reklama

NEPRŮJEZDNÉ ČESKO: Vysokorychlostní železnice se začne stavět za čtyři roky, tvrdí poslanec ANO Kolovratník

V roce 2025 by se měly v Česku začít stavět vysokorychlostní železniční tratě. Je třeba se k tomu postavit drzým až agresivním způsobem, říká v debatě CNN Prima NEWS Martin Kolovratník, poslanec hnutí ANO.

reklama

„Klíčové je kromě financí a legislativy mluvit s lidmi, kudy trať povede. Už nyní vidíme odpor ve stylu ‚ono je to pěkné, ale ať to nemám za plotem‘. Projednání s obcemi a samosprávami je zásadní,“ vysvětluje Kolovratník, nastiňující i možné cesty: „Ukazujeme ekonomické přínosy pro dané regiony. A pokud bych prošel do Sněmovny v nadcházejících volbách, tak jako první úkol mám prosazení speciálního zákona o vysokorychlostních tratích, který by zafixoval i financování, aby se s tím počítalo a bylo to povinné. Jde i o to, že železniční doprava je nejekologičtější, čímž bychom také naplňovali zelenou politiku Evropské unie.“

Poslanec stojí za změnami liniového a stavebního zákona. Jejich novely mají napomoci tomu, aby schvalování a přípravy staveb v Česku netrvaly 10–15 let jako v současnosti. Na otázku, jak proces skutečně zrychlit, Kolovratník odpovídá: „Právě díky oněm zákonům. Liniový zákon by měl být schopný zkrátit lhůty o 4–5 let, návazně na to stavební zákon o další 2–3 roky, pak bychom se bavili o pěti až šesti letech od plánu po realizaci.“

Vysvětlení české „pomalosti“ nabízí Tomáš Janeba, prezident Asociace pro rozvoj infrastruktury: „Český systém povolování staveb je extrémně neefektivní. V zemi je přes 700 stavebních úřadů a nemáme zkušenosti s povolováním velkých staveb. K tomu scházejí i personální kapacity. Proto se stavby mnohdy vracejí o krok dva zpátky. Nový stavební zákon je potřeba a potřebujeme také radikální změny.“

Česko se kromě absence vysokorychlostních tratí potýká také s pomalou výstavbou dálniční sítě a rychlostních silnic. Podle hodnocení Světového ekonomického fóra z roku 2018 zaujímá země 68. místo na světě ve stavu silnic, v žebříčku se nachází například za Albánií, Indií nebo Slovenskem.

„Radost to není, ale beru tu jako výzvu. Nástroje, jak se dostat výš se nám podařilo ukázat v končícím volebním období. Přijali jsme nový liniový zákon a dokončujeme ten stavební,“ reaguje Kolovratník a tím, že: „Tyto věci se zkrátka dějí pomalu, že chtějí tzv. svůj čas. Jsem optimistou a věřím, že za dva tři roky bude hodnocení úplně jiné.“

ANO se na vládách v Česku podílí osm let a v posledním programovém prohlášení vlády stálo, že zprovozní 210 kilometrů dálnic. Otevřených nebo dostavovaných je však pouze 130 kilometrů. „Ano, čekal jsem, že to bude rychlejší,“ připouští Kolovratník a na příkladu ukazuje, kde jsou největší nedostatky: „Kandiduji v Pardubickém kraji, takže to tam znám. Když jsem v roce 2013 přišel do politiky, chystaly se tam dva úseky dálnice D35, tak jsem se ptal na Ředitelství silnic a dálnic proč se nestaví a oni mi odpověděli: Vaši předchůdci nám dali do rukou špatné nástroje, špatné zákony. My neumíme vykupovat pozemky. Na 27 kilometrech bylo 1 400 nespokojených majitelů, s kterými bylo potřeba se vypořádat.“

Inspiraci hledal Kolovratník také v sousední zemích, především v Polsku, kde za 10 let postavili a zprovoznili 2 800 kilometrů nových dálnic. „Ptal jsem se tamního ministra dopravy, jak to dokázali a je to na základě předběžného rozhodnutí, které dává právo státním investorům stavět, aniž by vypořádali všechny nároky na pozemky, nemusejí se tedy zdržovat soudy. To by měla být i naše cesta,“ říká Kolovratník.

A doplňuje ho Tomáš Janeba, prezident Asociace pro rozvoj infrastruktury: „Nyní půjde o českou verzi kombinace německého a polského systému. Je třeba, aby se ji naše instituce naučily používat. Věřím, že vznikem nového stavebního úřadu vznikne větší profesionalizace úředníků.“

Zprovoznění dálnic a rychlostních silnic za posledních 10 let

  • Česko 140 kilometrů
  • Maďarsko 600 kilometrů
  • Polsko 2 800 kilometrů

Vznik a vedení úřadu bude po volbách podle Kolovratníka klíčové. „Personální obsazení nového stavebního úřadu bude rizikem i výzvou. Pokud tam bude tzv. manažer sekáč, který bude akční a bude umět se zákonem pracovat, k tomu si získá respekt, tak máme šanci se jako republika posunou dopředu. Pokud bude po volbách taková sestava lidí, kteří říkají, že chtějí zákon zrušit či odložit, pak nastává riziko, že se toto všechno pokazí,“ míní poslanec a tvrdě konfrontuje pardubického hejtmana Martina Netolického, který již podal žádost o odklad účinnosti stavebního zákona: „Ano, víme o tom, je to avizované jako legislativní návrh Pardubického kraje a jeho hejtmana Netolického. Já jsem k tomu velmi kritický. Je to hloupé rozhodnutí, hloupá rétorika, alibistická i populistická, škodí tím celé republice.“

Kolovratník se neobává, že se startem nového stavebního úřadu nastane přezkoumávat starších rozhodnutí a dojde k jejich rušení. „Určitě ne. Není zájmem žádného úředníka, žádné státní instituce něco zbořit. Zadání je stavět a investovat,“ říká poslanec, podle něhož je nutné dlouhodobě plánovat. Vzorem může být opět Německo, které střednědobý plán uzákonilo a je svázaný i s rozpočtem. „Pokud budu mít šanci po volbách být u toho, tak toto je pro mě osobně jeden z prvních úkolů,“ přidává Kolovratník a za priority v dostavbě dálnic považuje: „Jde hlavně o D35, protože neexistuje náhrada k D1. Po prstenci dálnic kolem Prahy je to propojení D3 v jižních Čechách k rakouským hranicím. Dokončení D6 na Karlovy Vary by regionu ohromně ekonomicky pomohlo.“

Podle Janeby se musíme dívat a plánovat na to, co se bude dělat za 20 let, především s ohledem na současnou délku schvalovacích procedur. Jde o propojování krajských měst, například Plzeň a Českých Budějovic, Českých Budějovic a Brna, či Liberce a Ústí nad Labem.

Tagy:
dálnice doprava silnice železnice Jan Jakob Neprůjezdné Česko Tomáš Janeba dopravní infrastruktura Asociace pro rozvoj infrastruktury

Hlavní zprávy

Vojtěch: Musíme zpřísnit, hospitalizovaných přibývá. Do konfliktu s Plagou ale jít nechci
Koronavirus

Vojtěch: Musíme zpřísnit, hospitalizovaných přibývá. Do konfliktu s Plagou ale jít nechci

Vláda se zatím neshodla na protikoronavirových opatřeních ve školství, a je tak otázkou, k čemu se odborníci přikloní. Jak ale uvedl ministr zdravotnictví Adam Vojtěch, se šéfem resortu školství Robertem Plagou by šel do konfliktu nerad . Chápe také, že roušky nebo testování ve školách by nemusely být komfortní. Nerad by ale opakoval černý scénář, dodal v Hlavních zprávách CNN Prima NEWS.

Zkrachoval vám dodavatel energií? Jak najít nového a na co si dát pozor
Rádce

Zkrachoval vám dodavatel energií? Jak najít nového a na co si dát pozor

Ukončení činnosti skupiny Bohemia Energy a dalších menších alternativních dodavatelů způsobilo starosti zhruba milionu českých zákazníků. Ti mnohdy nevědí, zda přijdou o elektřinu a plyn, jak si najít dodavatele nového a kolik je vlastně budou energie nově stát. Redakce CNN Prima NEWS proto připravila stručný návod, jak při ztrátě dodavatele najít adekvátní náhradu a finančně se z toho nezhroutit.

Vašáková: Situaci v ČR určují neočkovaní. Lidé věří věcem, které nemají hlavu ani patu
360°

Vašáková: Situaci v ČR určují neočkovaní. Lidé věří věcem, které nemají hlavu ani patu

Lidé více slyší na dezinformace a mnohdy věří věcem, které racionálně nedávají hlavu ani patu. Koronavirový scénář v České republice proběhne tak, jak jej určí neočkovaní, uvedla náměstkyně ministra zdravotnictví Martina Koziar Vašáková. V pořadu 360° Pavlíny Wolfové upozornila, že COVID-19 je v tuto chvíli neléčitelná nemoc, proto je prevence zásadní.

Bez covid pasu už Italové nesmí do práce. Nehorázné, bouří se občané na demonstracích

Covid pasy nyní potřebují Italové nejen do obchodů či restaurací, ale rovněž do zaměstnání – bez něj si na práci nesáhnou. Nové vládní opatření odstartovalo velkou vlnu nevole a protestů po celé zemi, proti demonstrantům v přístavu Terst musela policie použít i vodní děla a slzný plyn. O dalším postupu včetně možného zmírnění pravidel by měla tamější vláda jednat ještě tento týden.

Krypto Magazín: Bitcoin býval obskurní. Teď s ním firmy spojují budoucnost, říká expert

Dynamický svět kryptoměn byl ještě před pár lety pro řadu lidí obskurní, nyní ale do rozjetého ekosystému naskakují globálně vlivní hráči. V prvním díle pořadu Krypto Magazín to prohlásil investor a externí poradce společnosti XTB Jaroslav Brychta. V rozhovoru okomentoval také kontroverzní projekt digitálních měn centrálních bank či zavedení bitcoinu jako zákonného platidla v El Salvadoru.

Reportáž z hospod. Velká část personálu odmítá očkování, prý není třeba

Je to paradox, který nikdo neřeší. Zatímco hlavní hygienička chce neočkovaným zkomplikovat návštěvy restaurací, kaváren či klubů, personál očkován být nemusí. A jak dokazuje následující reportáž, například v Ostravě většinou ani není. „Očkovat se nenechám, vakcíně nevěřím, je moc narychlo vyvinutá,“ říká číšnice Martina Mezey z Caffe Trieste v Ostravě. Právě v tomhle městě přitom žije šéfka hygieniků Pavla Svrčinová, která vytrvale propaguje očkování.

Zemana je nám líto. Pokud bude ministrem Kolář, nebudeme se s ním bavit, zní z Moskvy

Rusku je prezidenta Miloše Zemana líto, jako „svého muže v Česku“ ho ale nevidí. V rozhovoru pro CNN Prima NEWS to sdělil slavista a docent Ruské státní humanitní univerzity Vadim Truchačov. Podle něj na Zemanovi nestály dobré vztahy mezi Českem a Ruskem. S novou vládou, pokud ji sestaví pětikoalice, Moskva očekává prohloubení diplomatické krize. Bylo by nejlepší, pokud by se nová vláda o Rusku vůbec nezmiňovala, dodává Truchačov. Ruský expert rovněž popsal reakci Moskvy na možného kandidáta na ministra zahraničí Ondřeje Koláře (TOP 09).

Trestní stíhání, čínský dopis pro Kuberu či nepovolená zabijačka. Kdo je Vratislav Mynář?

Trestní stíhání kvůli dotaci na penzion, výhružný dopis pro Jaroslava Kuberu či chybějící bezpečnostní prověrka. To jsou jen příklady kontroverzí spojených s hradním kancléřem Vratislavem Mynářem. Tomu teď navíc přibylo „na účet“ také zatajování zdravotního stavu prezidenta Miloše Zemana. Ten podle lékařů z vojenské nemocnice není schopen vykonávat pracovní povinnosti a Mynář to věděl. Přesto o tom neinformoval ani nejvyšší ústavní činitele, ani veřejnost.

reklama

Domácí zpravodajství

Masivní požár v Praze: Kouř byl vidět na kilometry. Škody půjdou do stovek milionů

Aktualizováno

V pražských Malešicích hořela ve středu odpoledne spalovna, ta bude minimálně ve čtvrtek mimo provoz. Na místo dorazil i primátor města Zdeněk Hřib (Piráti). Do ulice Průmyslová vyjelo velké množství jednotek profesionálních i dobrovolných hasičů. Kouř bylo vidět z mnoha částí hlavního města. Odhad škod se pohybuje v řádech stovek milionů korun.

reklama