Když pohoda vítězí nad penězi. Zaměstnanci žádají i „emoční výplatu“
Než začnete číst Co byste měli vědět, než začnete číst
Téměř polovina zaměstnanců vnímá ve své práci zhoršení podmínek.
Třetina lidí hlásí zhoršení vztahů na pracovišti.
Emoční mzda: Nový klíč k udržení zaměstnanců?
Digitální nástroje aneb Jak změnit atmosféru ve firmě.
Nejen pravidelná mzda. Češi ve své práci stále častěji hledají podporu od zaměstnavatele i „pohodové“ vztahy na pracoviště. (Ilustrační snímek) Zdroj: Profimedia.cz
Doba, kdy zaměstnancům stačila pravidelná odpovídající mzda a pár benefitů, je pryč. Minimálně to vyplývá z průzkumu Barometr zaměstnanců společnosti Up Benefity. Mnozí pracovníci se po krizích posledních let cítí přetížení, odpojení od smyslu své práce i vztahu k firmě – a hledají něco víc. Do popředí zájmu personalistů se tak dostává koncept takzvané emoční výplaty. Nástroj, který „nestojí mnoho“, může mít však zásadní efekt na motivaci a loajalitu pracovníků.
Podle výsledků průzkumu Barometr zaměstnanců od Up Benefity vnímá v posledních pěti letech zhoršení pracovních podmínek takřka polovina zaměstnanců. Konkrétně se jedná o nárůst množství práce, nároků i tlaku na výkon. S tím navíc úzce souvisí i pokles motivace, odhodlání i celkové chuti do práce, jak přiznala třetina respondentů.
ČTĚTE TAKÉ: ANALÝZA: Konec Babišovy vs. Fialovy vlády. Je Česko opravdu v ekonomickém rozkladu?
Negativní dopady se navíc nevyhýbají ani mezilidským vztahům. Přibližně třetina zaměstnanců uvádí zhoršení atmosféry v týmu, méně kontaktu s kolegy i úbytek společného času mimo práci.
Přitom právě vztahy na pracovišti se podle stejného průzkumu ukazují jako hlavní důvod, proč lidé u současného zaměstnavatele zůstávají. „Pohoda“ a přátelské vztahy na pracovišti dokonce předčí i finanční ohodnocení. Mezi další významné faktory patří pochvala, firemní kultura a atmosféra, podpora stravování či kvalitní komunikace se zaměstnavatelem.
Čtěte také
„Není překvapivé, že se mezi zaměstnanci šíří frustrace. Posledních pět let přineslo mimořádné krize i celkovou nejistotu. To vše zásadně ovlivnilo psychiku lidí a vedlo k přehodnocení životních i pracovních priorit. Péče o zaměstnance proto dnes nabývá zcela nového rozměru. Nejde už jen o mzdu nebo atraktivní benefity, ale o komplexní přístup založený na opravdovém zájmu o zaměstnance a správně nastavené interní komunikaci,“ podotkl Stéphane Nicoletti, generální ředitel Up Benefity.
Emoční mzda jako klíčový nástroj motivace
V nové době, kdy tradiční formy odměňování přestávají stačit, se do popředí dostává takzvaná emoční mzda. Nepředstavuje finanční ohodnocení, ale spíše soubor nehmotných, avšak mimořádně důležitých aspektů pracovního života: uznání, důvěra, psychická podpora, smysluplnost práce, dobrá atmosféra na pracovišti, možnost růstu či prostor pro vlastní názor.
MOHLI JSTE PŘEHLÉDNOUT: Čeká nás bohatý Ježíšek, předpovídá ekonom. Finanční stres o Vánocích prožívají hlavně ženy.
Právě tyto faktory dnes hrají klíčovou roli v udržení angažovanosti a loajality zaměstnanců, kteří stále více hledají nejen práci, ale i místo, kde se budou cítit dobře a jejich přínos bude vnímán jako smysluplný.
Zaměstnavatelé v tomto ohledu mnohdy tápou. Například pochvala se v českých firmách stále příliš nenosí – podle dat Up Benefity se jí za celý měsíc nedočká 6 z 10 lidí, ačkoli pro polovinu zaměstnanců je stejně důležitá jako finanční odměna. Podobně je tomu i s měřením spokojenosti: jen minimum firem ji systematicky sleduje. Přitom právě pravidelná zpětná vazba a otevřená komunikace o potřebách zaměstnanců jsou dnes pro HR manažery klíčové.
Čtěte také
„Mnohé prvky emoční výplaty mohou být pro firmy, které s nimi dosud nepracovaly, těžko uchopitelné. Často nevědí, kde s takovou změnou začít. I proto je vhodné využít chytré digitální nástroje, které firmám pomohou tato témata lépe pochopit a systematicky rozvíjet,“ podotkl Nicoletti.
Digitální řešení jako start změny ve firmě
Digitální řešení, která propojují interní komunikaci a motivaci zaměstnanců, obsahují nástroje jako digitální měření spokojenosti nebo online ankety, které umožňují nastartovat komunikaci a dát zaměstnancům pocit, že jsou důležitou součástí týmu. Nástroje jako online pochvaly zase umožňují kolegům vzájemně se ocenit za dobře odvedenou práci.
Čtěte také
Právě takové prostředky ukazují, že emoční výplata nemusí být abstraktní pojem, ale praktický přístup, který lze snadno implementovat i ve firmách, jež doposud s klíčovými aspekty emoční výplaty neměly příliš zkušeností. Do budoucna se navíc respektování nových potřeb zaměstnanců ze strany zaměstnavatelů ukáže jako nutnost, která bude mít přímou souvislost s úspěšným rozvojem firmy.
„Digitální nástroje dokážou posílit uznání, mezilidské vztahy i prostor pro vyjádření názoru – a to i ve velkých firmách nebo při práci na dálku. Právě tyto drobné, ale cílené aktivity pomáhají budovat zdravou firemní kulturu a dokážou velmi rychle ve firmě od základů proměnit atmosféru. Emoční výplata se tak stává klíčovým nástrojem pro udržení spokojených, motivovaných a angažovaných zaměstnanců. Právě takoví lidé pak zůstávají loajální, jsou odolnější vůči krizím a pomáhají firmě obstát i v náročných dobách,“ dodal Nicoletti.
MOHLI JSTE PŘEHLÉDNOUT: Nová móda mezi Čechy. Skupují levné nemovitosti ve Španělsku či Emirátech, na co dát pozor?