Vědci objevili v nádrži bakterii konzumující naftu. Zvýšení spotřeby ale nečekejte

Španělští vědci objevili dosud neznámý druh bakterie, která se živí palivem používaným v automobilech. Nádrž vám sice nevysaje, ale pomoct by mohla třeba u autohavárií. Bakterie rodu Isoptericola dokáže totiž přežít v toxickém prostředí a degradovat palivo do neškodné vodní formy.

Neznámé a potenciálně užitečné mikroorganismy se mohou nacházet doslova na nás nebo velmi blízko. Jsou tam už dlouho a jen čekají, až, nebo zda vůbec kdy, budou objeveny. Bakterie najdete i v tak odpudivých hmotách, jakými jsou nečistoty nasáklé palivem, které se hromadí kolem víka nádrže vašeho auta. Proč víko nádrže? No… proč ne?

Bakterie jsou všude

Palivová nádrž auta nebo motorky je zvláštním semeništěm mikroorganismů s velkým množstvím uhlovodíků, vystavených velkým teplotním výkyvům a s nepřetržitým tokem živin z cirkulujícího vzduchu. Jeho proud vznikající při jízdě obsahuje částičky prachu, pylu, rostlinných zbytků a také mikroorganismů, a to všechno se rádo usazuje v místech, jakým je spodní strana krytu víka palivové nádrže.

Z této mikrobiální biodiverzity (neustálý přísun toho, co přináší vítr), extremofilního prostředí (tepelné šoky, nízká aktivita vody) a nepoddajného (ale přesto jedlého) zdroje uhlíku iniciovali španělští vědci z laboratoře I2SysBio ve Valencii zajímavý pokus. Odebrali vzorky z víček nádrží deseti libovolných naftových a deseti benzinových aut a nahromaděnou biomasu se jali hloubkově prozkoumat na přítomnost mikroorganismů.

Zjistili, že víko nádrže jednoho z aut bylo domovem komunity Pseudomonas, Achromobacter a dalších bakterií se schopností odbourávat naftu, které dokázaly během několika týdnů odbourat zhruba polovinu nafty, kterou je vědci v laboratoři krmili.

Člen vědeckého týmu Manuel Porcara řekl, že tyto bakterie používají benzin nebo naftu jako zdroj uhlíku, což znamená, že jej doslova konzumují – rostou a rozmnožují se díky němu. Jistě vás napadne, že taková bakterie by vám mohla spotřebovat drahocenné palivo v nádrži. Tak tomu však není. Podle Porcara je rychlost, jakou se bakterie palivem živí, tak pomalá, že škodu nezpůsobí.

A hlavním nositelem je...

Novou bakterii, která se živí benzínem, našli vědci pod víčkem nádrže hybridní Toyoty Yaris. I proto tým vědců chce, aby dostala název Isoptericola toyotensis.

Objev by mohl mít velký význam pro ochranu životního prostředí. Proces nazvaný bioremediace, který bakterie zvládne, používají totiž mikroorganismy, rostliny a mikroby k detoxikaci kontaminantů v půdě. Nově objevená bakterie by tedy mohla pomáhat při haváriích, kdy dojde k úniku paliv.

„Bakterie se vyvíjely miliardy let a v důsledku toho si vyvinuly velmi rozmanitou škálu metabolických drah, díky kterým jsou schopny získávat energii prakticky z každé organické sloučeniny. Jejich všudypřítomnost, rychlost růstu a schopnost přenosu genů je kvalifikuje na dokonalé kandidáty na bioremediaci nebezpečných látek včetně paliv,“ píše se ve studii.

První slova po vystřízlivění: Zabijte mě, prosil viník tragédie v Bratislavě
Slovensko

První slova po vystřízlivění: Zabijte mě, prosil viník tragédie v Bratislavě

V neděli otřásla Slovenskem tragická nehoda s pěti mrtvými. Šéf tamního deaflympijského výboru Dušan Dědeček, který řídil vůz pod vlivem alkoholu, vjel ve více než stokilometrové rychlosti na zastávku plnou lidí. Ačkoliv byl zpočátku na policisty agresivní, podle zdrojů webu zregionu.sk po vystřízlivění již spolupracoval a žádal, aby ho příslušníci zákona zabili nebo mu půjčili zbraň.

Infobox

Válka na Ukrajině

sledujeme živě
19:08

Ukrajinská armáda ukořistila a používá už deset tanků T-62 a T-62M

18:22

Policie bude nepřetržitě střežit okolí ukrajinského velvyslanectví, řekla její mluvčí Rendlová

17:45

Kadyrov byl podle vlastních slov jmenován generálplukovníkem

17:16

Putin nařídil vládě převést do ruského vlastnictví Záporožskou jadernou elektrárnu

Sledujte Co na to premiér: Fiala zodpoví dotazy k cenám energií i prezidentské volbě

CNN Prima NEWS odvysílá 5. října již druhý speciál „Co na to premiér“ s předsedou vlády Petrem Fialou (ODS). Na pravidelné rozhovory s premiérem se mohou diváci těšit každou první středu v měsíci. Moderátoři se budou Fialy ptát na aktuální politickou situaci a problémy, které lidi v mimořádně náročném období tíží. Půlhodinový pořad odvysílá živě CNN Prima NEWS ve středu od 21 hodin.

Bídný, nejhorší, nejhorší a vedle něj nejhorší. Jak německá média rozcupovala Plzeňáky

„Robinhoodovské“ činy se Viktorie Plzeň v Lize mistrů netýkají. Žádné chudé, kterým by mohla dávat body ve skupině C, nemá, bohatým nedělá sebemenší problém českého mistra porazit. Zvláště úterní konfrontace s Bayernem Mnichov byla pro fotbalisty trenéra Michala Bílka extrémně bolestivá. A německá média nijak nezohledňovala, že šlo o souboj dvou zcela odlišných fotbalových světů.

Živě
ON-LINE: Státy EU se shodly na dalších sankcích. Zavedou i cenový strop na ruskou ropu

Ukrajina dál postupuje na jižní i východní frontě a zabírá Ruskem dříve okupovaná území. Obzvlášť se jí v poslední době daří u Chersonu. Prezident Volodymyr Zelenskyj označil ukrajinský postup za rychlý. Státy EU se ve středu shodly na dalším balíčku protiruských sankcí. Řady ruských ozbrojených sil od vyhlášení mobilizace rozšířilo už 200 tisíc lidí, tvrdí ruský ministr obrany Sergej Šojgu. Většina z nich ale zřejmě nemá potřebný výcvik a otázkou je rovněž kvalita vybavení.

Z USA po 20 letech znovu odstartovala ruská kosmonautka. Míří k Mezinárodní vesmírné stanici

Z amerického kosmodromu ve středu poprvé po 20 letech odstartovala ruská kosmonautka. Anna Kikinová spolu s dvěma astronauty z USA a jedním z Japonska míří k Mezinárodní vesmírné stanici (ISS). Na oběžnou dráhu je ve vesmírné lodi Crew Dragon vynesla raketa Falcon 9. Čtyřčlenná posádka z Kennedyho vesmírného střediska na Floridě odstartovala v době mimořádného napětí mezi Moskvou a Západem kvůli ruské vojenské agresi na Ukrajině.

Česká rozvědka má nového ředitele. Stane se jím dlouholetý zpravodajec Posolda

Ředitelem Úřadu pro zahraniční styky a informace (ÚZSI) se od čtvrtka stane dlouholetý zpravodajec a bývalý náměstek rozvědky pro operativní činnost Vladimír Posolda. Po středečním souhlasu vlády, který vyžaduje zákon, ho jmenuje ministra vnitra Vít Rakušan (STAN). Rakušan to po jednání vlády řekl novinářům. Post ředitele rozvědky není obsazen od 1. září, kdy rezignoval po necelých dvou měsících ve funkci Petr Mlejnek.