Vědci objevili v nádrži bakterii konzumující naftu. Zvýšení spotřeby ale nečekejte

Španělští vědci objevili dosud neznámý druh bakterie, která se živí palivem používaným v automobilech. Nádrž vám sice nevysaje, ale pomoct by mohla třeba u autohavárií. Bakterie rodu Isoptericola dokáže totiž přežít v toxickém prostředí a degradovat palivo do neškodné vodní formy.

Neznámé a potenciálně užitečné mikroorganismy se mohou nacházet doslova na nás nebo velmi blízko. Jsou tam už dlouho a jen čekají, až, nebo zda vůbec kdy, budou objeveny. Bakterie najdete i v tak odpudivých hmotách, jakými jsou nečistoty nasáklé palivem, které se hromadí kolem víka nádrže vašeho auta. Proč víko nádrže? No… proč ne?

Bakterie jsou všude

Palivová nádrž auta nebo motorky je zvláštním semeništěm mikroorganismů s velkým množstvím uhlovodíků, vystavených velkým teplotním výkyvům a s nepřetržitým tokem živin z cirkulujícího vzduchu. Jeho proud vznikající při jízdě obsahuje částičky prachu, pylu, rostlinných zbytků a také mikroorganismů, a to všechno se rádo usazuje v místech, jakým je spodní strana krytu víka palivové nádrže.

Z této mikrobiální biodiverzity (neustálý přísun toho, co přináší vítr), extremofilního prostředí (tepelné šoky, nízká aktivita vody) a nepoddajného (ale přesto jedlého) zdroje uhlíku iniciovali španělští vědci z laboratoře I2SysBio ve Valencii zajímavý pokus. Odebrali vzorky z víček nádrží deseti libovolných naftových a deseti benzinových aut a nahromaděnou biomasu se jali hloubkově prozkoumat na přítomnost mikroorganismů.

Zjistili, že víko nádrže jednoho z aut bylo domovem komunity Pseudomonas, Achromobacter a dalších bakterií se schopností odbourávat naftu, které dokázaly během několika týdnů odbourat zhruba polovinu nafty, kterou je vědci v laboratoři krmili.

Člen vědeckého týmu Manuel Porcara řekl, že tyto bakterie používají benzin nebo naftu jako zdroj uhlíku, což znamená, že jej doslova konzumují – rostou a rozmnožují se díky němu. Jistě vás napadne, že taková bakterie by vám mohla spotřebovat drahocenné palivo v nádrži. Tak tomu však není. Podle Porcara je rychlost, jakou se bakterie palivem živí, tak pomalá, že škodu nezpůsobí.

A hlavním nositelem je...

Novou bakterii, která se živí benzínem, našli vědci pod víčkem nádrže hybridní Toyoty Yaris. I proto tým vědců chce, aby dostala název Isoptericola toyotensis.

Objev by mohl mít velký význam pro ochranu životního prostředí. Proces nazvaný bioremediace, který bakterie zvládne, používají totiž mikroorganismy, rostliny a mikroby k detoxikaci kontaminantů v půdě. Nově objevená bakterie by tedy mohla pomáhat při haváriích, kdy dojde k úniku paliv.

„Bakterie se vyvíjely miliardy let a v důsledku toho si vyvinuly velmi rozmanitou škálu metabolických drah, díky kterým jsou schopny získávat energii prakticky z každé organické sloučeniny. Jejich všudypřítomnost, rychlost růstu a schopnost přenosu genů je kvalifikuje na dokonalé kandidáty na bioremediaci nebezpečných látek včetně paliv,“ píše se ve studii.

věda bakterie auto výzkum palivo nádrž biomasa uhlík motorová nafta mikroorganismus Isoptericola toyotensis