Závislost na technologiích je jako ta na cukru, během covidu je největší hrozbou

Covid a závislost dětí na technologiích

V současné době distanční výuky tráví děti a dospívající většinu času doma a nemalou část dne zírají do obrazovek počítačů, tabletů nebo mobilů. Podle studie americké organizace Parents Together narostlo užívání technologií u dětí během pandemie o 500 procent. S tím roste i riziko závislosti na moderních přístrojích, stejně tak i kyberhrozeb, kterým děti čelí. Tématu se dlouhodobě věnuje Lidija Zavoralová. Ta je autorkou série edukativních komiksových knih pro nejmenší Swich z říše za monitorem.

Formou pohádek Zavoralová předává dětem a jejich rodičům informace, jak se mají v této oblasti pohybovat a na co nezapomínat. Série osmi knížek řeší například kyberšikanu, herní závislosti, ale třeba i hororová videa.

Distanční výuka: Odbornice čeká prudký nárůst psychických poruch u starších žáků

Distanční výuka a sociální izolace se stále více projevují nejen na prospěchu žáků, ale i na jejich psychickém rozpoložení. Podle psycholožky a ředitelky pedagogicko-psychologické poradny (PPP) pro Prahu 1, 2 a 4 je třeba více myslet i na studenty středních škol a vysokoškoláky, pro které je on-line výuka mnohdy náročná a demotivující. S jakými problémy se děti nejčastěji na psychology obracejí a jaký dopad bude mít pandemie na jejich psychiku z dlouhodobého hlediska?

V současné době považuje za největší hrozbu závislost na elektronice, která se ale ve společnosti neobjevila až během pandemie. „Je to problém, který existuje už 10, 15 let a málo se mu věnujeme. V pandemii to je jenom extrém,“ sdělila Zavoralová.

Knížky mají být prevencí hrozeb, což je podle ní lepší, než následné problémy řešit. „Vždycky, když přednáším někde ve školách, tak se mě rodiče ptají, co máme dělat, když je dítě závislé? Ale já jim říkám, že se omlouvám, jsem spisovatelka, ne psychiatr nebo psycholog, takže to už je něco, co se musí řešit relativně odborně. Knížky jsou od toho, aby dítě, když poprvé přijde do styku s elektronikou, už vědělo, jaké jsou hrozby,“ vysvětlila Zavoralová s tím, že je důležité, aby se v této problematice vzdělávali rodiče a následně děti. Rodičům také doporučila zhlédnutí filmu Víta Klusáka a Barbory Chalupové V síti anebo knihu s dokumentem spojenou.

Dle autorky se například její kniha týkající se nebezpečí hororových videí dá číst i dvouletému dítěti. „Začnete vysvětlovat, že mu nemůžete dát tablet nebo telefon, protože tam je obsah, který není pro jeho oči atd.“ uvedla Zavoralová. Podle jejího průzkumu se ale knihy líbily i třeba jedenáctiletým dětem. „Je to pro každé dítě, které začíná používat elektroniku,“ dodala.

S dětmi využíváme elektroniku společně

Zavoralová je čtyřnásobnou maminkou. Během rozhovoru proto padla otázka, jestli zavedla pravidla, aby k nadužívání technologií nedošlo. „To máte jako s cukrem. Máte u pokladny děti, které řvou, že chtějí bonbonky, ale to už je důsledek závislosti. Já to vůbec neřeším, protože moje děti nejsou závislé, takže nedochází k abstinenčním příznakům, k hysterii. S dětmi využíváme elektroniku společně,“ řekla.

S dětmi například Zavoralová sleduje dokument o sopkách, dají si během něj pauzu a na internetu hledají více informací. „Je to takové více interaktivní. Uznávám, že v době pandemie, kdy pořádně nemůžeme ani ven, tak trávíme více času s elektronickými přístroji, ale je to aktivní. Není to vrazit telefon nebo tablet dítěti do rukou a doufat, že tam nenarazí na nějaký nevhodný obsah, ale více to řídit,“ sdělila Zavoralová.

Tagy: