Vývěsní štíty pivovarů a reklamní poutače pivních značek zmizí od července z ulic největšího švýcarského města Curychu. Na fasádách domů se nesmí objevit nic, co by propagovalo pivo. Rozhodli o tom místní radní. V Česku, v zemi s celosvětově rekordní spotřebou piva na hlavu, zřejmě něco nemyslitelného.
Jejich počin oceňují zástupci Evangelické lidové strany (EVP) i sociální demokraté (SP), kteří by ho chtěli rozšířit i na celostátní úroveň. Proti vystupují zástupci Švýcarské lidové strany (SVP). Gregor Rutz, její člen v Národní radě, tvrdí, že zákazu reklamy na alkohol je třeba se vší důrazností zabránit. „Tohle všechno nemá z hlediska absurdity obdoby,“ poznamenal s dovětkem, že „alkohol je přece legální, a proto se může propagovat“.
Švýcarsko boří mýtus o dovezené inflaci. Ceny zde rostou pětkrát pomaleji než v Česku
Přestože celý hospodářsky vyspělý svět čelí nejvyšší míře inflace za několik posledních dekád, Švýcarsku se cenový růst, který by se vymykal z normálu, vyhýbá. Vždyť v květnu se zde cenová hladina meziročně zvýšila o necelá tři procenta. Co dělá alpská země jinak než ostatní?
Jenže… curyšská městská rada pravidla pro reklamu na veřejném prostranství upravila. V rozhovoru pro list Tages-Anzeiger vedení města zdůvodnilo opatření ochranou mladých lidí a prevencí před návykovými látkami.
„Reklama má účinek a dopad na mladou generaci,“ ocenila krok Lilian Studerová, zástupkyně EVP v Národní radě, a následně doplnila: „Je třeba řešit zákazy reklamy na alkohol na celostátní úrovni, posilují ochranu nezletilých.“ Návrhy zákazu však podle ní musejí být dobře promyšlené a uvážené.
„Omezování reklamy na alkohol má bohužel na politické úrovni vždy těžké období. Tabáková reklama to už měla těžké, s alkoholem je to ještě těžší,“ popsala Studerová.
Občanskou iniciativu za zákaz reklamy na tabákové výrobky pro mladé lidi přijali Švýcaři v únorovém referendu 57 procenty hlasů. Parlament taková ustanovení vždy odmítal.
Střet podporovatelů zákazů reklamy nejen na pivo, ale i další alkoholické nápoje, a jejich odpůrců se bude ve Švýcarsku pravděpodobně stupňovat. A stále více na sebe budou narážet sociální aspekt, ktery zastávají levicově orientované politické subjekty, s tím hospodářským a svobodným, preferujícím minimální zákazy a ovlivňovaní podnikání, za nimiž stojí pravicová uskupení.
Jak čelit vysoké spotřebě alkoholu?
Národní radní EVP nejsou sami, kdo si myslí, že reklama na alkohol by měla být zakázána. Zásadní význam má také SP. „Podle mého názoru by měla být reklama na podporu prodeje alkoholu v novinách zakázána. Musíme se také na celostátní úrovni zamyslet nad tím, jak v budoucnu čelit vysoké spotřebě alkoholu,“ uvedla pro deník 20 Minuten poslankyně SP Martina Munzová. Rozhodnutí města Curych je podle ní krokem s omezeným účinkem.
Munzová tvrdí, že alkohol je ve Švýcarsku také sociální problém. Způsobuje, že především děti, ale i jiní rodinní příslušníci, trpí závislostí na alkoholu někoho ze společné domácnosti. „Vládní opatření nesmí svádět lidi k větší konzumaci alkoholu,“ dodala Munzová s tím, že podpora prodeje alkoholu je obecně problém.
Reklama každých pět minut
Proto prý Švýcarsko hodlá omezit závislost a též veřejnou „všudypřítomnost alkoholu“. „Jak ukázala naše studie z podzimu 2020, mladí lidé se v každodenním životě setkávají na cestách s alkoholickým podnětem každých pět minut,“ popsal Markus Meury ze společnosti Addiction Switzerland. Zdravotnická organizace proto vítá rozhodnutí města Curych.
Pokud by byl takový návrh na zákaz reklamy na alkohol skutečně předložený, těžko by se pro něj podle 20 Minuten našla v parlamentu většinová podpora. Kromě SVP jsou také liberálové (FDP) proti regulaci v Curychu a především proti celostátnímu zákazu reklamy na alkohol.
„Stát zákazů a kontroly, který ‚oslavuje‘ levý střed, je neúnosný. V určitém okamžiku nám zakážou užívat si života,“ uzavřel alkoholově-reklamní debatu liberál Hans-Peter Portmann.