Bateriové vlaky pro Středočeský kraj
Bateriové vlaky by již brzy mohly nahradit dieselové a jezdit na kolejích ve Středočeském kraji. Nákup 30 souprav za zhruba 4,5 miliardy zvažuje hejtmanství. Jsou prý ekologičtější, tišší a pohodlnější.
Zelený bateriový RegioPanter by měl nahradit staré dieselové vlaky na některých středočeských tratích. Podobně jako na Ostravsku, kde už funguje zhruba měsíc. Tři bateriové vlaky najezdí na severu Moravy a ve Slezsku denně skoro dva tisíce kilometrů.
ČTĚTE TAKÉ: Nebezpečný hazard u Brna. Školáci přebíhali dálnici, uprostřed je musela zachránit policie
Cestující se s nimi mohou potkat mezi Ostravou a Veřovicemi. Na trati mezi moravskoslezskou metropolí a Studénkou jede souprava na trakční vedení. Poté už jenom na baterie. „Je to rychlejší, protože se ve Studénce zpravidla čekalo 10 či 15 minut na přípoj, což je tímto odbouráno,“ popsal CNN Prima NEWS přednosta provozního pracoviště Pavel Kaláč. „Když jsem chtěla na Štramberk, tak jsem musela jet do Studénky ze Svinova a přestupovat, takže dneska je to úplně ideál,“ pochvalovala si jedna z cestujících.
Souprava na vlastní baterie dokáže ujet až 80 kilometrů, a to při maximální rychlosti 120 kilometrů za hodinu. „Nejlepší způsob nabíjení je ve stanici nebo během jízdy pod trolejovým vedením. Vlak umí rekuperovat, což znamená, že při brždění vyrábí elektřinu, kterou vrací zpět do baterie,“ uvedl místopředseda představenstva Škoda Transportation Tomáš Ignačák.
Bateriové vlaky na Posázavském Pacifiku
V budoucnu by ale při větším rozšíření bateriových vlaků měla vzniknout dobíjecí místa. Důvodem je zejména bezpečnost. „Baterie z pohledu své provozní kapacity nikdy nenabíjíte na sto procent, ale nabíjí se někde na hranici 91 a 92 procent,“ popsal ředitel provozu osobní dopravy Českých drah (ČD) Tomáš Mohr. „Provoz elektrických vlaků je obecně levnější. Ty naftové motory potřebují výrazně častěji údržbu a opravu,“ vysvětlil náměstek generálního ředitele a člen představenstva odpovědný za osobní dopravu ČD Jiří Ješeta.
Ekologické soupravy by mohly jezdit také na tratích mezi Prahou a Mělníkem, Zdicemi a Pískem nebo po trase tzv. Posázavského Pacifiku. „Jedna tato souprava stojí zhruba 150 milionů korun a bavíme se zhruba o 30 soupravách, jedná se o investici 4,5 miliardy korun,“ uvedl středočeský radní Petr Borecký (STAN). První bateriové vlaky by se na středočeských kolejích mohly začít objevovat mezi lety 2027 a 2029.
MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT: Za jízdu v zasněženém autě hrozí vysoká pokuta. Očistit čelní sklo nestačí, varují odborníci