Více než třicet procent civilních pilotů v Pákistánu má falešné licence a nejsou tak způsobilí k řízení letadla. Tamní vláda to uveřejnila ve středu jako součást předběžné zprávy o květnové havárii pákistánského letadla u Karáčí, při které zemřelo 97 lidí.
Podle pákistánského ministra letectví Ghulama Sarwara Khana nesložilo 262 tamních pilotů závěrečné zkoušky poctivě. Prý si vždy našli někoho, kdo místo nich při přezkoušení usedl do kokpitu. „Piloti vlastně nemají zkušenosti s létáním,“ řekl pro americkou CNN Khan.
Vyšetřování pádu letadla u Karáčí ukazuje na lidskou chybu. Piloti se prý nesoustředili
Vyšetřování nehody pákistánského letadla, při níž v květnu zemřelo 97 lidí, ukázalo, že piloti se nesoustředili, jelikož během celého letu hovořili o pandemii způsobené koronavirem. Podle agentury Reuters to ve středu oznámil pákistánský ministr letectví. Dodal, že havárii patrně nezpůsobila závada na stroji.
Pákistán má momentálně 860 aktivních pilotů sloužících domácím leteckým společnostem, včetně největšího státního dopravce PIA. Ten všechny piloty s falešnou licencí okamžitě suspendoval. „PIA varuje, že falešné licence nejsou jen jeho otázkou, ale jsou rozšířeny napříč celým pákistánským leteckým průmyslem,“ uvedl mluvčí společnosti Abdullah Khan a dodal, že někteří falešní piloti létají také pro zahraniční dopravce.
Před havárií si povídali o koronaviru
O pilotech letadla, které se 22. května zřítilo ve městě Karáčí, se ale pákistánský ministr letectví nevyjádřil. Podle zprávy si piloti před havárií povídali o koronaviru a opakovaně ignorovali varování od řídících letového provozu. „Mluvili o tom, jak pandemie ovlivnila jejich rodiny,“ řekl Khan a dodal, že kapitáni letadla neuposlechli varování, že jsou příliš vysoko a neměli by se pokusit přistát.
Podle zprávy se piloti snažili přistát, aniž by předtím spustili podvozek. Po třech nárazech do ranveje se pokusili opět vzlétnout, ale motory letadla už byly příliš poškozené.