Předvánoční nákupy zvedly obchodníkům nejen náladu, ale i tržby. Prodeje totiž v posledním měsíci meziročně vzrostly o 1,4 procenta, oproti listopadu byly vyšší dokonce o více než osm procent. Za celý loňský rok pak maloobchodní tržby klesly jen o 0,6 procenta. Vyplývá to z aktuálních dat Českého statistického úřadu.
Maloobchod si v loňském roce vedl překvapivě dobře. Navzdory poměrně tvrdým protiepidemickým opatřením se tržby udržely na téměř nezměněné úrovni. Meziročně se totiž snížily jen o 0,6 procenta. Poslední měsíc roku 2020 však znamenal prudký nárůst prodejů. Tržby byly po sezónním očištění meziročně vyšší o 1,4 a meziměsíčně dokonce o 8,3 procenta, nezahrnujeme-li však do statistik prodeje motorových vozidel. Ty se totiž meziročně snížily o sedm procent.
„Maloobchodní prodej byl ovlivněn omezením prodeje či úplným uzavřením prodejen některých sortimentů nepotravinářského zboží z důvodu opatření proti šíření koronaviru na začátku a na konci měsíce,“ uvedl Český statistický úřad v tiskové zprávě po pátečním zveřejnění dat.
Vítězové a poražení covidu
Velmi pestrý vývoj zaznamenaly tržby za různé druhy zboží. Lidé v prosinci v porovnání s listopadem zvýšili útraty za nepotravinářské zboží o více než 17 procent, potravin se naopak kupovalo o 0,2 procenta méně. Meziročně pak tržby za nepotravinářské zboží byly o téměř čtyři procenta vyšší, naopak došlo k devítiprocentnímu propadu tržeb pohonných hmot.
Právě kvůli omezení provozů takzvaných kamenných obchodů se velmi dařilo těm internetovým. E-shopy v prosinci zaznamenaly meziroční nárůst tržeb o více než 30 procent. Za celý loňský rok si on-line prodejny polepšili o 28,2 procenta.
Největší celoroční propad zaznamenali obchodníci s oděvy a obuví, a to bezmála o 30 procent. K dvoucifernému poklesu došlo také u prodejů výrobků pro kulturu, sport a rekreaci (o necelých 11 procent). Specializované prodejny s potravinami loni utržily o 12,6 procenta méně než v roce 2019. K celoročnímu zvýšení tržeb došlo u specializovaných prodejen s nepotravinářským zbožím a počítači (o 2,5 procenta), za farmaceutické, zdravotnické a kosmetické zboží (1,5) a za výrobky pro domácnost (1,2).
Slabé vyhlídky
„Z makroekonomického pohledu lze vývoj maloobchodu za rok 2020 hodnotit poměrně pozitivně. Faktická stagnace tržeb je vzhledem k okolnostem dobrou zprávou pro české hospodářství. Spotřeba domácností, která přestavuje asi polovinu celkových výdajů na HDP, přispěla k tomu, že české hospodářství propadlo podstatně méně, než se původně očekávalo,“ řekla CNN Prima NEWS Veronika Hedija, ekonomka z jihlavské Vysoké školy polytechnické. Podle předběžných odhadů se totiž hrubý domácí produkt loni snížil o 5,6 procenta, přičemž původní odhady věštily i více než desetiprocentní propad.
Příznivě loňský rok hodnotí také hlavní ekonom ING Bank Jakub Seidler. „Za celý rok 2020 maloobchodní tržby bez automobilů stagnovaly, což je vzhledem k probíhající koronavirové krizi ještě pozitivní výsledek,“ uvedl pro CNN Prima NEWS. Starosti mu ale dělá budoucí vývoj prodejů automobilů. „Registrace nových osobních aut dle Svazu dovozců automobilů v lednu meziročně klesly o 23 procent,“ upozornil Seidler.
Podle analytika Komerční banky Michala Brožky ale nelze očekávat, že by prvních několik měsíců letošního roku přineslo maloobchodníkům výrazné zlepšení. „V prvním čtvrtletí budou tržby pravděpodobně velmi slabé, neboť řada kamenných obchodů je zavřena či silně omezena. Pro letošek čekáme růst maloobchodu o 1,2 procenta. V příštím roce až o 5,4,“ uvedl pro CNN Prima NEWS.