Neprůjezdné Česko! s Martinem Půtou
Polsko nás v dálnicích přeskočilo během uplynulých deseti let a dnes je má lepší než my. Dopravní stavby je třeba plánovat dlouhodobě a zajistit také potřebné finance. V rozhovoru pro CNN Prima NEWS to uvedl Martin Půta (STAN), hejtman Libereckého kraje. „Lidé platí jedny daně a je jim jedno, zda za špatný stav silnice může stát, nebo kraj,“ zdůraznil.
Na odstranění nejhorších závad na krajských silnicích v Česku je potřeba asi 20 miliard korun. Přestože za posledních osm let do nich šlo 25 miliard. „Musím v tomto vládu Andreje Babiše trochu pochválit. Tyto peníze pomohly stav silnic druhých a třetích tříd zlepšit,“ řekl hejtman Libereckého kraje Martin Půta. Potřeboval by ale, aby financování nebylo nahodilé.
Jedním z dlouhodobých problémů dopravní infrastruktury v Česku je příliš dlouho trvající příprava dopravních staveb a přebujelá byrokracie, která s tím souvisí. Prezident Asociace rozvoje infrastruktury Tomáš Janeba v tom vidí úkol pro příštího ministra dopravy. „Neměl by se soustředit jen na co největší počet kilometrů zprovozněných dálnic, ale i na zpružnění a zjednodušení celého systému,“ řekl v rozhovoru pro CNN Prima NEWS. Podle Půty to ale nesmí být na úkor funkčnosti ministerstva dopravy ani jeho organizací, jež jsou za přípravu a budování dopravních staveb zodpovědné.
Klíčová je dlouhodobost
Martin Půta považuje za zcela klíčové zavést dlouhodobé plánování výstavby dopravní infrastruktury. „Musí to dávat smysl. Tedy abychom neotvírali pouze jednotlivé úseky z velkých celků. To je věc, kterou chci prosadit,“ řekl liberecký hejtman. Podle něho je v tuto chvíli nutné dostavět českou dálniční síť. Následně vylepšit propojení mezi tuzemskými krajskými městy. „Dnes se mnohdy vyplatí jet z jednoho krajského města do jiného po dálnici přes Prahu,“ dodal Půta. Nedílnou součástí silniční sítě jsou podle něho také obchvaty.
Stát by se měl podle libereckého hejtmana soustředit mimo jiné na vysvětlení veřejného zájmu a také na to, aby stavby nenarážely na nesplnění formálních podmínek při stavebním řízení. „Často totiž spory nejsou o samotnou stavbu, ale o formality, dodržování lhůt nebo o to, zda příslušná vyhláška byla zveřejněna správně, či nikoli. Pak se dostáváme do situací jako na dálnici D11, kde polská strana bude v roce 2026 s dálnicí na hranicích, a v Polsku se mě dost často ptají, proč to nezvládneme,“ řekl Martin Půta.
Ať se stát kvůli dopravním stavbám i zadluží
Půta se rovněž vyjádřil k novému stavebnímu zákonu. Obává se, že odtržení stavebního povolování od samosprávy může vést k velkým potížím a problémům. „Nedává smysl vzdalovat rozhodování od občanů a vytvářet velké oblasti, kde dodržování stavebního práva bude jen iluzí na papíře,“ řekl hejtman Libereckého kraje. Na druhé straně nepovažuje za vhodné, aby se odkládala účinnost nového stavebního zákona.
Tématem bylo také financování dopravní infrastruktury, které je pro její výstavbu zcela zásadní. Martin Půta i v tomto případě zdůraznil nutnost dlouhodobého plánování. Dokonce si dovede představit, že stát by měl peníze na dopravní infrastrukturu získat i za cenu zvýšení schodku státního rozpočtu. „I v případě, že by si stát musel na část infrastruktury peníze půjčit, je to pro mě deficit, který je přijatelnější než deficit, který se spotřebovává na spotřebu,“ vysvětlil. Zdůraznil také význam rozvoje železnic pro národní hospodářství, pro mobilitu lidí, a tedy i pro pracovní trh.