Vánoční dárky doručíme včas, slibuje šéf České pošty. A vysvětluje, jak se podnik rozdělí

Roman Knap

Rozhovor s Romanem Knapem

Aby Česká pošta fungovala skutečně efektivně, musí být jasně vidět, kde vznikají ztráty a která část byznysu je zisková. „Do jejího čela jsem nastupoval s tím, že se musí změnit z úřadu na fungující podnik,“ řekl v rozhovoru pro CNN Prima NEWS generální ředitel České pošty Roman Knap. Proč loni vytvořila obří ztrátu? Proč se podnik rozdělí na dva subjekty? A jak je Česká pošta připravena na předvánoční nápor?

Vánoční dárky odeslané Českou poštou by měly zatím dojít včas. Česká pošta je podle jejího šéfa Romana Knapa dobře připravena na tradiční předvánoční nápor. Datum, do kterého bude garantovat doručení do Štědrého dne, však zatím neprozradil. „Termín posledního podání posuneme co nejblíže Štědrému dni tak, aby zákazníci mohli objednávat do poslední chvíle,“ řekl CNN Prima NEWS.

„Balíkové služby tvoří asi jednu třetinu byznysu České pošty. Zároveň ale potřebujete udržet provoz 3 200 poboček napříč celou Českou republikou v době, kdy máte lidi v karanténách, na nemocenské, kdy musíte zajistit ochranu zdraví zaměstnanců a podobně,“ dodal a vysvětlil tak loňskou ztrátu 1,4 miliardy korun, přestože kvůli zavřeným obchodům ve značné části roku měly doručovací společnosti doslova žně.

Vedle toho je prý třeba si uvědomit, že kvůli zavřeným úřadům České poště klesly tržby z listovních zásilek asi o půl miliardy.Stát přitom přislíbil kompenzace ve výši kolem 750 milionů korun, které zatím Česká pošta neobdržela. Roman Knap ale věří, že se vše podaří úspěšně dotáhnout.

Rozdělení po vzoru Českých drah?

Právě finance Českou poštu dlouhodobě trápí. A tak v příštím roce vykročí podnik za svým rozdělením na dva samostatné subjekty. Hned od ledna v jejím rámci vzniknou dva odštěpné závody, z nichž každý bude mít nastavený svůj účetní okruh. V roce 2023 pak vzniknou dva zcela samostatné podniky.

„Když jsem do čela České pošty před 3,5 lety nastoupil, ve strategii bylo představeno, že je potřeba jasně a transparentně oddělit služby, které pošta dělá pro stát a které jsou z povahy věci ztrátové, od komerčních služeb, v nichž musí soutěžit s konkurenčními subjekty na otevřeném trhu,“ popsal Knap.

Zda půjde o dva státní podniky, nebo jinou právní formu, není podle ředitele pošty zatím jasné. V Evropě však existuje několik modelů, kterými se Česká pošta může inspirovat. „Ve Velké Británii je třeba Royal Mail, což je logistická komerční část Britské královské pošty, a vedle toho máte British Post Office jako samostatnou firmu, která provozuje státem garantovanou pobočkovou síť,“ připomněl.

Generální ředitel České pošty si také dovede představit německý model, kde vedle sebe podobně fungují společnosti DHL a Deutsche Post. „V České republice můžeme použít příklad oddělení nádraží od Českých drah, kdy České dráhy otevřeně řekly, že nemohou konkurovat soukromým dopravcům, když na sobě nesou zátěž správy budov a nádraží v každé vísce, kam vedou koleje,“ vysvětlil s tím, že konečné slovo k tomu, jaký model se zvolí, bude mít nová politická reprezentace.

Na otázku, zda nepůjde o přípravu na privatizaci výdělečné části České pošty, odpověděl, že to „musí rozhodnout stát, respektive vlastník“.

Tagy: