NEPRŮJEZDNÉ ČESKO: Budujme železnice a přesuňme na koleje nákladní dopravu, navrhuje krajský politik KSČM

Jaroslav Komínek a Tomáš Janeba

Neprůjezdné Česko! s Miroslavem Komínkem

Výstavbu silnic a dálnic je třeba plánovat přes několik funkčních období. Stát může na takový plán navázat i rozpočet. Tlak na snižování emisí v dopravě odporuje přirozenému vývoji. „Popíráme vývoj ve vědě a průmyslu, když řekneme ‚teď to bude takhle‘,“ uvedl v rozhovoru pro CNN Prima NEWS Jaroslav Komínek (KSČM), zastupitel Ústeckého kraje. Podle něho nelze lidem nařídit, že si mají začít kupovat elektromobily.

Budování dopravní infrastruktury nelze financovat podle toho, kolik zrovna v daném roce zbyde peněz v rozpočtu. Myslí si to Jaroslav Komínek, zastupitel Ústeckého kraje a bývalý krajský radní pro dopravu. „Kdyby třeba kraje věděly, kolik peněz dostanou na silnice na pět let, mohly by si je lépe rozvrhnout a lépe s nimi pracovat,“ řekl Komínek v rozhovoru pro CNN Prima NEWS. Že se tak neděje, přikládá Jaroslav Komínek tomu, že poslanci po zvolení do sněmovny zapomenou na své sliby.

Dlouhodobost v plánování považuje za důležitou také Tomáš Janeba, prezident Asociace pro rozvoj infrastruktury. „Ministr dopravy chce vždy otevřít co nejvíce nových dálnic, a proto se snaží realizovat ty nejjednodušší projekty a nikoli ty nejkomplikovanější. Jenže právě ty potřebujeme nejvíce,“ řekl v rozhovoru pro CNN Prima NEWS.

Nový stavební zákon neměnit

Nový stavební zákon podle Jaroslava Komínka zrychlí a zjednoduší výstavbu dopravní infrastruktury v Česku. Jako příklad krajský zastupitel uvedl dálnici D6, která vede přes několik krajů. „Pokud bude namísto několika stavebních úřadů rozhodovat jeden centrální, bude to zřejmě rychlejší a efektivnější,“ řekl Komínek. Podle Tomáše Janeby je důležité, aby se nový stavební zákon již neměnil, aby se na něj všichni dokázali adaptovat. „Přechod na něj bude náročný a problematický, je ale důležité, že k systémové změně došlo,“ řekl.

Podle Jaroslava Komínka by Česká republika měla prioritně začít řešit železnice. „Je třeba je zkapacitnit, udělat dvojkolejné, můžeme je elektrifikovat tak, abychom kamionovou nákladní dopravu vytlačili ze silnic,“ zdůraznil. Současně je také prý nutné, aby měli na železnici možnost se přesouvat i lidé.

Železnice ano, elektromobily ne

Komínek odmítl, že by se výstavba železnic včetně vysokorychlostních tratí mohla setkávat s obdobnými problémy jako je tomu u dálnic. Jen před několika dny se totiž občané Chlumce na Ústecku ohradili proti vysokorychlostní železnici, která má spojit Prahu a Drážďany a vést tamním katastrem. „Oni se nebouří proti té trati, ale proti tomu, že najednou má vést jinudy, než se původně plánovalo,“ vysvětlil komunistický krajský zastupitel.

Někdejší krajský radní pro dopravu rovněž vyjádřil nesouhlas s prosazováním klimatických závazků do koncepce dopravy. „Bruselští úředníci nás ženou do slepé uličky. Zakazování spalovacích motorů a prosazování elektrických vozidel, aniž bychom měli dostatečnou infrastrukturu, není alternativou,“ řekl Komínek. Podle něho je nutné vytvářet podmínky pro snižování emisí, ale není možné jít direktivními nařízeními. „Popíráme vývoj ve vědě a průmyslu, když řekneme ‚teď to bude takhle‘,“ dodal.

Tagy:
dálnice doprava silnice železnice CNN Prima NEWS Ústecký kraj KSČM Česko Praha Jaroslav Komínek Neprůjezdné Česko Tomáš Janeba Asociace pro rozvoj infrastruktury Poslanecká sněmovna ČR