Největší tuzemský železniční dopravce nese nelibě, že od státu nezískal sedmiletou zakázku na provoz rychlíků na lukrativní trati. Mezi Pardubicemi, Libercem a Ústím nad Labem by měla od půlky prosince zajistit dopravu společnost Arriva patřící do skupiny Deutsche Bahn. České dráhy se ale proti rozhodnutí ministerstva dopravy hodlají odvolat. Stát dal podle nich prý jen přednost nejnižší cenové nabídce.
České dráhy se s rozhodnutím ministerstva dopravy nehodlají jen tak smířit. „Je to nefér, ministerstvo upřednostnilo krátkodobé řešení. Není pochyb o tom, že Arriva po několika letech cenu navýší,“ řekl CNN Prima NEWS Vladislav Vokoun, místopředseda Odborového sdružení železničářů. Podle něho ministerstvo dopravy vypsalo zakázku na poslední chvíli a ještě neustále měnilo její podmínky.
A nakonec prý dalo přednost pouze ceně. „České dráhy nabízely rovnou vyšší kvalitu. Tedy například zabezpečovací systém ETCS nebo toalety dostupné i pro vozíčkáře. Podmínka ETCS najednou z podmínek tendru zmizela, takže až někdo za čtyři roky bude chtít ETCS, bude jimi Arriva muset své vlaky vybavit, což se projeví i na ceně, za kterou tu trať obslouží,“ dodal Vokoun.
ETCS zatím zbytečný?
Ministerstvo dopravy ale tyto argumenty odmítá. „Rozhodující nebyla pouze cena, ale i schopnost linku zajistit,“ uvedl pro CNN Prima NEWS František Jemelka, tiskový mluvčí rezortu dopravy. Stát podle něho díky tomu ušetří během sedmiletého trvání zakázky přes 300 milionů korun. Arriva bude schopna trať obsloužit za 176 milionů korun ročně, celkem tak od státu na kompenzacích vyinkasuje 1,24 miliardy.
Jízda ve vlaku bez roušky se prodraží. Dráhy trestají cestující, kteří neposlechnou
České dráhy kvůli množícím se případům, kdy cestující neuposlechnou výzvy vlakového personálu, upravily smluvní přepravní podmínky. Nově proto za nedodržení pokynu, který přijde od takzvaného pověřeného zaměstnance, můžete dostat pokutu tisíc korun. Takovými zaměstnanci má být většina průvodčích. Pokuta bude hrozit například za nenošení roušek ve vlaku.
Jemelka také odmítl, že by v podmínkách tendru byl požadavek na dodání souprav se systémem ETCS. „Jednání byla od počátku vedena k nasazení stávajících vozidel. Požadavky na kvalitu proto vycházejí ze stávajících smluv s Českými drahami. I Arriva proto musí například vyhovět požadavku na nasazení vozidel s toaletami pro vozíčkáře. Systém ETCS bude zásadní až po 1. lednu 2025. Jeho nasazení od samého počátku nasmlouvané zakázky by bylo značně neefektivní a nehospodárné, protože na zmíněné lince není dosud a ani další čtyři roky nebude vyžadován,“ dodal František Jemelka.
ČD podají rozklad
České dráhy se ale se situací nehodlají smířit a jsou připraveny proti rozhodnutí úřadu Karla Havlíčka (za ANO) použít opravné prostředky. „Budeme rozhodovat o tom, zda podáme rozklad. A nálada je taková, že ho skutečně podáme,“ uvedl pro CNN Prima NEWS Vladislav Vokoun. Ministerstvo dopravy už mezitím námitky Českých drah obdrželo a seznamuje se s nimi. „Smlouvu lze podepsat až po uplynutí dvou měsíců ode dne zveřejnění oznámení o výběru dopravce na úřední desce ministerstva dopravy,“ uzavřel mluvčí rezortu František Jemelka.
Stát s termínem od letošního prosince objednává obsluhu železničních tratí celkem u čtyř dopravců. Linku R25 mezi Plzní a Mostem obslouží tuzemská společnost GW Train Regio, linku R8 z Brna do Bohumína Regiojet Radima Jančury. Arriva by měla zajistit dopravu celkem na šesti tratích (včetně té mezi Pardubicemi, Libercem a Ústím nad Labem) a České dráhy zatím na čtyřech rychlíkových linkách.