Pandemie koronaviru zřejmě nadobro změnila nákupní zvyklosti Čechů. Svědčí o tom nejen vývoj tržeb e-shopů v porovnání s kamennými obchody, ale i fakt, že dramaticky roste poptávka po profesionálních mailingových službách. V platebních metodách ale stále dáváme přednost dobírce, na rozdíl od Německa nebo Rakouska.
Ačkoli s rozvojem informačních a komunikačních technologií dochází v posledních letech k setrvalému růstu tržeb internetových obchodníků, loňský rok přinesl obrovský zlom. V důsledku koronavirové krize a zavedení protiepidemických opatření se totiž (nejen) Češi přesunuli ve velkém právě do virtuálních nákupních galerií.
Vůbec nejvyšší meziroční zvýšení tržeb e-shopů u nás nastalo loni v dubnu, kdy prodeje internetových obchodníků vzrostly meziročně o 47,5 procenta. Ale i v následujících měsících si e-shopy udržely dvouciferná tempa růstu, přičemž rozhodně nešlo o žádné nižší desítky procent. V květnu byly prodeje vyšší o třetinu, v červnu o 28 procent a tak dále.
Lidé se do prodejen nevracejí
Kdo ale čekal, že se Češi po odeznění nejsilnější vlny pandemie vrátí do kamenných obchodů, zmýlil se. Také zatím poslední dostupná data o maloobchodních tržbách (květen 2021) ukázala, že nakupování na internetu jsme si nadobro oblíbili. Meziroční zvýšení o 15,6 procenta je sice poloviční tempo růstu než před rokem, stále ale skoro třikrát nad průměrem celého maloobchodu. „Data potvrzují, že s otevřením klasických obchodů se žádný masivní odliv zákazníků z on-line nákupních galerií nekoná,“ řekl CNN Prima NEWS hlavní ekonom společnosti BH Securities Štěpán Křeček.
A zdá se, že internetoví obchodníci si své zákazníky nechtějí nechat utéct zpět do kamenných prodejen. Vyplývá to z poptávky po profesionálních mailingových službách, jejíž růst se v uplynulém i letošním roce pohybuje v desítkách procent. „Naše platforma loni narostla o 64 procent, rok předtím dokonce o více než čtyři pětiny. Pro letošek očekáváme zvýšení obratu nejméně o polovinu,“ uvedl pro CNN Prima NEWS Jakub Stupka, spoluzakladatel platformy Ecomail.cz.
Mladí nechtějí živou obsluhu
„Internetové obchody jsou velikými konkurenty kamenným obchodům. Přesto, nebo možná právě proto se snaží svým zákazníkům nabídnout stále lepší služby. A je logické, že se soustředí na zefektivnění komunikace se zákazníky,“ vysvětlil Křeček, co za rapidním nárůstem poptávky po mailingových službách stojí.
Podle něho e-shopy ušly za poslední dekádu obrovský kus cesty a dnes nabízejí služby, které jsme si před deseti lety ani nedokázali představit. „Velmi oslovují také mladší generaci, která si ráda vše prokliká sama a nemá tak velký zájem komunikovat s živou obsluhou. Proto je důraz na mailing a chatboty tak velký a důležitý,“ dodal Křeček.
To potvrzuje také Jakub Stupka, podle něhož rovněž roste poptávka po schopnosti nejrůznějších aplikací propojit e-shopy s dalšími formáty komunikace, včetně SMS, sociálních sítí a podobně. „Díky tomu si klienti mohou vytvořit co nejpřesněji zacílenou reklamu třeba na Facebooku, včetně grafického zpracování nebo kompletního rozpočtu. Roli hrají i takové drobnosti jako správné skloňování jmen nebo orientace v kalendáři, díky čemuž je možné nakupujícím zasílat třeba přání k svátku,“ dodal spoluzakladatel Ecomailu.cz.
Česko, dobírková velmoc
Masivní expanze internetových obchodů je pouze jeden z parametrů, který ukazuje, jak se nákupní zvyklosti spotřebitelů změnily. Dalším je třeba způsob, jakým zboží na internetu pořizujeme. A rovněž je zajímavé, jak se zvyklosti v jednotlivých zemích liší.
V České republice, na Slovensku, ale i v Maďarsku je stále nejoblíbenější metodou nákupu dobírka. Naopak v Rakousku nebo Německu tento způsob doručování a platby za zboží téměř neznají. Naši sousedé naopak běžně platí kartou nebo předem na účet obchodníka. Vyplývá to z průzkumu digitální agentury Growww Digital, která pomáhá internetovým obchodníkům s expanzí na trhy.
Velmi specifickou zemí je v tomto ohledu Rumunsko. Rumunsku patří pátá příčka na světě co do rychlosti internetového připojení s poměrně vysokou penetrací mobilních zařízení (76 procent). Rumuni často požadují dopravu zdarma, přičemž většina nakupujících zde dává přednost platbě v hotovosti při předání zboží. Ve Slovinsku zase zákazníci velmi oceňují výrobky šetrné k životnímu prostředí.