reklama

NEPRŮJEZDNÉ ČESKO: Budujme železnice a přesuňme na koleje nákladní dopravu, navrhuje krajský politik KSČM

Výstavbu silnic a dálnic je třeba plánovat přes několik funkčních období. Stát může na takový plán navázat i rozpočet. Tlak na snižování emisí v dopravě odporuje přirozenému vývoji. „Popíráme vývoj ve vědě a průmyslu, když řekneme ‚teď to bude takhle‘,“ uvedl v rozhovoru pro CNN Prima NEWS Jaroslav Komínek (KSČM), zastupitel Ústeckého kraje. Podle něho nelze lidem nařídit, že si mají začít kupovat elektromobily.

reklama

Budování dopravní infrastruktury nelze financovat podle toho, kolik zrovna v daném roce zbyde peněz v rozpočtu. Myslí si to Jaroslav Komínek, zastupitel Ústeckého kraje a bývalý krajský radní pro dopravu. „Kdyby třeba kraje věděly, kolik peněz dostanou na silnice na pět let, mohly by si je lépe rozvrhnout a lépe s nimi pracovat,“ řekl Komínek v rozhovoru pro CNN Prima NEWS. Že se tak neděje, přikládá Jaroslav Komínek tomu, že poslanci po zvolení do sněmovny zapomenou na své sliby.

Dlouhodobost v plánování považuje za důležitou také Tomáš Janeba, prezident Asociace pro rozvoj infrastruktury. „Ministr dopravy chce vždy otevřít co nejvíce nových dálnic, a proto se snaží realizovat ty nejjednodušší projekty a nikoli ty nejkomplikovanější. Jenže právě ty potřebujeme nejvíce,“ řekl v rozhovoru pro CNN Prima NEWS.

Nový stavební zákon neměnit

Nový stavební zákon podle Jaroslava Komínka zrychlí a zjednoduší výstavbu dopravní infrastruktury v Česku. Jako příklad krajský zastupitel uvedl dálnici D6, která vede přes několik krajů. „Pokud bude namísto několika stavebních úřadů rozhodovat jeden centrální, bude to zřejmě rychlejší a efektivnější,“ řekl Komínek. Podle Tomáše Janeby je důležité, aby se nový stavební zákon již neměnil, aby se na něj všichni dokázali adaptovat. „Přechod na něj bude náročný a problematický, je ale důležité, že k systémové změně došlo,“ řekl.

Podle Jaroslava Komínka by Česká republika měla prioritně začít řešit železnice. „Je třeba je zkapacitnit, udělat dvojkolejné, můžeme je elektrifikovat tak, abychom kamionovou nákladní dopravu vytlačili ze silnic,“ zdůraznil. Současně je také prý nutné, aby měli na železnici možnost se přesouvat i lidé.

Železnice ano, elektromobily ne

Komínek odmítl, že by se výstavba železnic včetně vysokorychlostních tratí mohla setkávat s obdobnými problémy jako je tomu u dálnic. Jen před několika dny se totiž občané Chlumce na Ústecku ohradili proti vysokorychlostní železnici, která má spojit Prahu a Drážďany a vést tamním katastrem. „Oni se nebouří proti té trati, ale proti tomu, že najednou má vést jinudy, než se původně plánovalo,“ vysvětlil komunistický krajský zastupitel.

Někdejší krajský radní pro dopravu rovněž vyjádřil nesouhlas s prosazováním klimatických závazků do koncepce dopravy. „Bruselští úředníci nás ženou do slepé uličky. Zakazování spalovacích motorů a prosazování elektrických vozidel, aniž bychom měli dostatečnou infrastrukturu, není alternativou,“ řekl Komínek. Podle něho je nutné vytvářet podmínky pro snižování emisí, ale není možné jít direktivními nařízeními. „Popíráme vývoj ve vědě a průmyslu, když řekneme ‚teď to bude takhle‘,“ dodal.

Tagy:
dálnice doprava silnice železnice Jaroslav Komínek Neprůjezdné Česko Tomáš Janeba Asociace pro rozvoj infrastruktury

Hlavní zprávy

Vojtěch: Musíme zpřísnit, hospitalizovaných přibývá. Do konfliktu s Plagou ale jít nechci
Koronavirus

Vojtěch: Musíme zpřísnit, hospitalizovaných přibývá. Do konfliktu s Plagou ale jít nechci

Vláda se zatím neshodla na protikoronavirových opatřeních ve školství, a je tak otázkou, k čemu se odborníci přikloní. Jak ale uvedl ministr zdravotnictví Adam Vojtěch, se šéfem resortu školství Robertem Plagou by šel do konfliktu nerad . Chápe také, že roušky nebo testování ve školách by nemusely být komfortní. Nerad by ale opakoval černý scénář, dodal v Hlavních zprávách CNN Prima NEWS.

Zkrachoval vám dodavatel energií? Jak najít nového a na co si dát pozor
Rádce

Zkrachoval vám dodavatel energií? Jak najít nového a na co si dát pozor

Ukončení činnosti skupiny Bohemia Energy a dalších menších alternativních dodavatelů způsobilo starosti zhruba milionu českých zákazníků. Ti mnohdy nevědí, zda přijdou o elektřinu a plyn, jak si najít dodavatele nového a kolik je vlastně budou energie nově stát. Redakce CNN Prima NEWS proto připravila stručný návod, jak při ztrátě dodavatele najít adekvátní náhradu a finančně se z toho nezhroutit.

Vašáková: Situaci v ČR určují neočkovaní. Lidé věří věcem, které nemají hlavu ani patu
360°

Vašáková: Situaci v ČR určují neočkovaní. Lidé věří věcem, které nemají hlavu ani patu

Lidé více slyší na dezinformace a mnohdy věří věcem, které racionálně nedávají hlavu ani patu. Koronavirový scénář v České republice proběhne tak, jak jej určí neočkovaní, uvedla náměstkyně ministra zdravotnictví Martina Koziar Vašáková. V pořadu 360° Pavlíny Wolfové upozornila, že COVID-19 je v tuto chvíli neléčitelná nemoc, proto je prevence zásadní.

Bez covid pasu už Italové nesmí do práce. Nehorázné, bouří se občané na demonstracích

Covid pasy nyní potřebují Italové nejen do obchodů či restaurací, ale rovněž do zaměstnání – bez něj si na práci nesáhnou. Nové vládní opatření odstartovalo velkou vlnu nevole a protestů po celé zemi, proti demonstrantům v přístavu Terst musela policie použít i vodní děla a slzný plyn. O dalším postupu včetně možného zmírnění pravidel by měla tamější vláda jednat ještě tento týden.

Krypto Magazín: Bitcoin býval obskurní. Teď s ním firmy spojují budoucnost, říká expert

Dynamický svět kryptoměn byl ještě před pár lety pro řadu lidí obskurní, nyní ale do rozjetého ekosystému naskakují globálně vlivní hráči. V prvním díle pořadu Krypto Magazín to prohlásil investor a externí poradce společnosti XTB Jaroslav Brychta. V rozhovoru okomentoval také kontroverzní projekt digitálních měn centrálních bank či zavedení bitcoinu jako zákonného platidla v El Salvadoru.

Reportáž z hospod. Velká část personálu odmítá očkování, prý není třeba

Je to paradox, který nikdo neřeší. Zatímco hlavní hygienička chce neočkovaným zkomplikovat návštěvy restaurací, kaváren či klubů, personál očkován být nemusí. A jak dokazuje následující reportáž, například v Ostravě většinou ani není. „Očkovat se nenechám, vakcíně nevěřím, je moc narychlo vyvinutá,“ říká číšnice Martina Mezey z Caffe Trieste v Ostravě. Právě v tomhle městě přitom žije šéfka hygieniků Pavla Svrčinová, která vytrvale propaguje očkování.

Zemana je nám líto. Pokud bude ministrem Kolář, nebudeme se s ním bavit, zní z Moskvy

Rusku je prezidenta Miloše Zemana líto, jako „svého muže v Česku“ ho ale nevidí. V rozhovoru pro CNN Prima NEWS to sdělil slavista a docent Ruské státní humanitní univerzity Vadim Truchačov. Podle něj na Zemanovi nestály dobré vztahy mezi Českem a Ruskem. S novou vládou, pokud ji sestaví pětikoalice, Moskva očekává prohloubení diplomatické krize. Bylo by nejlepší, pokud by se nová vláda o Rusku vůbec nezmiňovala, dodává Truchačov. Ruský expert rovněž popsal reakci Moskvy na možného kandidáta na ministra zahraničí Ondřeje Koláře (TOP 09).

Trestní stíhání, čínský dopis pro Kuberu či nepovolená zabijačka. Kdo je Vratislav Mynář?

Trestní stíhání kvůli dotaci na penzion, výhružný dopis pro Jaroslava Kuberu či chybějící bezpečnostní prověrka. To jsou jen příklady kontroverzí spojených s hradním kancléřem Vratislavem Mynářem. Tomu teď navíc přibylo „na účet“ také zatajování zdravotního stavu prezidenta Miloše Zemana. Ten podle lékařů z vojenské nemocnice není schopen vykonávat pracovní povinnosti a Mynář to věděl. Přesto o tom neinformoval ani nejvyšší ústavní činitele, ani veřejnost.

reklama

Domácí zpravodajství

Masivní požár v Praze: Kouř byl vidět na kilometry. Škody půjdou do stovek milionů

Aktualizováno

V pražských Malešicích hořela ve středu odpoledne spalovna, ta bude minimálně ve čtvrtek mimo provoz. Na místo dorazil i primátor města Zdeněk Hřib (Piráti). Do ulice Průmyslová vyjelo velké množství jednotek profesionálních i dobrovolných hasičů. Kouř bylo vidět z mnoha částí hlavního města. Odhad škod se pohybuje v řádech stovek milionů korun.

reklama