Během týdenního testu jste vyzkoušeli faceliftovanou verzi Volkswagenu Golf Variant v akční výbavě People, která rozšiřuje provedení Style o řadu zajímavých prvků. Potřebuje moderní rodina vůbec něco lepšího?
Ceny automobilů výrazně rostou, a s nimi i snaha najít ten nejlepší poměr mezi cenou a výbavou. Zatímco dříve jsme u základních výbav známých modelů střední třídy mohli počítat spíše s „holátkem“ bez klimatizace, dnes už lze za rozumné peníze pořídit auto, ve kterém nic podstatného nechybí. A právě s touto myšlenkou vznikly výbavy „People“ u modelů značky Volkswagen.
K TÉMATU: „Japonský Superb“ s tváří žraloka: Na benzin jezdí i za pět litrů, v kufru ale výrazně strádá
Jejich cílem je poskytnout potřebný komfort bez zbytečných ambicí vás příliš hýčkat. Taková výbava je pochopitelně ideální pro vozy, které slouží jako rodinné „cesťáky“ – každé ráno s nimi rozvezete děti do škol, sami sebe do práce, večer objedete stejné kolečko opačně, dvakrát do měsíce vyrazíte s celou rodinou na výlet a dvakrát ročně za hranice naší republiky.
Prostě auto, které vám nebude líto používat, mít v něm okopaná sedadla a ošoupaný kobereček v zavazadlovém prostoru. Třeba něco jako modernizovaný Volkswagen Golf v prodloužené verzi Variant, se kterým jsme měli možnost jezdit během týdenního testu, abychom zjistili, zda by právě pro takové účely vyhovoval.
Modernizací prošly zejména displeje
Samotný facelift, který byl oznámen na začátku letošního roku, asi není třeba zdlouhavě rozebírat. Zvenku upoutá pozornost pouze nový tvar předních světlometů a možnost jejich propojení LED páskem, který uprostřed navazuje na osvětlené logo „VW“ – tedy jen v některých výbavách nebo za příplatek. Dále zaujme přepracovaný přední nárazník s vizuálně zúženou spodní mřížkou. Světelný podpis prošel změnou také na zádi, i když samotný tvar lamp zůstal zachován.
Nejzásadnější změny nastaly zejména v prostoru kabiny. Pochválit musím nový infotainment se systémem MIB4, který oproti předchozí generaci přináší zlepšení snad ve všech ohledech. Orientace v jeho prostředí je výrazně snazší a uživatel si může přizpůsobit zkratky na horní liště, takže nejčastěji používané funkce má stále po ruce.
Systém pracuje plynule a ani jednou se nám nestalo, že by se zasekl nebo zamrzal – a nejde přitom o náhodu, protože stejnou zkušenost jsem měl i s dalšími pěti vozy vybavenými stejným infotainmentem, které jsem v minulosti testoval. Na druhou stranu je třeba přiznat, že jeho integrace do palubní desky nepůsobí zrovna elegantně. Velkým plusem je, že jej dostanete už v základním provedení, a tedy i ve výbavě „People“.
Konečně klasická tlačítka na volantu
Stejně tak dostanete v sériové výbavě digitální přístrojový štít, který se svou úhlopříčkou 10,25 palce rozprostírá v celé kapličce. Už jen tyto prvky výrazně boří klasickou představu základní výbavy v nižší střední třídě. Když už jsme u ovládacích prvků, modernizace přinesla také vytouženou změnu tlačítek na volantu, která už nejsou dotyková, ale vrátila se k fyzickým spínačům. Možná to nevypadá tak „cool“, ale alespoň se vyhnete neustálému vypínání funkcí, které jste nechtěně aktivovali při zatáčení.
Naopak trochu nepraktická je absence jakéhokoliv nastavení klimatizace mimo infotainment, kromě samotné teploty. To platí i pro vyhřívání oken, volby směru proudění vzduchu a podobně. Tento problém se však týká většiny současných modelů koncernu. Ve Volkswagenu se tentokrát zaměřili i na materiály a dílenské zpracování, a musíme uznat, že v tomto segmentu a cenové kategorii se současná generace Golfu vyšvihla na špičku.
Celá kabina působí opravdu solidně, nikde neuslyšíte žádné nežádoucí zvuky a designově pravděpodobně nemá šanci nikoho urazit. Jediným rušivým prvkem v námi testovaném voze byly gumové koberečky, které se rychle špiní a nevypadají příliš vzhledně. Jejich textilní alternativu však lze samozřejmě dokoupit v rámci doplňkové výbavy, nebo z druhovýroby za pár stovek.
Nic víc k životu nepotřebujete
Tímto oslím můstkem si můžeme vyjmenovat také další prvky výbavy, které přináší akční výbava „People“. Vzhledem k tomu, že vychází ze stálého provedení „Life“, můžete počítat například s automatickou třízónovou klimatizací, bezdrátovou nabíječkou na telefon, ambientním osvětlením, vyhřívanými sedadly vpředu, vyhřívaným volantem, elektricky sklopnými zpětnými zrcátky nebo parkovacími senzory vpředu i vzadu.
Námi testované provedení mělo navíc větší 17palcová kola, zadní parkovací kameru, bezklíčové odemykání, elektricky ovládané dveře zavazadlového prostoru, metalický lak a zatmavená zadní okna. Základní cena akčního modelu začíná na 712 900 korunách, přičemž nejdražší příplatek našeho vozu patřil balíčku LED světlometů Plus za 27 400 korun.
Kdybychom si Golf konfigurovali sami, možná bychom zapřemýšleli nad pokročilejšími IQ.LIGHT Matrix za 53 tisíc korun a prémiovým audiosystémem Harman/Kardon, protože základní reproduktory jsou v pásmu basů i vysokých frekvencí opravdu slabší. Překvapivě jsme ale ani na chvíli neuvažovali o příplatkových sedadlech – i ta základní poskytují skvělou oporu. Sedák je dostatečně dlouhý, boční vedení naprosto dostačující a ani při delší jízdě jsme nepociťovali žádný diskomfort.
Spoustu místa uvnitř i v kufru
Lze tedy říct, že uvnitř nám opravdu nic zásadního nechybělo. Snad až na větší množství úložných a odkládacích prostor, ale to bohužel nevyřeší ani příplatková výbava. Pod loketní opěrkou je jen velmi malá schránka, takže drobné předměty budete nuceni odkládat do prostoru bezdrátové nabíječky nebo do malého úložného prostoru ve středovém tunelu, který zároveň slouží jako držák – maximálně jednoho nápoje. Alespoň kapsy ve dveřích jsou průměrně velké.
Poněkud lepší je situace v druhé řadě, kde pasažéři mohou využít látkové kapsy na sedadlech před nimi – jednu velkou dole a dvě menší nahoře. Také se nabízí úložný prostor ve dveřích, kam však uložíte nanejvýš půllitrovou lahev. Také sami pro sebe budou mít cestující vzadu bezesporu dostatek místa – sám za sebe by si pohodlně sedl i pasažér s výškou 185 centimetrů. Nějaké místo by mu přitom zbylo i vzadu nad hlavou.
Stejně pohodlně jako odvezete čtyři dospělé osoby, odvezete také jejich zavazadla. Zavazadlový prostor za pátými dveřmi totiž začíná u verze kombi na 611 litrech a po sklopení zadních sedadel může dosáhnout až 1 624 litrů.
Konec litrového tříválce
A jak si nový Golf stojí po stránce jízdních vlastností? Na úvod je třeba zmínit, že námi testovanému vozu pod kapotou dřímal dvoulitrový diesel s výkonem 110 kW a automatickou převodovkou, tedy ta nejdražší varianta. V dané výbavě začíná na 885 900 korunách, zatímco slabší alternativa se vznětovým motorem a manuální převodovkou přijde ve výbavě „People“ minimálně na 782 900 korun.
Pokud dáváte přednost zážehovým motorům, máte na výběr ze dvou neelektrifikovaných čtyřválců s manuální šestistupňovou převodovkou za 712 900 Kč, respektive 782 900 korun, a dvou verzí s automatickou převodovkou a 48V mild-hybridním systémem za 797 900 Kč a 843 900 Kč. Zmíněné ceny rozlišují dvě výkonové varianty motorů – 85 nebo 110 kW. Trvalým nedostatkem je absence čtyřkolky v jakékoliv verzi.
Na silnici působí Golf velmi vyspělým dojmem. Motorový prostor je výborně odhlučněn, takže při zapnuté hudbě v kabině téměř nevnímáte jeho práci, a stejně tak vás neruší ani hluk od kol. Překvapivě bychom si po zkušenostech s takto vybaveným Golfem ani neposteskli po adaptivním podvozku DCC – i bez možnosti nastavení tuhosti byl naladěn přesně podle mých představ.
Působí tuze a velmi stabilně, přitom si poradí i s menšími nerovnostmi s přehledem, který byste očekávali spíše u výrazně dražších modelů. Svou roli zde jistě sehrála i menší kola. Dieselový čtyřválec s označením EA288 Evo tradičně nabízí velmi lineární a dostatek výkonu, který kombi plynule vytáhne až za hranici 200 km/h. Podle tabulek zvládne Golf Variant zrychlení z nuly na sto za 8,9 sekundy, ale naše měření ukázalo ještě o dvě až tři desetiny lepší hodnoty.
Jeho největší předností je však samozřejmě úspornost – nejvíce mu vyhovují dlouhé nepřerušované úseky v rychlosti 80 až 100 km/h, kdy se spotřeba dokáže dostat až pod hranici 4,5 l/100 km. V kombinovaném provozu se však nejčastěji pohybovala kolem 5,5 litru a ve městě se občas vyšplhala nad šest. Vzhledem k tomu, že nádrž pojme až 50 litrů paliva, mohli byste s lehkou nohou ujet až tisíc kilometrů bez zastávky.
MOHLI JSTE PŘEHLÉDNOUT: Za volantem agresivitu neoplácejte, radí ředitel autoškoly. Jak se chovat ve vyhrocené situaci?