Generace Z se bojí telefonovat. Její zástupci vysvětlili, proč jim volání působí úzkost

Čtvrtina lidí ve věku mezi 18 až 34 lety nezvedá telefon.

Mladí nezvedají telefony

Část zástupců generace Z se podle průzkumu bojí zvednout telefon, pokud jim zavolá neznámé číslo. „Nejhorší je ten moment překvapení. Nevíte, kdo volá a co se děje. V hlavě pak máte negativní scénáře – a z toho tu úzkost,“ vysvětlila tvůrkyně podcastu Generační konflikt a novinářka Veronika Capáková ve vysílání CNN Prima NEWS. Mladou generaci může prý také vyděsit, když písemná zpráva v mobilu končí pouze tečkou a chybí tam smajlík.

Až čtvrtina lidí ve věku mezi 18 a 34 lety nezvedá podle průzkumu telefon. „Moji přátelé a spolužáci ten problém mají hlavně z toho důvodu, že vlastně neví, co od druhý strany čekat,“ objasnil jeden ze zástupců mladší generace ve vysílání CNN Prima NEWS.

ČTĚTE TAKÉ: Nemáte peníze na vybavení pro školáka? Ekonom poradil, jak získat příspěvky od státu

Podobně argumentovala více než polovina účastníků průzkumu, kteří předpokládají, že „nečekaný“ hovor může znamenat špatné zprávy. Až 70 procent dotazovaných preferuje místo volání textové zprávy – i proto, že na ně nemusí hned odpovídat.

Klárce se v pěti letech změnil život, kvůli covidu skončila v kómatu. Rodina touží být jí blíž

Do svých pěti let si Klárka užívala života jako každé jiné dítě. Jediná běžná návštěva u lékaře ale vše změnila. Ukázalo se, že trpí závažnou metabolickou poruchou. Následná vyšetření odhalila další zdravotní komplikace: špatnou motoriku, vady srdeční chlopně či zvětšená játra. V roce 2022 pak Klárka prodělala těžký průběh covidu a tři dny byla v kómatu. Malá bojovnice se však nevzdává a její stav se mírně zlepšuje. Rodina nyní prosí o pomoc veřejnost. Klárce by chtěli být co nejblíže, a tak prostřednictvím sbírky na platformě Znesnáze shání finance na nový domov blíže nemocnici.

„Vytrácí se kvůli tomu nutnost jakési spontaneity, okamžité reakce. Když jste vystaveni situaci, že vám někdo volá, musíte na toho člověka reagovat hned. Je to tedy něco nového a zároveň ohrožujícího,“ řekl sociolog Vojtěch Bednář ve vysílání. Odborníci rovněž varují, že by kvůli tomu mohli mít mladí problém při nástupu do zaměstnání.

„Telefonování je dovednost, která když se netrénuje, může v lidech vzbuzovat nejistotu v tom, jak budou působit, jestli se nepřeřeknou a jestli nebudou budit špatný dojem,“ uvedl psycholog Jan Kulhánek a dodal, že je pak na místě hledat práci, která nevyžaduje správnou komunikaci po telefonu.

Ačkoli zástupci mladší generace preferují psaní textových zpráv, i to skrývá jistá úskalí. Dost často záleží, jak ji autor formuluje. „Klasický smajlík nebo palec nám přijde jako pasivně agresivní. Tečka na konci věty zase může vyvolat úzkost z toho, že se na vás ten člověk naštval,“ popsala Capáková.

NEPŘEHLÉDNĚTE: Jak začít školní rok bez stresu? Psycholožka radí, za co děti chválit i jak je motivovat

Tagy:
společnost průzkum mobilní telefon úzkost CNN Prima NEWS telefonování Jan Kulhánek Vojtěch Bednář Generace Z produkty a služby výpočetní a informační technologie