VIDEO: Brutální turbulence zasáhly let ze Španělska, cestující skončil v zavazadlovém prostoru
Není nad to si odepnout bezpečnostní pás v letadle a pohodlně se uvelebit ve svém sedadle. Ne vždy ovšem jde o nejmoudřejší nápad. Při náhlých turbulencích se totiž můžete v lepším případě polít kávou, v horším pak ošklivě poranit. A takových případů není málo. Co způsobuje silné turbulence a jak neskončit s velkou boulí na hlavě? Doporučení mluvčí cestovní kanceláře Čedok Kateřiny Pavlíkové zní jasně – mějte zapnutý pás za všech okolností.
Většinou dostanou pasažéři upozornění o blížících se turbulencích s krátkým předstihem, aby si stihli sednout a zapnout pásy. I tak se ovšem někdy stává, že se sebou začne letadlo nečekaně házet ještě dříve, než stihne posádka své cestující varovat. Své o tom ví i Cleojane Maguiová, jejíž let narazil na silné turbulence a vše vyústilo v lehká zranění i poletující kelímky s kávou.
MOHLO VÁM UNIKNOUT: Další problémy na pražském letišti. Téměř 150 pasažérů čekalo na odlet několik hodin
„Letěla jsem z Paříže směrem na Hongkong, kde jsem měla přestupovat na spoj do Manily, kde mám rodinu. Většina cesty vlastně probíhala úplně v pohodě. Někde nad Indií ale najednou začalo letadlo se sebou lomcovat a zničehonic se ‚propadlo‘ dolů. Hodně mě to vyděsilo, cestuji vzduchem často a tohle se mi stalo poprvé,“ svěřila se reportérovi CNN Prima NEWS.
„Mně naštěstí jen vyletěl kelímek s teplou kávou, nebyla jsem v tom sama. Ale viděla jsem staršího pána o pár sedadel přede mnou, jak ťukl hlavou o strop. Scéna trošku jak z Toma a Jerryho, vypadal v tu chvíli jak hadrová panenka. Chudák skončil s velkou boulí, když jsem se ho po přistání zeptala, zda je v pořádku,“ upřesnila pro redakci filipínská podnikatelka.
Jak přežít na pražském letišti: Kde si dobít mobil, kam „uklidit“ děti a jak je to se sprchami
Přijíždíte na pražské letiště Václava Havla, ale váš let má zpoždění. Nejdříve jen pár desítek minut, následně z toho vznikne několikahodinové čekání. A neuděláte s tím vůbec nic – taková je realita dovolenkové sezóny. Jak se pořádně připravit na delší čas strávený na letišti? Jak se zabavit, kam „uklidit“ své děti a kde se případně osprchovat nebo dobře najíst? Redakce CNN Prima NEWS pro vás připravila pár tipů k „přežívání“ na letišti.
Podle mluvčí cestovní kanceláře Čedok Kateřiny Pavlíkové obvykle světelné i rozhlasové hlášení přichází chvíli předtím, než oblastí s turbulencemi – tedy i mírnými – letadlo prolétá.
„Jsou situace, kdy se ale nedají tyto projevy vůbec předpokládat, tedy hlášení neproběhne vůbec nebo až se zpožděním. Z toho důvodu je dobré sedět se zapnutými pásy po celou dobu letu, stejně jako při jízdě v autě,“ doporučila všem cestujícím.
Krátkodobý stav beztíže
Turbulence při letu vznikají při náhlé změně vztlaku a rychlosti obtékaní vzduchu kolem křídel. Cestující v kabině jsou v takové situaci právě chráněni, pokud mají zapnutý pás. V případě turbulencí mohou cítit částečný propad letadla dolů mezi letovými hladinami, nebo některé dílčí otřesy.
Podle běžných fyzikálních zákonů tedy v takové chvíli pasažéři, posádka i věci, které jsou uvnitř v kabině, reagují vlastním pohybem na pohyb letadla a mohou pocítit také krátkodobý stav beztíže. Bez připoutání během sezení mohou tak lidé upadnout, zranit se nebo se nekontrolovaně v letadle pohnout.
MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT: Zapomeňte na focení letenky na sociální sítě, říká mluvčí Čedoku. Co vše po zveřejnění hrozí?
„Chtěli bychom cestující uklidnit, že k výrazným turbulencím může dojít spíše výjimečně. Pokud jsou navíc v letadle připoutaní a respektují pokyny posádky, udělali pro svou bezpečnost maximum. V případě, že pásy zapnuté nemají, mohou se uhodit, narazit do některého vybavení či zkrátka mohou dojít k zraněním, ať už drobným nebo i vážnějším – záleží na síle turbulencí. Někteří mohou pociťovat nevolnost ze změny polohy letadla,“ doplnila Pavlíková pro redakci CNN Prima NEWS.
Poznamenala také, že samotný trup letadla ovlivňují turbulence minimálně, jelikož je na působení fyzikálních jevů uzpůsobený. V případě, že však během letu nastanou, větším rizikem jsou pro nepřipoutané cestující či posádku uvnitř kabiny.
„Letecké společnosti proto apelují na cestující, aby byli připoutaní po celou dobu letu, i bez signalizace zapnutých pásů. Zároveň je nutné dodržovat pokyny posádky a respektovat, že ani po přistání, než letadlo kompletně nezastaví, mají nechat pásy zapnuté a sedět na svém místě,“ dodala na závěr mluvčí Čedoku.
MOHLO VÁM UNIKNOUT: Dovolená s domácím mazlíčkem? Pozor na stres, v zahraničí musí splnit tři základní podmínky.