Sledovanost YouTube díky pandemii a karanténě ve většině světa vzrostla. Youtubeři i přesto patří mezi tvůrce, kteří jsou kvůli koronaviru a obtížné ekonomické situaci ohroženi. Jak to?
Zatímco spousta povolání a služeb byla kvůli pandemii pozastavena a podnikatelé či zaměstnanci museli často řešit obtížnou finanční situaci, jsou odvětví, jimž poslední měsíce kvůli většímu pobytu lidí ve svých domovech paradoxně nahrávaly. Mezi ně samozřejmě patří i platformy pro sledování videí, filmů či seriálů, například Netflix nebo TikTok.
Také populární YouTube a jeho tvůrci zaznamenali během uplynulých měsíců větší sledovanost prakticky u všech typů videí. Zlatou éru pak zaznamenaly samozřejmě lekce cvičení a velice se dařilo autorům točícím pro dětské či mladé publikum. Dalo by se proto logicky předpokládat, že tyto internetové hvězdy nyní zažívají prakticky žně. Jenže právě toto odvětví se i přes ohromný počet zhlédnutí dá taktéž zařadit mezi velmi poškozené.
Úbytek reklamy
I přes velkou sledovanost totiž nyní youtubeři ze svých videí profitují podstatně méně peněz než v době před koronavirem. Najít hlavní důvod tohoto poklesu není nijak složité. Může za to zejména úbytek reklamy na YouTube. Právě přehrávání reklam během videí zajišťuje tvůrcům většinu výnosů. Jenže v době ekonomické krize musí firmy začít utahovat opasky a snižovat své náklady. A protože pro velkou část společností není propagace na YouTube či sociálních sítích zásadním článkem v jejich marketingu, momentálně se z této platformy stahují. A méně reklamy znamená pro youtubery méně peněz.
Stávají se z nás youtubeři, říká farář z Vysočiny, který září jako brankář
Koronavirová pandemie přiměla mnohé kněží ke změně pohledu na moderní komunikační technologie. Díky nim se dostanou k věřícím i přes vládní omezení bohoslužeb.
Úbytek inzerentů ovšem zapříčinil i další problém, jenž ubližuje YouTube a jeho tvůrcům ještě více. I když spousta firem své reklamy stáhla, pořád zde některé společnosti samozřejmě zůstávají. Jenže kvůli malému počtu „hráčů“ zde v současnosti není prakticky žádná konkurence, která není pro trh vůbec dobrým znamením. V minulosti se jednotlivé firmy musely kvůli reklamám a kampaním přeplácet, aby byly na YouTube co nejvíce vidět. Zjednodušeně řečeno zkrátka bojovaly o prostor a počet zhlédnutí.
Velký konkurenční boj pak měl za následek vysoký index CPM, což ve světě youtuberů značí příjmy za tisíc zhlédnutí. Jenže v době, kdy je na konkurenční scéně mnohem méně konkurentů a sledovanost je několikanásobně větší, nemusí zbylí inzerenti mezi sebou prakticky soupeřit. Utrácejí tak za reklamu méně peněz. Tím však rapidně klesá zmiňovaný příjem z tisíců zhlédnutí, a to velice závratným tempem.
Index na minimu
Už během dubna mnoho zahraničních youtuberů hlásilo, že jejich CPM kleslo minimálně o čtvrtinu, v případech mnoha youtuberů pak dokonce o více než polovinu. „Mé video z 15. března mělo 200 tisíc zhlédnutí a vydělalo mi za ten měsíc nejvíce. Moje dubnové video má téměř 360 tisíc zhlédnutí, ale výdělek byl o čtvrtinu menší,“ napsal na Twitteru zahraniční youtuber Shesez.
A to je jen jeden z mnoha příkladů. Jeho kolega Roberto Blake, jenž se kromě natáčení věnuje také reklamě, varuje, že on i jeho kolegové mohou na aktuální ukazatel CPM hodně doplatit. Poukázal například na to, že někteří jeho kolegové klesli v přepočtu z 200 korun za tisíc zhlédnuti na 138 korun. „Vím dokonce o tvůrcích, jejichž CPM spadlo z 300 korun za tisíc zhlédnutí na pouhých 100 korun,“ napsal Blake v dubnu na sociálních sítích.
Digitalizace smutečních obřadů: Koronavirus zvyšuje zájem o on-line přenosy
Opatření proti pandemii citelně zvýšila zájem o on-line streamování pohřebních obřadů. V řadě zemí totiž platí zákazy shromažďování a smuteční hosté se tak nesmějí setkat v potřebném počtu. Pozůstalí jsou tedy nuceni hledat jiné varianty, jak rozloučení s blízkými zprostředkovat. O fenoménu informovala agentura DPA.
Za květen hodnota CPM klesla na totální minimum a mnoho zahraničních youtuberů na Twitteru přiznalo, že získávají v přepočtu pouhých 50 korun z tisíce přehrání. Hodnota CPM se samozřejmě odvíjí také od toho, jaký typ videí lidé na populární web natáčí, pokles ovšem nyní zaznamenávají téměř všichni.
Malí youtubeři bijí na poplach
Největší internetové špičky jako PewDiePie či Logana Paula aktuální situace nejspíše tolik nezasáhne, jelikož YouTube už tvoří pouze část jejich příjmů. A například nejsledovanější individuální youtuber světa PewDiePie má s internetovým gigantem uzavřenou exkluzivní smlouvu.
Pro malé a střední youtubery však znamená současný stav velké komplikace a mnohá zahraniční jména dodávají, že za aktuálního stavu je natáčení na YouTube vlastně nemůže uživit. Dá se navíc předpokládat, že situace a ekonomická krize jen tak neodezní. Pro internetové tvůrce se tak může jednat o dlouhodobější problém. To ale naznačí až následující měsíce.