reklama

NEPRŮJEZDNÉ ČESKO: Systém plánování dopravních staveb musíme zpružnit, tvrdí hejtman Libereckého kraje

Polsko nás v dálnicích přeskočilo během uplynulých deseti let a dnes je má lepší než my. Dopravní stavby je třeba plánovat dlouhodobě a zajistit také potřebné finance. V rozhovoru pro CNN Prima NEWS to uvedl Martin Půta (STAN), hejtman Libereckého kraje. „Lidé platí jedny daně a je jim jedno, zda za špatný stav silnice může stát, nebo kraj,“ zdůraznil.

reklama

Na odstranění nejhorších závad na krajských silnicích v Česku je potřeba asi 20 miliard korun. Přestože za posledních osm let do nich šlo 25 miliard. „Musím v tomto vládu Andreje Babiše trochu pochválit. Tyto peníze pomohly stav silnic druhých a třetích tříd zlepšit,“ řekl hejtman Libereckého kraje Martin Půta. Potřeboval by ale, aby financování nebylo nahodilé.

Jedním z dlouhodobých problémů dopravní infrastruktury v Česku je příliš dlouho trvající příprava dopravních staveb a přebujelá byrokracie, která s tím souvisí. Prezident Asociace rozvoje infrastruktury Tomáš Janeba v tom vidí úkol pro příštího ministra dopravy. „Neměl by se soustředit jen na co největší počet kilometrů zprovozněných dálnic, ale i na zpružnění a zjednodušení celého systému,“ řekl v rozhovoru pro CNN Prima NEWS. Podle Půty to ale nesmí být na úkor funkčnosti ministerstva dopravy ani jeho organizací, jež jsou za přípravu a budování dopravních staveb zodpovědné.

Klíčová je dlouhodobost

Martin Půta považuje za zcela klíčové zavést dlouhodobé plánování výstavby dopravní infrastruktury. „Musí to dávat smysl. Tedy abychom neotvírali pouze jednotlivé úseky z velkých celků. To je věc, kterou chci prosadit,“ řekl liberecký hejtman. Podle něho je v tuto chvíli nutné dostavět českou dálniční síť. Následně vylepšit propojení mezi tuzemskými krajskými městy. „Dnes se mnohdy vyplatí jet z jednoho krajského města do jiného po dálnici přes Prahu,“ dodal Půta. Nedílnou součástí silniční sítě jsou podle něho také obchvaty.

Stát by se měl podle libereckého hejtmana soustředit mimo jiné na vysvětlení veřejného zájmu a také na to, aby stavby nenarážely na nesplnění formálních podmínek při stavebním řízení. „Často totiž spory nejsou o samotnou stavbu, ale o formality, dodržování lhůt nebo o to, zda příslušná vyhláška byla zveřejněna správně, či nikoli. Pak se dostáváme do situací jako na dálnici D11, kde polská strana bude v roce 2026 s dálnicí na hranicích, a v Polsku se mě dost často ptají, proč to nezvládneme,“ řekl Martin Půta.

Ať se stát kvůli dopravním stavbám i zadluží

Půta se rovněž vyjádřil k novému stavebnímu zákonu. Obává se, že odtržení stavebního povolování od samosprávy může vést k velkým potížím a problémům. „Nedává smysl vzdalovat rozhodování od občanů a vytvářet velké oblasti, kde dodržování stavebního práva bude jen iluzí na papíře,“ řekl hejtman Libereckého kraje. Na druhé straně nepovažuje za vhodné, aby se odkládala účinnost nového stavebního zákona.

Tématem bylo také financování dopravní infrastruktury, které je pro její výstavbu zcela zásadní. Martin Půta i v tomto případě zdůraznil nutnost dlouhodobého plánování. Dokonce si dovede představit, že stát by měl peníze na dopravní infrastrukturu získat i za cenu zvýšení schodku státního rozpočtu. „I v případě, že by si stát musel na část infrastruktury peníze půjčit, je to pro mě deficit, který je přijatelnější než deficit, který se spotřebovává na spotřebu,“ vysvětlil. Zdůraznil také význam rozvoje železnic pro národní hospodářství, pro mobilitu lidí, a tedy i pro pracovní trh.

Tagy:
dálnice doprava silnice železnice Martin Půta dopravní stavby Neprůjezdné Česko Tomáš Janeba dopravní infrastruktura Asociace pro rozvoj infrastruktury

Hlavní zprávy

ON-LINE: Právo mě odvolat má jen prezident, reagoval Mynář na výzvy k rezignaci

Aktualizováno

Prezident Miloš Zeman je v nemocnici už více než týden. Šéf Senátu Miloš Vystrčil (ODS) v pondělí uvedl, že podle zprávy, kterou dostal od Ústřední vojenské nemocnice, není Zeman schopen vykonávat svou funkci. Ještě předtím na tiskové konferenci vystoupil také hradní kancléř Vratislav Mynář, který Vystrčila obvinil, že se chce jen zviditelnit a předvádí pokrytectví. Premiér Andrej Babiš (ANO) v úterý vyzval Mynáře k rezignaci, ten reagoval, že odvolat ho může jen prezident.

Krypto Magazín: Bitcoin býval obskurní. Teď s ním firmy spojují budoucnost, říká expert

Dynamický svět kryptoměn byl ještě před pár lety pro řadu lidí obskurní, nyní ale do rozjetého ekosystému naskakují globálně vlivní hráči. V prvním díle pořadu Krypto Magazín to prohlásil investor a externí poradce společnosti XTB Jaroslav Brychta. V rozhovoru okomentoval také kontroverzní projekt digitálních měn centrálních bank či zavedení bitcoinu jako zákonného platidla v El Salvadoru.

Šéf výrobce polovodičů Intel: Čipů je dost, ale automobilky je nechtějí

Nejžhavějším tématem posledních dnů a týdnů v automobilovém průmyslu je nedostatek polovodičových součástek nezbytných pro provoz moderních aut. Kvůli jejich absenci automobilky zastavují nebo omezují výrobu, což se zase neblaze promítá do dodacích lhůt. Podle šéfa jednoho z nejvýznačnějších producentů mikročipů, firmy Intel, si však výrobci automobilů za současnou situaci mohou částečně sami.

Okamura: Aktivovat článek 66? Z 12 řádků to nepůjde. Zeman dostal nejvíce hlasů v historii

Chceme více informací, řekl předseda SPD Tomio Okamura před schůzkou, na které šéfové sněmovních stran jednali s vedením Senátu o postupu při předání prezidentských pravomocí. Okamura zdůraznil, že k aktivaci ústavního článku 66 není zatím důvod. Lídři koalic Spolu a Pirátů se STAN se ale shodli na tom, že by měli zbavit Miloše Zemana prezidentských pravomocí.

Afrikou se šíří nová droga. Narkomani užívají drcený automobilový katalyzátor

Drogová závislost je fenomén, který zásadně ovlivnil dějiny 20. století a ovlivňuje i současnost. Jak je ale dobře známo, k pořádnému „materiálu“ se lze dostat jen prostřednictvím pořádného množství peněz. V Africe proto tamní narkomani vynalezli způsob, jak se „sjet“ do bezvědomí prakticky zadarmo. Stačí jim k tomu rozdrcená keramická výplň autokatalyzátoru.

Vyhrát nemůžete, sami se odsuzujete. Ovčáček opět zahltil Twitter, jinak nekomunikuje

Hradní mluvčí Jiří Ovčáček se opět rozjel na svém twitterovém účtu. Svými příspěvky, ve kterých mimo jiné zmiňuje staré výroky prezidenta Miloše Zemana, reaguje na pondělní dopis Senátu od Ústřední vojenské nemocnice (ÚVN). V něm stojí, že hlava státu není aktuálně schopna vykonávat svůj úřad. Ovčáček ale kromě vlastní aktivity na sociálních sítích s médii takřka nekomunikuje, o čemž se přesvědčil i reportér CNN Prima NEWS.

reklama

Domácí zpravodajství

Babiš: Válek lže, opozice podklady a data k pandemii má. Pořád hrají politiku

S koncem současné vlády Andrej Babiš (ANO) nabídl svému kritikovi Vlastimilu Válkovi (TOP 09) post ministra zdravotnictví místo Adama Vojtěcha (za ANO). „Opozice měla plno řečí, co všechno budou dělat, tak mohl Válek nastoupit. Bral to jako vtip a evidentně o to nestojí,“ řekl pobouřeně Babiš v rozhovoru redakci CNN Prima NEWS. Následně Válka osočil ze lži. Podle premiéra neříká poslanec pravdu, že opozice nedostává data a podklady k pandemii.

reklama