Ukrajinská Tavrija: Postrach silnic býval kdysi nejlevnějším autem na českém trhu

Když si člověk prohlíží smutné obrázky rozbombardovaných ukrajinských měst, nemůže mezi autovraky přehlédnout povědomý obskurní vůz, který se v 90. letech vozil i k nám. S trochou nadsázky byla Tavrija vrakem už jako nová, ve své domovině se ale prosadila více než přesvědčivě.

Jestli byl sovětský průmysl něčím typický, pak určitě tím, že mu nikdy nezbývalo moc kapacity na to, zabývat se něčím, jako je design výrobků. U prvních VAZů se to vyřešilo licencí, jindy se ale jednoduše kopírovalo nebo přinejmenším inspirovalo. Nejen zlí jazykové tvrdí, že legendární nadzvukové letadlo Tu-144 je nápadně podobné stroji Concorde, že raketoplán Buran je téměř k nerozeznání od amerického Space Shuttle nebo že linie karoserie Moskviče Aleko mají blízko k někdejším vozům Simca/Talbot. Když se podíváte na ukrajinskou továrnu ZAZ, zjistíte, že Zaporožec 968 byl skoro k nerozeznání od NSU Prinz a inspirace odjinud byla minimálně zkraje patrná i na Tavriji, jeho nástupkyni. K nám se vozila v první polovině 90. let.

Nadějná Perspektiva

Jakkoliv se prvním sovětským sériovým modelem s motorem vpředu a pohonem předních kol nakonec stala Lada Samara, nemuselo to tak vůbec být. Už v roce 1970 totiž začali na Ukrajině vyvíjet modernějšího, vodou chlazeného, nástupce tradičního Zaporožce s motorem vpředu a pohonem přední nápravy. Vývoj na Zaporoží probíhal pod vedením Vladimíra Stešenka a dostal příznačné jméno Perspektiva. Bohužel, nikdo ještě nevěděl, jaká perspektiva to přesně bude.

Zpočátku šlo všechno docela dobře, vlastně až moc. První prototypy jezdily po tehdy ještě ukrajinském Krymu s malými čtyřválci o objemu 0,9 litru a výkonu 29 kilowattů celkem svižně, autíčko dokonce postupně dostávalo modernější a konkrétnější obraz. Kromě třídveřového hatchbacku se souběžně pracovalo i na malém sedanu a několika dalších užitkových variantách. Zlom ve vývoji nastal až v polovině sedmdesátých let.

Tehdy se do hry přimíchala Lada (tedy AvtoVAZ) a společně firmy vyvinuly docela pěkné, šikovné a lehoučké auto, které se poněkud podobalo prvnímu Fordu Fiesta či britskému Vauxhallu Cavalier. To v sovětských reáliích znamenalo, že podle jakýchkoliv kritérií bylo moderní. Bavíme se o letech 1976 až 1978, kdy nic podobného ani po našich silnicích ještě nejezdilo a dlouho ani jezdit nemělo.

Plán byl následující: vozidlo testovat ještě do roku 1981, kdy se spustí jeho výroba. Jenže se událo to, co se může stát jen v centralizovaných ekonomikách a totalitě – projekt dostal stopku, protože prvním předopohonovým automobilem ze Sovětského svazu musela být přece Lada Samara. S Tavrijí se tedy čekalo ještě nekonečných pět let, během nichž se na projektu Perspektiva změnilo ještě pár detailů – většinou k horšímu.

Konečně do výroby

Psal se rok 1986, když z výrobních linek konečně sjely první kusy Tavrijí, která dostala své jméno po řeckém názvu poloostrova Krym. Těch kusů bylo konkrétně šest. Oproti téměř dekádu starému prototypu se nezměnil jen design, ale také technika. Vpředu pracoval čtyřválec o objemu 1 091 kubických centimetrů, který stačil na velmi důstojných 38 kilowattů.

Důstojných nejen proto, že Tavrija vážila jen něco přes 700 kilogramů, ale také proto, že používal moderní rozvod ventilů OHC, kterým dokonce kroutil ozubený řemen – původní motory Škoda se k němu dopracovaly až v roce 2003. Použité materiály odpovídaly své době – blok byl litinový a hlava hliníková, klikový hřídel byl uložen na pětkrát a ne na třikrát jako u škodovek. Newtonmetrů bylo sice jen 78, tomu však zcela odpovídalo krátké zpřevodování pěti(!)stupňového manuálu. Navíc takto vybavená Tavria dokázala letět rychlostí až 140 km/h.

Kouzlo nechtěného

Absolutní nutností socialistických vozů byl robustní podvozek, který byl někdy nucen pochopit, že silnice sice už skončila, ale vy ještě nejste v cíli. Jiná volba než McPherson vpředu s vlečenou nápravou s torzní příčkou a listovými pery vzadu zde nedávala smysl, podobně jako bubnové brzdy vzadu a kotoučové vpředu.

U brzd se ještě trochu pozastavme. Zčásti proto, že jejich brzdný účinek by se dal rovnat protivětru, zčásti i proto, že pro to měly všechny technické předpoklady. Na rozdíl od standardních kotoučových brzd, ty na Tavriji neobepínaly kotouč zvenčí, ale zevnitř, což si zase vynutilo vývoj speciálního uchycení předních kol. Takové řešení zvolili Ukrajinci ze stejného důvodu, jako dali Rumuni konkurenčnímu Oltcitu brzdy k převodovce: nízká neodpružená hmotnost a z toho vycházející dobré jízdní vlastnosti.

Člověk by si řekl, že to je výborný inovativní nápad. Zkuste ale dnes najít člověka, který vám na takovém disku přezuje gumy. Asi tušíte odpověď. Nebezpečný potenciál ještě zvyšuje skutečnost, že brzdy i kolo drží tytéž šrouby, ke kterým je snadný přístup zvenčí, čili při celkovém výrobním šlendriánu tavrijí věc vpravdě vražedná.

Technologických inovací bylo na Tavriji několik, i když ne všechny byly tak originální a nebezpečné jako atletické uchycení předních kol. Existuje dokonce předpoklad, že kvůli množství západních aut, která Sověti nakoupili při vývoji Lady Samara, se několik okopírovaných nápadů ukázalo i na Tavriji.

Například sloupek řízení či konstrukce sedadel nápadně připomíná dobový Volkswagen Polo, přední část se zjevně inspirovala tehdy masivně populárním Peugeotem 205. Co se Ukrajincům kupodivu nepodařilo okopírovat od svých socialistických sourozenců, byly relativně vysoké provozní náklady.

Spotřeba Tavrije se pohybovala od 4,6 do 6 litrů paliva na stovku, což je skvělé i dnes. Obzvlášť poté, co si připomeneme, že její 1,1litrový benzinový motor plnil karburátor a nikoli přímé vstřikování. Tavria byla i docela praktická. Tedy, rozhodně mnohem praktičtější, než Zaporožec. Dostala sice vysokou nakládací hranu, ale i hranatý zavazadlový prostor o objemu 252 litrů. To není vůbec špatné na auto, které má 3,71 metru na délku a na šířku jen něco málo přes metr padesát.

Proti zdi

V polovině 90. let šly prodeje Tavrijí rapidně dolů a rozhodně jim nepomáhala ani čím dál horší kvalita výroby. Stejně jako u Škody, Yuga, Oltcitu či FSO se ale i na Ukrajině v příhodný moment objevili zástupci divoce se rozrůstajícího jihokorejského koncernu Daewoo a celý ZAZ koupili.

Výsledkem byla masivní modernizace Tavrijí, která dostala název Tavria Nova a nikdo tehdy netušil, že se zejména díky ní udrží ve výrobě až do roku 2011. Hatchback se dočkal posílené karosérie. Byla tu i nová palubní deska, která sice jako nová nevypadala, ale určitě byla lepší než ta předchozí.

Zevně se toho sice mnoho nezměnilo, byly zde však dotyky funkční elegance jako například třetí brzdové světlo. Nastoupil také sedan Slavuta, který převzal funkci praktického modelu. Tedy, on to úplně nebyl sedan spíše velmi hranatý liftback se zavazadlovým prostorem o objemu 300 litrů.

V roce 2001 ale pro změnu zkrachovalo Daewoo a tak se ZAZ dostal zpět do domácích rukou. V Záporoží pokračovali ve výrobě Novy a Slavuty plus jihorejského pohrobka jménem Lanos, známého i u nás. Mimochodem, někdy tehdy se Tavrija Nova rozjela proti zdi v bezpečnostních testech ARCAP ruského motoristického časopisu Autorevju a nebyl to věru hezký pohled. V testech nezískala ani jednu hvězdičku...

Raději zavřeli krám

Největší prodejní úspěchy zaznamenala Tavrija až po pádu komunistických režimů, a to především do doby, než začaly naše i východnější silnice zaplavovat ojetiny ze Západu. Přispěla k tomu i slušná prodejní bilance na českém trhu, kdy se k nám prostřednictvím firmy Tusakko z Mladé Boleslavi dovezlo (a prodalo) začátkem 90. let na 1 500 těchto ukrajinských samochodů.

Tavrije u nás stály v roce 1993 opravdu lidových 104 500 korun, levnější nové auto tehdy koupit nešlo. Příšerná nespolehlivost jednoduché techniky byla však hlavní příčinou toho, že český dealer své aktivity v roce 1994 raději sám ukončil v obavě před množstvím reklamací. Karoserie byly otřesně slícované a rychle je sžírala koroze, do aut zatékalo, majitele trápily drobné závady prakticky neustále, hlavně na elektrické soustavě.

Odbyt spadl na minimum a ceny naopak vzrůstaly až na 140 tisíc korun. Dnes na českých silnicích na nezaměnitelný hatchback prakticky nenarazíte, existují jen jednotky funkčních kusů.

Tagy:

Hlavní zprávy

Deset nejčastějších příznaků covidu. S novými variantami lidé hlásí jiné potíže
Koronavirus

Deset nejčastějších příznaků covidu. S novými variantami lidé hlásí jiné potíže

Počty nově nakažených covidem za jednotlivé dny začaly letos, podobně jako v předchozích letech, po prázdninách stoupat. Lékaři varují před zesílením epidemie v dalších měsících a doporučují zejména starším a chronicky nemocným lidem, aby se nechali proti onemocnění očkovat či přeočkovat. U jakých příznaků zpozornět a nechat se otestovat, radí britská studie.

Na pracovištích bude zřejmě chladněji. Vláda umožnila zaměstnavatelům přivřít kohoutky
Energetika

Na pracovištích bude zřejmě chladněji. Vláda umožnila zaměstnavatelům přivřít kohoutky

Minimální povolené teploty v pracovním prostředí budou moct být nižší než doposud. Vláda v pondělí kvůli energetické krizi schválila příslušné nařízení připravené ministerstvem zdravotnictví. Podle dané normy má například pro řidiče, pracovníky montážních linek nebo pokladní nejnižší povolená teplota klesnout ze současných 18 na 16 stupňů Celsia. V šatnách bude moci spadnout z 20 na 18 stupňů, v umývárnách z 22 na 19 stupňů, ve sprchách z 25 na 19 stupňů a na záchodech z 18 na 15 stupňů.

Infobox

Válka na Ukrajině

sledujeme živě
05:27

Na Slovensku budou jednat ministři obrany zemí V4, i o pomoci Ukrajině

04:47

Zeman přijme v Lánech Fialu

04:22

Vláda schválila postup dodávky 15 německých tanků Leopard české armádě

00:36

Při střelbě ve škole v ruském Iževsku zemřelo 17 lidí, z toho 11 dětí

Scéna z Armageddonu v reálu: Vědci otestovali vesmírnou obranu Země, sonda zasáhla asteroid

Sonda DART americké vesmírné agentury NASA zasáhla podle plánu měsíc planetky Didymos, šlo o první test obrany Země před vesmírným tělesem. Tento asteroid žádné nebezpečí pro Zemi nepředstavoval. Zda a jak se podařilo změnit jeho trajektorii, zjistí NASA za několik dnů či týdnů. Informovala o tom NASA na Twitteru. S analýzou fotometrických dat získaných po nárazu sondy DART pomohou i vědci z Česka.

KOMUNÁLNÍ VOLBY: Jak se volilo ve vaší obci? Podívejte se na souhrnné výsledky

Letošní komunální volby má Česká republika za sebou. Všechny hlasy již byly sečteny a je jasno, kdo na radnicích měst, městysů a vesnic usedne. Podívejte se na velký souhrn CNN Prima NEWS a zjistěte, jak si politické strany a hnutí vedly právě ve vašich domovských obcích. V textu jsme pro vás připravili výsledky voleb na pražském magistrátu, v městských částech hlavního města a také v krajských městech. Na další místa České republiky se podívejte v naší interaktivní mapě.

Žádný trik, pouze zodpovědnost. Novinář přiblížil vítězství Meloniové i její vztah k Rusku

Stefano Magni je italský novinář, spisovatel a překladatel. Žije a pracuje v Miláně, píše především pro on-line deník La Nuova Bussola Quotidiana. Zahraniční média podle něj vítězku italských voleb Giorgii Meloniovou vykreslují jako extremistku jednoduše proto, že o ní nic nevědí a její existenci zaznamenaly až nedávno. I přes její problematickou minulost jí považuje za zodpovědnou političku.

Piráti a Spolu se zatím na koalici v Praze neshodli. Hřib vypočítal podmínky

Komunální volby v hlavním městě vyhrála koalice Spolu pro Prahu, získala 19 mandátů v zastupitelstvu, které má 65 členů. Druhé skončilo ANO se 14 mandáty. Třetí Piráti budou mít 13 zastupitelů. Mandát v Senátu získal v prvním kole ve volebním obvodu Praha 6 Jiří Růžička (TOP 09), na Bruntálsku Ladislav Václavec (za ANO) a na Orlickoústecku jmenovec premiéra Petr Fiala (za KDU-ČSL). Pražský městský soud mezitím bude pokračovat v projednávání kauzy dotačního podvodu u projektu kongresového areálu Čapí hnízdo.

Vláda schválila rozpočet na příští rok. Navržený schodek nově činí 295 miliard korun

Vláda premiéra Petra Fialy (ODS) schválila návrh státního rozpočtu na příští rok. Ministr financí Zbyněk Stanjura (ODS) ve finální podobě představil schodek 295 miliard. To je o téměř 30 miliard více, než byl původně plánovaný deficit. Důvodem jsou kompenzace spojené s vysokými cenami energií. Kabinet projednával také zvýšení důchodů. Průměrná starobní penze by se měla zvýšit o 825 korun.

Domácí zpravodajství

Hádka jako v družině. Jste trapný, vmetl Jurečka Okamurovi. Ne, to jste vy, opáčil šéf SPD

Ostrá slova kvůli Rusku, skákání do řeči i slovní útoky. Diváci povolební Partie Terezie Tománkové v lánském zámku byli svědky několika hádek mezi vládními politiky a šéfem opozičního hnutí SPD Tomiem Okamurou. Zatímco ministra práce a sociálních věcí Mariana Jurečku (KDU-ČSL) osočil ze lži, šéfa Senátu Miloše Vystrčila kritizoval za údajné překrucování slov. Koaliční politici mu ostrá slova vrátili – Okamura si vyslechl, že se chová trapně a že chce vyjednávat s nepřátelským Ruskem ohledně plynu.