Školy a umělá inteligence
Umělá inteligence se nevyhýbá ani vzdělávání. Může být užitečná při doučování a obstojí i u složitějších úloh. Významným rizikem je, že ji studenti budou nevhodně užívat při psaní seminárních či diplomových prací. Řada učitelů se může obávat, že je technologie nahradí. Opravdu to hrozí?
Ačkoliv se podle Hospodářské komory české školství propadá pod evropský průměr, zástupci firem věří, že mu významně může prospět využití umělé inteligence.
MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT: Vraždící bakterie na jihu Polska. Zemřelo sedm lidí, stovka je v nemocnici, úřady mají stopu
„Nejdůležitější částí je transformace výukových procesů tak, aby korespondovala s novými vzdělávacími cíli. Umělá inteligence může učitelům například pomáhat s opravou testů, díky čemuž budou mít více času na přípravu interaktivní výuky,“ uvádí analýza komory zaslaná redakci CNN Prima NEWS. „Je třeba klást důraz na celoživotní učení a zvyšovat podíl pravidelně se vzdělávajících dospělých, což podpoří schopnost trhu práce flexibilně reagovat na digitalizaci, automatizaci, robotizaci, zavádění umělé inteligence a další významné změny,“ píše se v materiálu.
A jak se dá v praxi umělá inteligence ve školství využít? Podle evropské platformy pro školní vzdělávání School education gateway hned několika způsoby. V hodinách přírodních věd, technologie, inženýrství a matematiky lze například pracovat s programem PhotoMath, který pomáhá doučovat matematiku. Pro nauku o živočišných druzích je určená aplikace Seek by iNaturalist nebo během hodiny jazyků Verse by Verse.
Některé české školy již umělou inteligenci do svých not zahrnuly. „I to, co udělá ChatGPT, je práce studenta. Není to podvod,“ řekl v reportáži pro CNN Prima NEWS učitel programování Jakub Všetečka.
Školy rovněž upravují své řády tak, aby využití umělé inteligence bylo v souladu se zaměřením daného vyučování. „Bude uvedeno, že je to v pořádku. Studenti ale musí spolupráci přiznat. Na nich je, aby položili správnou otázku,“ řekl ředitel Smíchovské střední průmyslové školy a gymnázia Radko Sáblík.
Učitelé se nemusí bát, tvrdí odbory
Zástupci učitelů se zatím o svou práci nebojí. Podle poslankyně ODS a předsedkyně podvýboru pro regionální školství Renáty Zajíčkové může umělá inteligence pomoci přizpůsobit vzdělávání individuálním potřebám studentů, zlepšit jejich efektivitu a poskytnout učitelům více možností výuky. Nevyhnutelně se však promění vzdělávací proces i samotný vztah mezi učitelem a žákem. Změna navíc přichází rychleji, než bychom možná chtěli. Společnost, pracovní trh ani vzdělávací systém nejsou připraveny,“ řekla dříve Zajíčková.
I odbory jsou ve vztahu k zachování kantorských míst klidné. V květnu například předseda odborů ve školství František Dobšík uvedl, že umělou inteligenci lze využít pozitivně. „Technologie mohou učitelům pomoci, ale přinášejí i rizika a mohou narušit tradiční vzdělávací procesy,“ upozornil Dobšík.
Během tehdejšího jednání odborů pronesla ředitelka Evropského odborového výboru pro vzdělávání Susan Flocknerová, že nahrazování učitelů umělou inteligencí není na pořadu dne. A to i v případě, že počet učitelů klesá v řadě evropských zemí.