Třaskavé téma voleb? Green Deal. Podle STAN je skvělý, ANO odmítá zákaz spalovacích motorů

Silným tématem předvolební kampaně bude Green Deal. Vyplývá to z vyjádření politiků, které CNN Prima NEWS oslovila. Například hnutí STAN chce voličům konkrétně ukázat, v čem je pro ně zelená dohoda skvělá. Naopak hnutí ANO volá po zásadní revizi. Přepracovat Green Deal chce i koalice Spolu.

„Green Deal bude bezpochyby silné téma voleb. My navážeme už na to, co jsme říkali v evropských volbách. Chceme zásadní revizi,“ řekl CNN Prima NEWS místopředseda Sněmovny a exministr průmyslu a dopravy Karel Havlíček (ANO).

ČTĚTE TAKÉ: Úspěšní hejtmani dali Fialovi košem. Grolich ani Kuba na kandidátce Spolu nebudou

Podle něj je dobře, že Evropa má ambici myslet na přírodu. Svět se však podle Havlíčka změnil a je potřeba více vnímat aktuální situaci. „Máme tady energetickou krizi, válku, vidíme výsledky voleb v Americe. Budeme prosazovat racionální a pragmatické řešení směřující k ekologii, ale musí definitivně skončit snižování konkurenceschopnosti Evropy, likvidace evropských firem a hrnutí se za nesplnitelnými cíli,“ zdůraznil Havlíček.

Kašpar Babiš a suchopárný Fiala, zhodnotil Korecký české politiky. Zmínil zacyklenou scénu

Vystupování předsedy hnutí ANO Andreje Babiše a premiéra Petra Fialy (ODS) zhodnotil v pořadu K věci na CNN Prima NEWS komentátor Mladé fronty DNES Miroslav Korecký. Zatímco Babišovi podle něj sedí role kašpara, Fiala je suchopárný. Pokud se jeden snaží vžít do role toho druhého, nefunguje to, míní Korecký. Současná politická scéna je podle něj zacyklená. Zmínil také Fialův nešťastný výrok o platech jako v Německu, který teď lidé kolem něj marně hájí, přestože vědí, že jde o „úplnou blbost“.

Zelenou dohodu bude v programu řešit i koalice Spolu. „Vzhledem k všemu tomu, co s tím souvisí, se to v našem programu odrážet bude. Realistický pohled na tyto věci je důležitý. Je potřeba dát Green Deal do realistických rámců,“ sdělil CNN Prima NEWS předseda lidovců Marek Výborný.

Konkrétní zatím být nechtěl, nicméně určitý obrat v poslední době předvádí i premiér a šéf ODS Petr Fiala. Zatímco dříve označoval Green Deal za realitu, nyní burcuje k probouzení Evropy. Před měsícem Fiala prohlásil, že Evropa ztrácí dech, má patologický sklon k byrokracii, kvůli regulacím nám ujíždí vlak a klimatické cíle nastavené Green Dealem označil za nerealistické.

Vlček: Green Deal zlevní vodné i stočné

Odlišný pohled má hnutí STAN. I pro Starosty bude Green Deal jedním ze zásadních bodů programu. Chtějí však voličům ukázat, v čem je zelená dohoda přínosem. „Pro STAN je důležitá udržitelnost, ekologie, zelená politika. Green Deal je sám o sobě skvělá věc, ale nesmíme ho brát příliš ideologicky a dělat ho v příliš krátkém čase,“ uvedl pro CNN Prima NEWS poslanec a jeden ze zakladatelů hnutí Petr Gazdík.

Velkým zastáncem Green Dealu je ministr průmyslu za STAN Lukáš Vlček. Zelená dohoda je podle něj obrovskou příležitostí pro modernizaci českého průmyslu, pro rozvoj nových odvětví či pro nová a dobře placená pracovní místa.

„Zároveň je to možnost, jak lidem ušetřit peníze v peněženkách. Jsou to investice do odpadového hospodářství, do vodárenství, aby platili méně za svoz odpadů, méně za vodné, stočné. Je to o tom, aby se lépe zadržovala voda v krajině a povodňová vlna jim nespláchla dům. Je to o zalesňování lesů postižených kůrovcovou kalamitou. Musíme těmito konkrétními příklady ukázat, že Green Deal má smysl,“ řekl CNN Prima NEWS v rozhovoru po svém jmenování Vlček.

Komentátoři: „Soudruh kapitalista“ Fiala je hysterický. Dopustil se své největší chyby

Výroky o německých platech? Premiér Petr Fiala (ODS) se dopustil největší politické chyby. Ve vysílání CNN Prima NEWS to pronesl komentátor Martin Schmarcz, podle něhož o Fialově záměru neměly tušení ani špičky občanských demokratů. Komentátor Thomas Kulidakis prohlášení o mzdách přiřkl hysterii, která prý pramení z toho, že je Fiala frustrovaný ze své neobliby.

Největší problém je podle Havlíčka systém emisních povolenek (EU ETS2) a zákaz spalovacích motorů. „Jedná se o emisní povolenky pro domácnosti, ty mají být už v roce 2027, 2028. A to je to, co současná vláda podcenila a neprokoukla. Pokud se tohle zavede, tak se zdraží provoz aut na spalovací motory a už je stejně v roce 2035 nikdo nebude kupovat. Je potřeba pokusit se zvrátit emisní povolenky na domácnosti,“ nastiňuje Havlíček, co bude hnutí ANO prosazovat.

Pokud se podle Havlíčka podaří systém emisních povolenek pro domácnosti zvrátit, může se otevřít diskuze o posunutí termínu zákazu spalovacích motorů třeba až na rok 2045.

„Ideální by tedy bylo od zákazu úplně ustoupit a nechat to na trhu. Není problém v tom zpřísňovat požadavky na auta na spalovací motory. Největší výhoda evropského automobilového průmyslu byla, že uměl dělat auta se spalovacími motory s nízkými emisemi. A Evropa se úplně nepochopitelně připravila o tuhle výhodu. Výsledek je, že se tady prodávají americké Tesly a Volkswagenu na záda dýchají Číňané. A to je tlak, kterému půjde těžko vzdorovat. Evropa udělala naprostou šílenost. Přišla o to, v čem byla dobrá. To je potřeba změnit,“ míní Havlíček.

V Evropě to můžeme změnit, věří politici

Systém emisních povolenek bude chtít zřejmě změnit i Spolu. „Je potřeba se zaměřit na odložení systému emisních povolenek (ETS2). Během českého předsednictví jsme prosadili, aby se start nového systému o rok posunul, pokud budeme nadále čelit vysokým cenám energií. Věřím, že tato podmínka platí – ceny energií v EU jsou dnes mnohem vyšší než v jiných srovnatelných regionech. Naše firmy tedy mohou jen obtížně soupeřit s čínskými nebo americkými konkurenty. Musíme je podpořit, ne je ještě víc omezovat. Pojďme ale ještě dál, k delšímu odkladu a třeba i k přehodnocení, zda celý systém povolenek vůbec dává smysl,“ napsal Fiala.

Hádka o Green Deal: Evropské automobilky zaspaly, řekla Gregorová. Turek se chytal za hlavu

Evropský speciál CNN Prima NEWS ve Štrasburku se neobešel bez ostrých názorových sporů. Jeden z nich vedli europoslanci Filip Turek (za Přísahu a Motoristy) a Markéta Gregorová (Piráti), kteří se neshodli na dopadech zelené politiky na automobilový průmysl. Turek se během řeči Gregorové několikrát nevěřícně chytal za hlavu. Spor začal ve chvíli, kdy politici začali řešit otázku unijního zákazu prodeje aut se spalovacím motorem.

Otázkou je, zda by česká vláda dokázala reálně v Bruselu něco změnit. „Věřím, že je to možné. Klíčové je jednání Evropské rady,“ řekl Výborný. (Dodejme, že členy rady jsou hlavy států nebo předsedové vlád členských zemí EU, předseda Evropské rady a předseda Evropské komise).

„Jsem přesvědčený, že to změnit lze. Samozřejmě to není jednoduchá věc. Ale nová vláda musí být aktivnější ve smyslu hledání spojenců v Evropě. Ne jen pasivně občas něco odkritizovat. Apelujeme na to, že se musí vytvořit aktivní spolupráce na bázi V4. Dnes je to jen selanka u kafe a laskonky,“ kritizoval Havlíček.

MOHLI JSTE PŘEHLÉDNOUT: Nedá dohromady ani čtyři věty, opřel se Fiala do Babiše. Hájil výrok o platech jako v Německu

Tagy: