Nákupní košíky v Česku (Zdroj: CNN Prima NEWS)
Maloobchodní tržby se v lednu meziročně propadly o devět procent. Největší pokles nastal u prodeje nepotravinářského zboží a pohonných hmot. Češi rovněž utráceli méně než v prosinci, a to o 6,6 procenta. Vyplývá to z aktuálních údajů Českého statistického úřadu.
Nepříjemný výsledek maloobchodu příliš nezlepšilo ani sezónní očištění. I po zohlednění menšího počtu pracovních dnů v letošním lednu se tržby meziročně snížily o 6,5 procenta. Češi nejvíce šetřili na pohonných hmotách, za něž utratili o 9,8 procenta méně než před rokem. S poklesem o 8,4 procenta následovalo nepotravinářské zboží.
K poklesu došlo také u potravin, a to jak meziročně (o 2,7 procenta), tak meziměsíčně (o 0,6 procenta). „Opatření proti šíření koronaviru pokračovala po celý leden. Omezení prodeje či úplné uzavření prodejen některých sortimentů nepotravinářského zboží mělo vliv na vývoj maloobchodních prodejů,“ uvedl Český statistický úřad v tiskové zprávě.
Češi nevědí, co s penězi. Nakupují nemovitosti a berou si hypotéky, myslí si experti
Lednový pokles průměrné úrokové sazby u hypotečních úvěrů na 1,94 procenta mnohé překvapil. Stejně tak i samotný objem poskytnutých půjček na bydlení, který byl meziročně téměř o polovinu vyšší. Jenže při detailním pohledu na dění na finančním trhu to takové překvapení není.
Zároveň pokračoval přesun Čechů při nakupování na internet. E-shopy totiž zaznamenaly meziroční zvýšení svých tržeb o 34,5 procenta. Naopak kamenným obchodům prodeje výrazně klesly. Nejvíce na trvajících protiepidemických opatřeních byly bity prodejny s oděvy a obuví, jejichž tržby se meziročně snížily o 74,1 procenta. U skupiny kultura, sport a rekreace se prodeje propadly o třetinu, výrobky pro domácnost bezmála o čtvrtinu.
Prodej aut je na svém
Podle hlavního ekonoma společnosti BH Securities Štěpána Křečka může nakupování na internetu zůstat populární i po konci koronavirové krize. „Jedná se o bezpečnou a pohodlnou formu nákupu a lze předpokládat, že pandemie trvale změní charakter českého maloobchodu,“ uvedl pro CNN Prima NEWS. Obchodníkům nepomohly ani povánoční výprodeje, protože se letos prakticky nekonaly. „Mnohé obchody musely být nuceně uzavřené. Období povánočních výprodejů lze proto označit za fiasko,“ dodal Křeček.
„Čechy k vyšším výdajům nemotivovalo ani zrušení superhrubé mzdy. Je však pravda, že její zrušení – a související snížení daně ze mzdy – pocítili poprvé až v únorovém výplatním termínu. Ovšem v lednu se vidina nižších daní, a tedy vyhlídka více peněz na spotřebu, ve spotřebním chování Čechů neprojevila,“ uvedl pro CNN Prima NEWS Lukáš Kovanda, hlavní ekonom Trinity Bank. Podle něho Češi peníze, které nyní šetří v podobě odložených nákupů, mohou způsobit nákupní mánii, jakmile dojde k odeznění pandemie a otevření obchodů.
Statistici samostatně sledují údaje o prodeji a opravách motorových vozidel. V jejich případě došlo k meziročnímu poklesu o 5,6 procenta, po sezónním očištění však vykázaly více než jednoprocentní růst. Meziměsíčně se lednové tržby v této kategorii zboží zvýšily o šest procent. „Zde došlo k mírně pozitivnímu překvapení,“ uvedl pro CNN Prima NEWS analytik Komerční banky Michal Brožka.