Jedním z finalistů prestižní australské umělecké Archibaldovy ceny se stal kurdský uprchlík z Íránu, který strávil osm let v detenci na papuánském ostrově Manus. Mostafá Azímatabár získal nominaci za autoportrét, který namaloval zubním kartáčkem, informovala agentura AFP. Vítězný obraz, jehož autor si odnese finanční odměnu 100 000 australských dolarů (přes 1,6 milionu korun), bude oznámen 13. května.
Umělecká galerie státu Nový Jižní Wales podle listu The Guardian zveřejnila celkem 52 finalistů letošního ročníku ceny, již uděluje nejlepšímu portrétu. Mezi finalisty se dostal i Azímatabár se svým dílem zhruba rok poté, co byl propuštěn z jednoho z nechvalně proslulých detenčních hotelů v Austrálii. Nominaci označil za jeden z nejlepších okamžiků svého života.
Pro obraz prodala i vlastní dům. Zemřela proslulá mecenáška umění Meda Mládková
Ve věku 102 let zemřela historička umění a významná mecenáška moderního umění Meda Mládková. Podlehla zdravotním obtížím souvisejícím s pokročilým věkem, uvedlo Museum Kampa, které zesnulá žena založila. Mládková měla nejrůznější přídomky. Ten nejzásadnější ovšem zněl „vášnivá sběratelka“. Společně s manželem Janem dokázali mimo jiné nashromáždit nejpůsobivější kolekci obrazů významného českého umělce Františka Kupky.
Techniku malování zubním kartáčkem začal používat v roce 2014, v době své internace v australském detenčním táboře pro migranty na ostrově Manus na Papui-Nové Guineji. „Zeptal jsem se jednoho strážce na Manusu, jestli bych mohl dostat nějakou barvu? Chtěl bych tvořit umění, protože se nechci vzdát,“ popsal nyní agentuře AFP. Poté, co mu strážce odpověděl, že by barvu mohl sníst, aby se sebepoškodil, vrátil se frustrovaný Azímatabár do místnosti, kterou sdílel s desítkami dalších mužů.
Na stole spatřil hrnek s kávou a zubní kartáček. „Nevím, co se stalo... Ten okamžik byl pro mě tak zvláštní. Popadl jsem kartáček, namočil do kávy a prostě jím začal pohybovat (po papíře),“ popisuje Azímatabár, jenž tehdejší okamžik popsal jako „moment vítězství“.
Svůj nominovaný autoportrét nazval „KNS088“, což je identifikační číslo, které mu přiřadily úřady během jeho osmileté detence. Malba je podle něj připomínkou toho, že je člověkem a nikoliv číslem. „Umění a malování mi pomohlo být silným, jít dál. Když kreslím, necítím žádné trauma,“ tvrdí. Ve svém autoportrétu chtěl zachytit „utrpení, smutek a sílu“ života uprchlíka.
Zubní kartáček jako inspirace
Úřad vysokého komisaře OSN pro uprchlíky (UNHCR) opakovaně vyzval Austrálii, aby uzavřela své zahraniční detenční tábory – jako je ten na ostrově Manus, jelikož podle něj „podkopávají práva osob hledajících bezpečí a ochranu a významně poškozují jejich fyzické a duševní zdraví“, připomíná AFP.
Azímatabára později převezli na australskou pevninu kvůli lékařské péči a úřady ho umístily do jednoho z detenčních hotelů, které se začátkem letošního roku dostaly na titulní stránky světových novin, když se v jednom z nich ocitla tenisová hvězda Novak Djokovič během své vízové pře s úřady kolem turnaje Australian Open. Azímatabára z tohoto zařízení propustili bez vysvětlení loni v lednu, píše AFP.
Od té doby se snaží znovu vybudovat svůj život v Austrálii a pracuje pro charitativní organizaci ReLove. „Poskytujeme bezplatně nábytek lidem (prchajícím) před domácím násilím, nebo lidem, kteří prožili velké trauma,“ vypráví a dodává, že také stále maluje, ale tradiční malířské nástroje ho neinspirují tolik jako zubní kartáček. „Zubní kartáček je můj velmi dobrý přítel,“ tvrdí a doufá, že jeho jmenování finalistou prestižního ocenění umožní více Australanům pochopit, že uprchlíci jsou schopni mnohé dokázat.