Zásadní obrat. Pohonné hmoty v Česku jsou levnější než u našich sousedů, dráž je i v Polsku

Pohonné hmoty jsou nyní na českých čerpacích stanicích v porovnání se sousedními státy levnější. Po letech velmi drahého benzinu a nafty proto nastává nezvyklá situace. Vyšší ceny paliv najdou motoristé i v Polsku, kde skončilo jejich daňové zvýhodnění. Ceny klesly, přestože vláda Petra Fialy (ODS) nezavedla jejich zastropování ani nesnížila daň z přidané hodnoty jako jiné země.

Motoristé v České republice už nemusí jezdit kvůli levným palivům za hranice. Benzin stojí v průměru podle dat CCS za 35,86 korun za litr a nafta za 36,18 koruny, přičemž v sousedním Německu, Polsku, Slovensku a Rakousku si na čerpacích stanicích účtují vyšší částky. Česká republika dokonce patří ke čtvrtině nejlevnějších zemí Evropské unie.

Jak vypadají nákupy v Polsku po novém roce? To se dozvíte v reportáži:

Dražší paliva mají už i v Polsku, kde nová vláda vrátila dočasně sníženou DPH na pohonné hmoty na původní úroveň a ceny benzinu a nafty rázem poskočily. „Klíčovým důvodem je, že po říjnových volbách v Polsku už není politický motiv na stlačování cen pohonných hmot. Stěžejní petrochemický podnik v zemi, Orlen, jenž je pod státní kontrolou, si navíc nyní může kompenzovat, že před volbami evidentně vyhověl přání tehdejších vládních politiků a ceny pohonných hmot snížil výraznou redukcí marží, případně dokonce přechodnou podnákladovou cenotvorbou,“ komentoval to hlavní ekonom Trinity Bank Lukáš Kovanda.

ČTĚTE TAKÉ: Ukázali fotku a řekli, že se asi blíží. Škola zveřejnila komunikaci s policií před střelbou

Přitom ještě nedávno mohli motoristé tankovat na polských čerpacích stanicích benzin za 33 korun za litr. Opoziční hnutí ANO dokonce dávalo Polsko za příklad úspěšné země, kde s cenami pohonných hmot nemají problém. „Pro pana premiéra je obrovským příkladem. Tak proč nenásleduje Polsko i v iniciativách snížení DPH na pohonné hmoty?“ ptal se předseda hnutí Andrej Babiš před dvěma lety.

Dražší pohonné hmoty než u nás mají i v Maďarsku, kde se tamní vláda rozhodla ceny zastropovat. I tuto cestu razilo hnutí ANO. Například za naftu zaplatíte na maďarských pumpách o dvě koruny více. Maďarsko se navíc potýkalo s výpadky paliv právě kvůli zastropovaní cen. Před touto strategií přitom varovala řada ekonomů, podle nichž jednotná pevná cena vede pouze k nedostatku dané komodity na trhu.

Ceny paliv budou stagnovat, říká odborník

A jaký je další výhled pro letošní rok? Zatím se neočekává, že by nás čekalo zdražování cen pohonných hmot, výkyvy ovšem nastat mohou. „Trh je v současnosti mnohem citlivější na globální informace. Třeba okamžitá ekonomická data z USA nebo Číny změní trend na trzích ihned, doslova jako lusknutím prstu. Nemluvě o nečekaných událostech, jako jsou jemenští ozbrojenci u Rudého moře nebo odstávky rafinérií v Evropě,“ vysvětlil předseda představenstva Unie nezávislých petrolejářů Ivan Indráček.

Vyhlížet ale nemůžeme ani další zlevňování. „Ceny na čerpacích stanicích odpovídají situaci. Nacházíme se v rovnovážném stavu, který dovoluje zlevnit maximálně v desítkách haléřů,“ řekl už dříve pro CNN Prima NEWS hlavní analytik XTB Jiří Tyleček.

Podle mluvčího Asociace petrolejářského průmyslu a obchodu Václava Louly bude velmi záležet na vývoji konfliktu v Gaze a délce izraelské operace. „Zatím to vypadá na napětí a může hrozit, že se zapojí i další státy. Pohyb pod 30 korun za litr ale spíše neočekávám,“ řekl s tím, že k takovému poklesu by došlo jen v případě větší celosvětové hospodářské recese.

Řidiči se ale letos mohou připravit na to, že se po několika měsících sníží cena nafty pod úroveň benzinu. „Aktuálně tankují držitelé našich tankovacích karet litr nafty za 34,39 Kč, benzín je už o 80 haléřů dražší,“ řekl generální ředitel nákupní aliance Axigon Damir Durakovič.

Tagy: