Jak emisní povolenky zdraží naftu? Existují tři scénáře, ten černý by cenu skoro zdvojnásobil

Vystoupají ceny litru pohonných hmot za 75 korun už v roce 2027?

Bude stát litr pohonných hmot 75 korun?

Litr pohonných hmot za 75 korun? I tak by podle ekonomů mohly vypadat cenovky na čerpacích stanicích už v roce 2027, kdy se na silniční dopravu rozšíří systém emisních povolenek. Piráti uklidňují, že tak černé scénáře nepřijdou. Další strany kandidující do europarlamentu ovšem tvrdí, že se opatření musí zmírnit.

Cena paliv je pro mnoho firem zásadním faktorem. Nafta totiž tvoří třetinu všech nákladů. I proto dopravci vnímají rozšíření systému emisních povolenek jako další zátěž. „Náklady se promítnou do cen přepravních služeb a následně i do spotřebitelských cen,“ popsal finanční ředitel společnosti O.K. Trans Praha Jiří Mastný.

K TÉMATU: Triumf Čechů pomůže ekonomice i Fialově vládě, tvrdí Kovanda. Úspěch spustí „endorfinovou vlnu“

V případě zvyšování cen paliv existují rovnou tři scénáře. Ty optimistické hovoří v uvozovkách jen o dvou a půl korunách, realistické pak o čtyřech. A ty skeptické jdou výrazně dál. „V Německu již přišli se studiemi, že se bude jednat o 75 korun za litr pohonných hmot. Dojde k rozevření nůžek mezi řidiči spalovacích aut a elektromobilů,“ popsal pro CNN Prima NEWS ekonom Lukáš Kovanda.

Schmarcz: Vláda důchodovou reformu špatně vysvětluje. Hájí neobhajitelné, oponoval Kulidakis

Lidé na veřejnou debatu o důchodové reformě samozřejmě reagují, ale vláda jen vrací systém, který byl zaveden za premiéra Petra Nečase. Ve speciálním vysílání CNN Prima NEWS k penzijní novele to řekl komentátor Martin Schmarcz, podle kterého vládní koalice není schopná lidem reformu řádně vysvětlit. S tím nesouhlasil komentátor Thomas Kulidakis, podle kterého se vláda snaží hájit neobhajitelné.

Černé scénáře počítají s tím, že cena povolenky za jednu tunu oxidu uhličitého bude až 300 eur. Pirátští europoslanci slibují, že limit povolenky nepřekročí 45 eur. „Až systém vstoupí v platnost a uvidíme jeho případné dopady, můžeme uvažovat nad změnami,“ pronesl europoslanec Marcel Kolaja (Piráti).

Vládní kolegové ze SPOLU to ovšem vidí jinak. „Po volbách do europarlamentu se na to musíme znovu podívat. Není možné, aby lidé platili o 15 korun více za naftu a benzín,“ poznamenal lídr eurokandidátky Spolu Alexandr Vondra (ODS).

Podobně to vidí i politici z opozice. „Musíme to opravit. Týká se to i letecké a námořní dopravy. Jakýkoli zásah znamená zdražení služeb,“ uvedla jednička kandidátky ANO do eurovoleb Klára Dostálová. Podle lídra společné kandidátky SPD a Trikolory chce EU tímto krokem uspíšit konec spalovacích motorů a posunout ho před domluvený rok 2035.

Kvůli snížení dopadů emisních povolenek na dopravu vznikl proto už teď na ministerstvu životního prostředí sociální fond. Resort by měl od roku 2026 začít mezi lidi rozdělovat celkem 50 miliard korun.

MOHLO VÁM UNIKNOUT: Výhodné ceny v Polsku opět vábí Čechy. Nejlepší cesta, jak ukáznit naše řetězce, říká expert

Tagy: