticky pochybovat a ověřovat si informace, dopad takových videí se výrazně sníží.

MOHLO VÁM UNIKNOUT: Cesty zpět není, tvrdí o umělé inteligenci expertka z Akademie věd ČR Barbara Zítová. Poradila, jak se s AI sžít

Tagy: