Největší evropská automobilka Volkswagen plánuje zavřít v Německu nejméně tři závody a zrušit desítky tisíc pracovních míst. Chce tak snížit náklady a zvýšit konkurenceschopnost. Uvedla to podle agentury DPA šéfka podnikové rady Volkswagenu Daniela Cavallová na akci, na které informovala zaměstnance o plánech vedení. Německá vláda vyzvala k zachování pracovních míst, zatímco Volkswagen trvá na tom, že restrukturalizace je v zájmu konkurenceschopnosti nezbytná.
VW již několik týdnů jedná s odbory o možném uzavření a propouštění. Podle odborů jsou nyní na stole konkrétní plány.
ČTĚTE TAKÉ: Zdraží letenky, zvýší se i ceny zájezdů. Musíme splnit ekologické nařízení EU, říká dopravce
Podle odborů je ohrožen zejména závod v Osnabrücku, který nedávno přišel o nadějnou zakázku od automobilky Porsche. Navíc vedení plánuje propouštění a v ohrožení jsou podle odborů desítky tisíc pracovních míst. Celá oddělení mají být uzavřena nebo přesunuta do zahraničí.
Náročné profese jste neviděli ani z rychlíku, říká Nerudová. Reforma musí mít smysl, míní Jakob
Europoslankyně Danuše Nerudová (STAN) se v pořadu Partie na CNN Prima NEWS ostře pustila do návrhu omezení dřívějších penzí pro náročné profese. „To je učebnicový příklad, jak se nemá dělat politika. Řekněte zdravotním sestrám, že nespadají pod náročné profese,“ řekla přítomnému Janu Jakobovi, předsedovi poslaneckého klubu TOP 09, který zmíněný návrh podal. „Moje maminka byla zdravotní sestra, vím, co to obnáší,“ oponoval Jakob dotčeně.
„Tyto plány se týkají všech německých závodů značky VW. Žádný z nich není v bezpečí,“ řekla Cavallová bez dalších podrobností. Samotná značka VW v Německu zaměstnává zhruba 120 tisíc lidí, z toho asi polovina jich pracuje ve Wolfsburgu. Celkem má automobilka v Německu deset výrobních závodů a včetně dalších značek téměř 300 tisíc zaměstnanců.
Německá vláda vyzvala koncern k zachování pracovních míst. Mluvčí kabinetu uvedl, že vláda je v úzkém kontaktu s automobilkou i zástupci zaměstnanců. Postoj spolkového kancléře Olafa Scholze je podle něj jasný, a to, že případná chybná manažerská rozhodnutí z minulosti nesmí jít na úkor zaměstnanců. Cílem je zachování a zajištění pracovních míst, řekl mluvčí agentuře DPA.
Volkswagen zopakoval, že k tomu, aby byla společnost dlouhodobě konkurenceschopná, jsou zapotřebí rozsáhlých restrukturalizačních opatření. „Je to jediný způsob, jak v budoucnu financovat další investice z vlastních zdrojů,“ uvedla firma v prohlášení. K plánovaným restrukturalizačním opatřením se nevyjádřila.
VW v září formálně vypověděl dohodu o zajištění pracovních míst, která bránila propuštění zaměstnanců v jeho německých podnicích. Dohoda platila od roku 1994. Propouštět by mohl začít od poloviny roku 2025. Začátkem září také firma uvedla, že nevylučuje zavírání závodů a propouštění.
Místo slevy zdražení. Obchodní řetězce dostaly letos na pokutách přes devět milionů korun
Největší řetězce se letos nevyhnuly přešlapům v podobě nesprávně uváděných slev. Z čísel České obchodní inspekce pro CNN Prima NEWS vyplývá, že letos museli obchodníci zaplatit přes devět milionů korun. Nejčastějším prohřeškem bylo, že uváděná sleva byla ve skutečnosti zdražením. Nebyla totiž vypočítána z nejnižší nabízené ceny za posledních 30 dní. Alarmující je, že až ve 40 procentech kontrol v každém kvartálu se najde nějaké porušení právních předpisů u slev.
Vedení firmy a odborová organizace IG Metall se ve středu sejdou ke druhému kolu jednání o vnitropodnikové mzdové dohodě. Již v prvním kole, které se konalo v září, VW odmítl požadavky IG Metall na zvýšení mezd o sedm procent a místo toho trval na úsporách. VW zatím neposkytl žádné další podrobnosti. Podle Cavallové VW nyní požaduje snížení mezd o deset procent a nulové zvýšení v příštích dvou letech.
Kovanda: Firmu drtí tíživé bruselské regulace
„Volkswagen drtí vysoké ceny energií, tíživé bruselské regulace, zelená agenda či nezachycený nástup elektromobility,“ uvedl hlavní ekonom Trinity Bank Lukáš Kovanda. „Automobilka rovněž doplácí na chyby managementu, jenž se po skandálu Dieselgate před devíti lety snažil tak horlivě a nekriticky následovat často spíše ideologicky nastavené cíle Bruselu, až se ocitl v jedné z nejtěžších chvil ve své takřka 90leté historii, během níž dosud nikdy nezavřel žádnou svoji německou fabriku, což je tedy čin, jejž nyní zvažuje.
Hlavní značka VW se již léta potýká s vysokými náklady a podle výnosů výrazně zaostává za koncernovými společnostmi, jako jsou Škoda, Seat a Audi.
MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT: Zdraží letenky, zvýší se i ceny zájezdů. Musíme splnit ekologické nařízení EU, říká dopravce