K VĚCI, Ondřej Šteffl - 3.9. v 12:30
Forma kombinovaného vzdělání není podle podnikatele a zakladatele společnosti Scio a sítě Scio škol Ondřeje Šteffla špatným nápadem. Problém by ale podle něj byl s rodiči, kteří povětšinou zastávají konzervativní názory. Ve školách je navíc podle Šteffla nadbytek učiva. Řekl to v pořadu K věci na CNN Prima NEWS.
Téměř celý loňský školní rok strávili žáci a studenti na distanční výuce. „Už jsme ránu zažili v trvání celého roku, několik měsíců bychom přežili,“ řekl Šteffl k možnosti, že by došlo k opětovnému uzavření škol.
Ředitelka přirovnala rodiče netestovaných žáků k feťákům, tvrdí její odvolaná předchůdkyně
Na základní škole Vraný u Slaného došlo ke konfliktu ohledně dodržování vládních proticovidových opatření. Nové vedení do budovy nepustilo lidi, kteří se odmítli testovat a nasadit si respirátory.
Podle zakladatele Scio přinesla výuka mimo školu i něco pozitivního. „Půda je po měsících distanční výuky a nových zkušenostech se vzděláváním pěkně nakypřená. Bude záležet, co do půdy nasadíme. Stálo to obrovskou cenu, ale nyní záleží, jak to využijeme,“ řekl Šteffl.
Nadbytek učiva
„Myslím, že nejvýznamnější je sama zkušenost s distanční výukou. Mělo to negativní dopad na psychiku dětí, protože dlouho neměly sociální kontakty, ale pokud by se to více střídalo a více se rozšířila kombinovaná výuka, mohlo by se z toho hodně vytěžit,“ pokračoval podnikatel.
Šteffl se domnívá, že ve školách se toho učí zbytečně moc. „Ať už jde o distanční, nebo prezenční výuku, děti potřebují v učení vidět smysl. V prezenční výuce si učitel často nevšimne, že ho v tom děti nevidí. Ukázalo se, že se učí mnoho zbytečného. Vnímají to děti, rodiče i učitelé,“ uvedl.
Aktuálně běží pilotní projekt ministerstva školství, kdy některé vzdělávací instituce zkouší přínosy kombinované výuky. Šteffl tento nápad pochválil. „Pro veřejnou školu to přináší řadu různých problémů. Hlavní problém je na straně rodičů, protože kromě toho, že se ve škole učí, také se v ní hlídá. Někteří rodiče nemají technické podmínky. Má to překážky, které se budou muset řešit – dovedu si představit, že když to veřejná škola začne zavádět, 20 procent rodičů bude pro, ale 80 procent nebude takovou výuku chtít,“ má jasno Šteffl.
Problémy s rodiči
Během rozhovoru také padla otázka ohledně strategie 2030+, kterou schválila vláda – zajistí dostatečnou změnu v českém školství? „To, co je v ní napsáno, je snaha o modernější školství, pokrok vpřed a změnu systému. Otázka je, jestli se to podaří realizovat, o tom mám pochybnosti. Popisuje, co by se mělo změnit, ale nezamýšlí se nad tím, že je třeba pracovat s rodiči, nebo nad vysvětlováním veřejnosti. Rodiče mají konzervativní představu o škole – chtějí stejnou školu, jakou měli oni, a nechtějí připustit změny,“ vysvětlil zakladatel Scio.
„Rodiče za to nemůžou. Chtějí pro děti to nejlepší. Svět se ale mění tak rychle, že nestíhají sledovat, co je pro ně nejlepší. Je třeba jim to vysvětlovat,“ dodal Šteffl.