Jak změnil tzv. protikuřácký zákon restaurace?
Před třemi lety vstoupil v platnost tzv. protikuřácký zákon. Od 31. května 2017 si lidé uvnitř restaurací a v dalších veřejných prostorách nemůžou zapálit cigaretu. Protikuřácký zákon byl podle šéfkuchaře Zdeňka Pohlreicha dobrým krokem a gastronomickým podnikům nijak zvlášť neuškodil.
U příležitosti Světového dne bez tabáku, který každoročně připadá na 31. květen, vstoupil přesně před třemi lety v účinnost tzv. protikuřácký zákon. Ten zakazuje kouření ve vnitřních prostorách restaurací a na zastávkách městské hromadné dopravy. Důvodem nebylo sebrat kuřákům jejich drogu, ale spíše ochránit před škodlivými účinky návykových látek především zdraví́ nekuřáků.
V té podobě, v jaké zákon teď je, bych nechal a neměnil, říká Pohlreich
Šéfkuchař Café Imperial a signatář Asociace hotelů a restaurací České republiky Zdeněk Pohlreich se domnívá, že měl být zákon přijat mnohem dříve. „Myslím, že to bylo přijato trochu opožděně, ale rozhodně zákon prostředí v restauracích pomohl. Považuji to za správné rozhodnutí,“ řekl pro CNN Prima NEWS Pohlreich.
Jeho podnik nezaznamenal úbytek zákazníků, ale podle Pohlreicha tomu mohlo být jinak v barech či hospodách. Zásadní problém to ale pro restauratéry podle šéfkuchaře nebyl. „Domnívám se, že si lidé dokáží zvyknout na všechno a tento zákon přijali poměrně rychle. V té podobě, v jaké teď je, bych ho nechal a neměnil,“ dodal Pohlreich.
Kuřáků v Česku podle výzkumu Státního zdravotního ústavu (SZÚ) z loňska v posledních sedmi letech ubývá, zejména mezi mladými. Aspoň příležitostně si podle výzkumu zapálí cigaretu méně než čtvrtina starších 15 let.
Youtubeři nedávají nejmladší generaci dobrý příklad
Protikuřácký zákon měl ale podle ministra zdravotnictví Adama Vojtěcha (ANO) smysl. „Průzkum potvrdil trend snižování kouření u věkové skupiny 15 až 24 let. Zatímco v roce 2017 kouřilo 35 procent mladých v tomto věkovém rozmezí, loni to bylo 23 procent,“ řekl ministr na tiskové konferenci ke Světovému dni bez tabáku.
Podle něj je třeba věnovat pozornost i alternativám klasických cigaret a jejich oblíbenosti u dospívajících, k čemuž podle ministra přispívá i reklama na sociálních sítích. „Bohužel i propagace od youtuberů a dalších influencerů nedává nejmladší generaci dobrý příklad,“ sdělil ministr.