Volební rok v Praze: Začne výstavba metra či mostů, co se v hlavním městě promění?

Zbrusu nový Dvorecký most propojí Smíchov a Pankrác

SPECIÁLNÍ VYSÍLÁNÍ - 1.1. v 00:04

V Praze se stejně jako v ostatních obcích České republiky budou na podzim konat volby do obecních zastupitelstev. Vedení hlavního města se proto snaží v posledních měsících před volbami naplno rozjet některé z projektů, které před čtyřmi lety slibovalo.

Zásadním tématem stávající koalice jsou především mosty. „Po našem nástupu do vedení hlavního města Prahy byla dopravní infrastruktura včetně většiny mostů v katastrofálním stavu, proto se od počátku stala její postupná obnova jednou z našich hlavních priorit. Kromě oprav stávajících mostů ale pracujeme i na mostech nových,“ sdělil pražský primátor Zdeněk Hřib (Piráti).

Dalším ze slibovaných projektů, jehož stavba v minulých dnech započala, je výstavba lávky, která by měla pro pěší a cyklisty propojit Karlín s Holešovicemi přes ostrov Štvanice. „Konečně už v Praze mosty nepadají jako dříve, ale opravují se a staví nové,“ chlubí se Hřib na Facebooku.

Stavíme Štvanickou lávku! 👍

Zahajujeme stavbu Štvanické lávky mezi Holešovicemi a Karlínem! 🥳 Konečně už v Praze mosty nepadají jako dříve, ale opravují se a staví nové. Děkuji, kolegové náměstci Adam Scheinherr a Petr Hlaváček! 👍

Posted by Zdeněk Hřib - náměstek pro dopravu on Tuesday, January 11, 2022

Lávka do Karlína bude mít na holešovickém břehu Vltavy nástup právě na Bubenském nábřeží před branou do Pražské tržnice. V Karlíně na Rohanském nábřeží vyústí na cyklostezku vedoucí po protipovodňové bariéře. Lávka překlene 38 metrů mezi Karlínem a Štvanicí a 149 metrů mezi Štvanicí a Holešovicemi. Stavba by měla podle dřívějšího vyjádření magistrátu trvat 14 měsíců. Vyjde na 298 milionů korun.

Současné vedení města také od svého nástupu Pražanům slibuje vznik nového Dvoreckého mostu. Ten propojí Prahu 4 s Prahou 5 a začátek jeho stavby plánuje magistrát na polovinu příštího roku. Stavba potrvá dva až tři roky. Most bude sloužit tramvajím, autobusům, cyklistům a pěším a má zlepšit dopravní propojení obou břehů Vltavy mezi Smíchovem a Podolím.

Vedení hlavního města letos plánuje konečně zahájit stavbu nové linky metra D z Pankráce do Písnice. V rozpočtu na příští rok vedení Prahy vyhradilo na stavbu nové linky metra 4,3 miliardy korun. Dopravní podnik už má stavební povolení, zatím je však nepravomocné a čeká se na vypořádání odvolání některých obyvatel Pankráce, což zahájení zdrželo. V první fázi vznikne metro mezi Pankrácí a Novými Dvory, poté bude pokračovat do Depa Písnice a v budoucnu vznikne i prodloužení z Pankráce na náměstí Míru.

Peklo na Barrandovském mostě i rekonstrukce vyhořelého paláce

Pražany však čekají nejen příjemné novinky. Na jaře by měla začít druhá část rekonstrukce Barrandovského mostu. Zatím stavební firmy pracovaly ve spodní části, takže doprava na frekventovaném soumostí omezena nebyla.

Na jaře se to ale změní, i když město počítá s tím, že po celou dobu oprav bude most průjezdný ve třech ze čtyř pruhů v obou směrech. Opravy počítají s výměnou mostního svršku na všech mostech, ze kterých se soumostí skládá, včetně nájezdových ramp ze Strakonické a Barrandovské ulice. Obtíže pro řidiče potrvají až do roku 2026.

„Když jsme přebírali Prahu na konci roku 2018, tak byla v katastrofální situaci. Byla tady spadlá Trojská lávka, lidé za to nebyli odškodněni, byly tu dva nouzově podepřené mosty a na dopravní infrastruktuře byl vnitřní dluh 30 miliard,“ řekl na konci roku Hřib.

Squattery a aktivisty nahradily děti a kanceláře. Jak se proměnila žižkovská Klinika?

Ještě před pár lety plnila Klinika na pražském Žižkově pravidelně novinové titulky. Chátrající bývalou plicní kliniku v roce 2014 obsadili aktivisté a provozovali zde sociální a kulturní centrum. Dnes je však budova k nepoznání. Poté, co ji aktivisté museli v roce 2019 opustit, v ní proběhla rekonstrukce a budovu nyní budou využívat pracovníci Správy železnic (SŽ) či Dům dětí a mládeže Ulita.

Pražský magistrát začátkem roku konečně zahájí také dostavbu a rekonstrukci Průmyslového paláce, jehož levé křídlo vyhořelo v roce 2008. Práce vyjdou na zhruba 2,64 miliardy korun a kromě historicky věrné repliky vyhořelého křídla budou zahrnovat i opravu zbylých částí památkově chráněné stavby. Ta by měla být podle vyjádření zástupců města hotova do tří let.

Proměna náměstí u Sněmovny

Mezi další stavby, které chce město zahájit, patří záchytné P+R parkovací domy u stanice metra Nové Butovice a Opatov nebo tramvajové trati z Divoké Šárky na Dědinu a z Modřan na Libuš. Magistrát chce rovněž začít s dlouho připravovanou přeměnou Malostranského náměstí, které sousedí s Poslaneckou sněmovnou, a v dubnu by měl být znám výsledek mezinárodní architektonické soutěže na podobu plánované budovy filharmonie na Vltavské.

Pražany letos na podzim čekají volby, které se v metropoli i přes to, že má také status kraje, konají společně s ostatními obcemi. Pražané budou vybírat nové členy jak 57 městských zastupitelstev, tak do toho celopražského. Současný primátor Zdeněk Hřib (Piráti) plánuje svou funkci obhajovat, primárky ve své straně vyhrál a bude tak lídrem kandidátky.

Opozice způsob oprav současné koalice dlouhodobě kritizuje. Představitelům ODS vadí zejména podle nich nekoordinovaný postup při uzavírkách. Podle opozičních zastupitelů tím ve městě vznikají kolony a doprava na některých místech kolabuje. „Řidiči musí při jízdě městem čelit i 70 dopravním omezením. V některých velmi vytížených lokalitách je doprava zablokovaná i několika uzavírkami najednou,“ uvedla nedávno ODS v tiskovém prohlášení.

Tagy: