Žena čeká na vestu tři měsíce, pořídila ji v nákupní galerii
Česká obchodní inspekce (ČOI) varuje před tzv. nákupními galeriemi na internetu. Některé se tváří jako běžný e-shop, ve skutečnosti ale jen zprostředkovávají prodej zboží z Číny. To se ale zákazník dozví, až když zaplatí. Odstoupit od smlouvy je obtížné, vrátit zboží lze často jen na vlastní náklady na opačnou stranu zeměkoule. Inspektoři už evidují tisíce stížností nespokojených spotřebitelů.
Věra Fastrová z Jablonce nad Nisou si na webu Booho.cz objednala prošívanou vestu, zboží zaplatila už 22. dubna, ale stále na něj čeká. Vesta totiž putuje až z Číny, to se ale zákaznice dozvěděla až po zaplacení. Proto chtěla peníze zpátky, ale nepochodila. „Odstoupit od kupní smlouvy můžete ihned poté, co obdržíte zboží. Prosíme tedy o trpělivost s dodáním,“ odpověděla firma na její žádost o odstoupení od smlouvy.
Pro paní Věru to bylo nepříjemné překvapení. „U všech položek mají napsáno zvýrazněným písmem, že reklamace a vrácení zboží je zdarma. Jenže v jednom e-mailu bylo napsáno, že dodací lhůta může být výjimečně i 365 dnů, a pokud bych chtěla zboží vrátit, tak jedině na mé náklady poté, co ho převezmu. Jednou byla uvedená adresa v Šanghaji a jednou v Dubaji,“ říká nespokojená zákaznice.
Celý web se podle ní tváří jako klasický e-shop, až po rozkliknutí obchodních podmínek se zákazníci dozvědí, že jde o tzv. nákupní galerii. „Takže oni vlastně jen objednají vybrané zboží v Číně a nechají si za to zaplatit provizi,“ dodává Věra Fastrová.
Desítky stížností
Česká obchodní inspekce na Booho.cz eviduje už desítky stížností, její inspektoři se proto rozhodli nabízené služby prověřit. A mají naprosto shodnou zkušenost. „Firma řekne, že zboží lze vrátit na adresu v Dubaji, ale hned doplní, že se vám to nevyplatí, protože cena na vrácení zásilky je vyšší, než faktická cena, kterou jste zaplatili za zboží, a ať to prostě vyhodíte,“ popisuje mluvčí ČOI Jiří Fröhlich.
Podle inspekce přitom firma zákazníky klame, odstoupit od smlouvy je podle českých zákonů možné už před převzetím zboží. Kontroloři ji proto zařadili na seznam rizikových webů, kde je podobných nákupních galerií více.
„Extrémní množství stížností spotřebitelů, to byl jeden důvod. A druhý ten, že podle nás obchodní podmínky hrubým způsobem porušují zákony České republiky,“ vysvětluje Fröhlich zařazení Booho.cz na seznam. Podle něj je pravděpodobné, že právě probíhající kontrola společnosti skončí pokutou.
Současně varuje před dalšími firmami, které fungují na stejném principu. „Firmy jako bonky.cz, rivalenti.cz, balando.cz, kde to dohromady dělá asi tisíc stížností spotřebitelů za rok. Lidé se zlobí, že mají pocit, že jde o běžný e-shop, ale fakticky je to jakási nákupní galerie, která tvrdí: ,Nechceme mít s tím zbožím nic společného,‘ neřeší reklamace, vrácení do 14 dnů bez udání důvodu je tady problém,“ vypočítává mluvčí.
Jak se potížím vyhnout?
Nejjednodušším způsobem, jak se podobným potížím vyhnout, je podle odborníků nakupovat pouze na e-shopech, které umožnují platbu zboží dobírkou. Ani tak se nevyhnete riziku, že objednaná věc dorazí pozdě nebo nedorazí vůbec, nemáte ale starosti se získáváním peněz zpět.
„Spotřebitele důrazně varujeme, aby neuzavírali kupní smlouvy s nákupními galeriemi, pokud mají virtuální sídlo, třeba Praha, Rybná 24, kde je pět tisíc firem na jedné adrese. Zvlášť pokud ještě uvádějí další sídlo společnosti někde ve třetí zemi. Vybírejte si českou firmu, nebo alespoň firmu z Evropské unie, která se neschovává za to, že je jakási nákupní galerie,“ radí mluvčí ČOI.
Dobré je podívat se i na recenze na internetu, nejen na stránkách samotné firmy. A rozhodně se vyplatí ověřit si, zda daný web není na seznamu těch rizikových. Seznam lze najít na adrese coi.cz/rizikove.