Nedělní údajné poškození či zničení letounu včasné výstrahy A-50 v Bělorusku by znamenalo velkou ránu pro ruské letectvo a jeho schopnosti ve válce proti Ukrajině. Shodují se na tom vojáci, další odborníci i britské ministerstvo obrany. Rusku by totiž zbylo jen několik dalších strojů tohoto typu. Letouny A-50 jsou přitom klíčové pro veškeré vzdušné operace v rámci již rok trvající invaze. Letadla jsou navíc extrémně drahá a prakticky se nedají nahradit. K útoku se přihlásila běloruská opozice, zprávu však zatím nelze nezávisle potvrdit.
„Ztráta letadla by byla významná, pro ruské vzdušné operace je totiž klíčové kvůli poskytování obrazu bitevního pole,“ uvedlo britské ministerstvo obrany na Twitteru. Pokud by se útok potvrdil, Rusku by podle resortu zřejmě zůstalo pouze šest funkčních letounů A-50.
„Je to velmi drahé letadlo, jeho zničení pomůže naší protivzdušné obraně,“ uvedl ukrajinský major Oleksij Hetman v rozhovoru pro portál Obozrevatel. Letoun včasné výstrahy dokáže z dálky lokalizovat ukrajinské radary a systémy protivzdušné obrany, aniž by musel vstoupit do ukrajinského vzdušného prostoru, vysvětlil válečný veterán. „A-50 může předávat souřadnice dalším ruským letounům i střelám s plochou dráhou letou, aby se vyhnuly dobře bráněným oblastem,“ doplnil.
K TÉMATU: Putinovi pomohl na vrchol, pak se k němu otočil zády. Zemřel politolog Pavlovskij
Útok by mohl být významný i v kontextu běloruského režimu. „Lukašenko se teď musí zamýšlet. Když bylo poškozeno letadlo, lze poškodit i jeho obrněné auto v Minsku,“ uvedl na adresu tamního prezidenta ukrajinský vojenský analytik a bývalý plukovník generálního štábu Oleh Ždanov. Letadlo zároveň označil za oči a uši ruského letectva a raket, informovala agentura Unian.
Úspěšný útok na tak významný cíl „v srdci Běloruska, de facto Rusy ovládaném území, by byl ztrátou ruské prestiže,“ zhodnotil zahraniční reportér CNN Prima NEWS Matyáš Zrno. „Pokud se potvrdí, je to velmi zajímavá informace. Byla by to velká ztráta pro ruské letectvo a zároveň velký úspěch pro běloruskou opozici,“ doplnil.
Ukrajinské hřbitovy „duchů“ OBRAZEM: Během války přišli o život, nyní ztrácí tváře
Již více než rok se ukrajinské hřbitovy plní stále novými náhrobky. Tisíce lidí se kvůli ruské invazi musely předčasně rozloučit se svými nejbližšími – někteří padli při obraně vlasti, jiní se ve špatný čas ocitli na nesprávné místě a další se stali oběťmi válečných zločinů. Vpád Ruska na Ukrajinu jim vzal život, nyní však začínají přicházet i o tváře. Fotografie, které zdobí jejich hroby, ničí vlivy počasí. Bohužel, mnohdy nezbývá už nikdo, kdo by si na padlé vzpomněl.
Pomohla nám armáda, tvrdí běloruská opozice
„V důsledku dvou explozí byla poškozena přední část a střed letadla, avionika (elektrické vybavení, pozn. red.) a radar. Letadlo se rozhodně nikam nevydá,“ uvedla v neděli na Telegramu opoziční skupina BYPOL. Právě šéf této organizace, Aliksandr Azarov, se k incidentu na letecké základně Machulishchy poblíž Minsku přihlásil. Příprava akce měla trvat několik měsíců. Operaci podle něj podnikli „partyzáni“ za pomoci dronů a do budoucnosti jsou v plánu i další útoky, sdělil agentuře Reuters.
S poškozením letadla pomohli místní obyvatelé i armáda, tvrdí Franak Viačorka, poradce hlavní tváře běloruské opozice, Svjatlany Cichanouské. Uvedl to pro BBC. „Bylo to velmi odvážné, protože Bělorusové jsou ve stavu naprostého teroru,“ doplnil aktivista a novinář.
Dronový útok na leteckou základnu potvrdila i prokremelská Tsargrad TV, upozorňuje britská stanice. Viní z něj ale ukrajinskou armádu. Televize bez dalších detailů informovala i o poškození letounu A-50.
Strojů existuje pouze několik
Letoun včasné výstrahy A-50 je vysoce sofistikovaný, jeho hodnota je zhruba 330 milionů dolarů (7,3 miliardy korun), uvádí portál Ukranews. Strojů se původně vyrobilo 40, Rusko jich má však k dispozici ani ne deset. „Rusové jej nemohou jednoduše nahradit, u složitějších technologií jsou do značné míry závislí na dovozu,“ vysvětlil Zrno.
Kromě sledování ukrajinských obranných systémů dokáží stroje tohoto typu detekovat nepřátelská letadla na vzdálenost zhruba 400 kilometrů a koordinovat pohyb vlastního letectva, uvádí deník Forbes.