Obhájit si nápad na poradě, přesvědčit nadřízené o dosažených výsledcích, namotivovat jiné k výkonu nebo k přijetí změny. Situací, kdy v práci musíme promlouvat k ostatním, je víc než dost. Vlastně je to považováno za pracovní rutinu. Ovšem jen do doby, kdy se vás takový úkol netýká. Můžete být jeden z těch šťastných, kteří se s talentem veřejného řečnění už narodili. Většina lidí se to ale musí pracně učit. A dobrá zpráva je, že to jde.
Osmačtyřicetiletý vysoce postavený manažer Jakub z Prahy má projevy k podřízeným v náplni práce. Dokáže v nich zaměstnance poučit i motivovat. Mluví tak sice jen několikrát do roka, ale za to s jistotou, kterou mu jistě leckdo méně zkušený závidí. „Mluvit k lidem pro mě není žádný problém. Vím, o čem mluvím, svoji práci velmi dobře znám a dokážu o ní mluvit hodiny. Proč by tedy měla být potíž vystoupit veřejně před lidmi, i když jsou jich stovky?“ říká s lehkostí.
Stoupnout si před dav zaměstnanců, kteří svému chlebodárci obvykle vděčí za hodně, ale málokterý přešlap odpustí, patří k těm nejnáročnějším disciplínám. A spousta z nás se jí vyhýbá jako čert kříži, ačkoli ten, kdo ji zvládne, si připíše dost bodů. „Jestli dokážete pronést dobrý proslov, přesvědčit druhé lidi, stoupnete v očích svých zaměstnavatelů a rázem se stanete oceňovanějším pracovníkem, dokonce i lidé ve vašem okolí si vás začnou více vážit. A i vy budete mít sami ze sebe lepší pocit,“ píše Jan Kohut autor webu Jak se rychle naučit.
Základem je příprava
Předpokládáme, že svoji práci dobře znáte. Tedy ani téma by vám nemělo dělat problém. Přesto si můžete předem sepsat základní body, o nichž chcete před kolegy a nadřízenými mluvit. Pokud ale spoléháte na tahák s poznámkami, který vás má zachránit při samotném projevu, pak to raději nedělejte: „Možná se vám to nezdá, protože na ně spoléhá mnoho lidí. Ukázat se s hromadou papírů nebo stostránkovým PowerPointem je recept na katastrofu. S textem v ruce se budete cítit bezpečně. Budete v něm hledat odpovědi a přečtete je. Váš hlas začne být náhle monotónní a vy zapomenete, co se děje před vámi,“ uvádí web Welcome to the Jungle.
Hurá, povýšili jste. Jak ale jednat s kolegy, aby vás jako šéfa respektovali?
Konečně je to tady – povýšení. Roky jste na něj dřeli a teď se radujete, že si vás nadřízení konečně všimli a vaši snahu ocenili. Gratulace i radost jsou obvykle na místě, jak ale zajistit, aby dobrý pocit vydržel vám i vašim bývalým kolegům, kterým nově šéfujete? Čtěte základní rady profesionálů, jak si i nadále udržet dobré vztahy na pracovišti, a na jaké změny se s postupem v kariérním žebříčku připravit.
Pokud jsou součástí vašeho veřejného vystoupení konkrétní data a je jich víc, klidně je mějte sepsané na kartičkách. Dobře si je ale prohlédněte, ať víte, co kde najdete a zbytečně neztrácíte čas i kuráž jejich zbytečným hledáním.
Připravte se na otázky, které v souvislosti s tématem, o němž máte mluvit, padnou. Alespoň vás při řečnění nepřekvapí a nevykolejí. S tím vám pomůže i to, že si projev vyzkoušíte nanečisto. Možná vám to chvíli bude připadat směšné, ale znáte to – těžko na cvičišti, lehko na bojišti. A pokud máte kolem sebe někoho, komu věříte – přátele, rodinu nebo i blízkého kolegu – spolkněte stud a poproste ho, aby si vás poslechl a dal vám upřímnou zpětnou vazbu.
Na co myslet a jak se chovat při veřejném vystoupení
Svoji práci máte rádi a znáte ji. Vaše nervozita se tedy týká především samotného faktu, že máte mluvit před jinými lidmi. Člověk má v takovém případě obvykle tendenci očekávat od sebe zbytečně moc. Důvodem je touha udělat dobrý dojem. Je ale potřeba si uvědomit, že všechny zkrátka neoslníte. „Publikum bývá k lidem, kteří mluví na veřejnosti, většinou shovívavé. Lidé si totiž váží člověka, který je schopen vystoupit na pódiu a něco říct, ale bohužel najdou se i výjimky, téměř vždycky se objeví někdo, kdo vás bude ‚nenávidět‘. Bude to ten typ posluchače, který na vás bude neustále zírat, nikdy se neusměje, bude vám pokládat nepříjemné otázky a pořád vás bude přerušovat. Přijměte jako fakt, že ne vždycky se všem zalíbíte, někdo vás prostě nebude mít rád, může pro to mít několik důvodů: má špatný den, rád rýpe do lidí, prostě se mu na první pohled nelíbíte, někoho mu připomínáte, závidí vám vaši odvahu, a proto vás hejtuje,“ vysvětluje Jan Kohut.
Když se s tímto faktem vypořádáte, bude se vám mluvit mnohem snáz.
Jak na správný proslov
Nechtějte nikoho napodobit. Můžete se inspirovat, ale neměli byste chtít vypadat jako někdo jiný. Líbí se vám, jak je generální ředitel při projevech sebejistý? Imponuje vám humor jeho zástupce? Je v pořádku mít cíle k dosažení, ale člověk by neměl zapomínat na to, jaký sám je, a napodobovat druhé.
A jaké jsou tedy tipy na uvolněný a přitom hodnotný projev? Jobs.cz radí proslov, který je stručný a jasný. Pozor – neplést si s překotně rychlým a odbytým. Vhodné je zaujmout pozitivní postoj a soustředit se na publikum. „Nezabývejte se příliš sami sebou. Soustřeďte se na to, abyste posluchačům pomohli pochopit a přijmout vaše sdělení. Zapamatujte si, že publikum vás nechce kritizovat,“ píše agentura na svých stránkách.
Při řečnění se klidně hýbejte, gestikulujte. Buďte přirození.
Vyprávějte. Suchá data se lépe vstřebávají, pokud k jejich pochopení přidáte příběhy, které se popisované situace týkají. Většina lidí si tak snáz vytvoří asociaci, která jim potřebnou věc pomůže si zapamatovat. A často se přitom navíc i zasmějí, což jsou opět body pro vás.
Nezapomínejte na vzhled. Lidé zkrátka dají na to, jak druzí vypadají. Nemusíte se nutně oblékat do modelů posledních trendů. Stačí být vhodně upravený.
A na závěr nezapomínejte, že nervozita je normální. U každého. Mluvení na veřejnosti patří k nejobávanějším pracovním disciplínám. Někteří z nás jen mají to štěstí, že dokážou snáz zvládnout pocity trémy.