Návrat do minulosti. Tak by se daly nazvat plány francouzského výrobce letadel Airbus. Na cestě ke stroji s nulovými emisemi oživuje společnost nejméně 40 let starou myšlenku otevřeného rotoru, tedy vrtulového pohonu bez krytí.
Nově se pohonný systém již testuje na největším dvojpodlažním airbusu určeném pro přepravu osob, který nese označení A380. Inženýři se domnívají, že našli i řešení největšího problému.
Výrobci letadel jsou pod stále větším tlakem, aby vyráběli modely šetrnější k životnímu prostředí s motory, které produkují co nejméně emisí CO₂. Na leteckém veletrhu ve Farnborough ve Velké Británii nyní Airbus oznámil sérii testů. Na největší osobní letadlo světa A380 bude namontován speciální vrtulový motor. Jeden ze čtyř proudových motorů ukrytý v turbíně bude nahrazen novým motorem.
Co mají společného stará oktávka a Airbus A380? Jejich motory stráví i kuchyňský olej
Jde o největší sériově vyráběné dopravní letadlo na světě. Airbus A380 pojme až 853 cestujících a nově dokáže letět také na kuchyňský olej. Potvrdily to dva testovací lety, které proběhly v poslední třetině letošního března.
Výsledky měření slouží k další optimalizaci technologie. Konkrétně se jedná o tzv. technologii s otevřeným rotorem, která je nyní díky novému vývoji považována za mimořádně úspornou z hlediska spotřeby paliva. Pod názvem Rise (Revolutionary Innovation for Sustainable Engines, v překladu revoluční inovace pro udržitelné motory) představil loni ekologický koncept velký výrobce motorů CFM, společný podnik firem General Electric (USA) a Safran (Francie).
Jedná se o mix proudového a vrtulového motoru. Základní myšlenka spočívá v tom, že velký ventilátor na konci motoru se otáčí volně jako velká vrtule a není chráněný.
Myšlenka otevřeného rotoru je stará již asi 40 let a navzdory různým testům byla již dávno prohlášena za mrtvou. Hlavně kvůli nadměrné hlučnosti. Odborníci společnosti CFM však věří, že našli technologicky správný přístup a že by takové motory mohli sériově vyrábět kolem roku 2035. Možná také v koncepci elektrického hybridu.
Ve hře je i bezemisní létání
Také Airbus hodlá hrát v oblasti testování otevřených rotorů významnou roli a používá model A380 jako zkušební laboratoř. Zahájení testů ve vzduchu se plánuje po roce 2025 ve zkušebním středisku Airbusu v Toulouse v jižní Francii. Ještě předtím proběhnou pozemní testy v Kalifornii.
Hecl: Kapitán letadla je big boss. Když poručí, musí poslechnout Arnold i prezident USA
David Hecl se stal prvním českým kapitánem největšího dopravního letadla na světě – Airbusu A380. V rozhovoru pro CNN Prima NEWS vypráví, zda ho někdy vystrašila turbulence, proč se pilotovi hodí, pokud má v telefonu nahranou Mou vlast, ale i co znamená, když se z letadla ozve: „Houstone, máme problém.“
Podle prohlášení výrobce by měl motor snížit spotřebu paliva, a tím i emise CO₂, o 20 procent. Kromě toho má motor stoprocentně fungovat i s udržitelnými leteckými palivy. Toto ekologické palivo je v současné době dostupné pouze v minimálním množství a za výrazně vyšší cenu než kerosin.
Sabine Klaukeová, vedoucí technologického oddělení společnosti Airbus, vysvětlila v německém deníku Welt, že nové koncepce pohonu budou hrát důležitou roli při dosahování cílů nulové spotřeby v letectví.
Airbus se sám dostává pod tlak, protože chce v roce 2035 představit své první letadlo s nulovými emisemi. Proto experti neustále zkoumají různé koncepce. Šéf Airbusu Guillaume Faury na leteckém veletrhu ve Farnborough varoval před přehnanými očekáváními ohledně velikosti letadel s nulovými emisemi. Nejednalo by se zatím o náhradu nejprodávanějšího modelu A320.
Podle Weltu určitě nebude ani obří Airbus A380 s otevřeným vrtulovým motorem, protože výrobce zastavil jeho výrobu. A to údajně ani přesto, že několik leteckých společností po pandemii koronaviru tyto letecké obry znovu nasazuje do provozu.
Jak uvedla mluvčí Airbusu pro Welt, v budoucnu budou dva letouny A380 sloužit jako testovací pro novou technologii pohonu. Kromě testovací verze s otevřeným rotorem oznámil Airbus v únoru testy vodíkového letounu A380. Od roku 2026 bude na zadní části trupu letadla A380 namontován malý pátý motor na vodíkové palivo od CFM.