Neprůjezdné Česko! s Marianem Jurečkou
Adekvátní financování, smysluplné plánování a logický a rozumný přístup státu v komunikaci s vlastníky pozemků nebo místními samosprávami – to jsou podle předsedy KDU-ČSL Mariana Jurečky klíčové podmínky pro úspěšný rozvoj dopravní infrastruktury v Česku. „Je to také o legislativě a financování, byť u nového stavebního zákona jsem rozpačitý,“ řekl Jurečka v rozhovoru pro CNN Prima NEWS.
„Vláda novým stavebním zákonem vymyslela poměrně velké zemětřesení. Může se ukázat, že ten centrální úřad může pomoci věci zrychlit, ale to nejdůležitější z hlediska zrychlení se udělalo novelizací zákona o liniových stavbách,“ řekl Marian Jurečka. Podle něho má tak stát už dnes silné nástroje, jak výstavbu dopravní infrastruktury zrychlit.
NEPRŮJEZDNÉ ČESKO: Budujme železnice a přesuňme na koleje nákladní dopravu, navrhuje krajský politik KSČM
Výstavbu silnic a dálnic je třeba plánovat přes několik funkčních období. Stát může na takový plán navázat i rozpočet. Tlak na snižování emisí v dopravě odporuje přirozenému vývoji. „Popíráme vývoj ve vědě a průmyslu, když řekneme ‚teď to bude takhle‘,“ uvedl v rozhovoru pro CNN Prima NEWS Jaroslav Komínek (KSČM), zastupitel Ústeckého kraje. Podle něho nelze lidem nařídit, že si mají začít kupovat elektromobily.
Podle Jurečky je tedy na státu, aby legislativou dané nástroje začal využívat. Týká se to zejména podřízených organizací ministerstva dopravy, jako je Ředitelství silnic a dálnic. „Jsem vůči nim poměrně kritický. Chybí mi tu propracovaný systém, který by dobře monitoroval stav komunikací a na základě toho poctivě plánoval investiční část. Dnes se to dost často děje nahodile, někdy na základě politického tlaku,“ dodal předseda KDU-ČSL.
Spor s farmářkou Havránkovou jsem vyřešil za dva měsíce
Prezident Asociace pro rozvoj infrastruktury Tomáš Janeba ale vidí problém také v tom, že se dopravní stavby často soutěží na nejnižší nabídkovou cenu. „Mnohdy jsou to nabídky za 70 či 80 procent nějaké reálné ceny. V takovém případě by se mělo ŘSD ohradit a požadovat vysvětlení takové nabídky. To se mnohdy nestávalo a nabídky byly akceptovány, jenže pak se ukázalo, že to za takových podmínek postavit nejde,“ řekl v rozhovoru pro CNN Prima NEWS.
NEPRŮJEZDNÉ ČESKO: Systém plánování dopravních staveb musíme zpružnit, tvrdí hejtman Libereckého kraje
Polsko nás v dálnicích přeskočilo během uplynulých deseti let a dnes je má lepší než my. Dopravní stavby je třeba plánovat dlouhodobě a zajistit také potřebné finance. V rozhovoru pro CNN Prima NEWS to uvedl Martin Půta (STAN), hejtman Libereckého kraje. „Lidé platí jedny daně a je jim jedno, zda za špatný stav silnice může stát, nebo kraj,“ zdůraznil.
Lidovecký předseda zdůraznil důležitost komunikace mezi státem a vlastníky pozemků, kde by se měla budovat dopravní stavba, respektive zástupci samospráv, přes jejichž území by infrastruktura měla vést. Demonstroval to na příkladu sporů o pozemky pod plánovanou dálnicí D11 u Hradce Králové, kde se státu nedařilo dohodnout s farmářkou Havránkovou na směně pozemků. „Když jsem nastupoval na ministerstvo zemědělství, rozhodl jsem se za paní Havránkovou zajet osobně a asi po dvou měsících jsme dosáhli dohody. Vyřešil se tak spor, který se táhl několik let,“ připomněl Marian Jurečka.
Potřebujeme 145 miliard
Aby stát dokázal dopravní infrastrukturu rozvíjet, potřebuje mít také zajištěné financování. „Je třeba mít dostatečný investiční balík. Podle odborníků potřebujeme na zachování a rozvoj dalších staveb 140 až 145 miliard korun, možná i vlivem inflace trochu víc. Ministerstvo ale vítězoslavně vybojuje 130 miliard a my víme, že nám 10 až 15 miliard bude chybět,“ upozornil Marian Jurečka.
Podle něho by stát měl hojněji využívat PPP projekty. Tímto způsobem se nyní buduje dálnice D4, nicméně lidovecký šéf by se nebránil ani využití tohoto modelu pro dostavbu D35 či D55. „Tím pádem si může Státní fond dopravní infrastruktury vyčlenit peníze pro kratší úseky nebo obchvaty,“ vysvětlil Jurečka. S tím souhlasí také Tomáš Janeba. „PPP projekty se ale hodí spíše na delší úseky,“ řekl. Menší by se pak mohly financovat standardní cestou.