Nejen Husákovým dětem notoricky známé ruské žigulíky zaplavily v 70. a 80. letech silnice socialistických zemí i regionů třetího světa. Málokdo ale ví, že nebýt nedostatku financí a politické vůle, mohl třeba klasický typ 2103 vypadat docela jinak.
Ještě než se Porsche stalo exkluzivním výrobcem, jakým je dnes, pomáhalo během své dlouhé historie vyvinout jiným automobilkám velké množství modelů, včetně české Škody Favorit. Výjimkou nebyla partnerství s výrobci jako Opel, Audi, Renault, Seat či Mercedes-Benz. Velkou pozornost však vzbudila spolupráce s ruskou Ladou, ze které v roce 1976 vznikl vzácný a unikátní prototyp VAZ-Porsche 2103.
Nakonec byl vyroben pouze jeden jediný exemplář, který Sověti později odmítli, přesto je tato Lada navržená v Porsche zvláštním autem, které přesahuje jakoukoli koncepci vozidla, na kterém u německého výrobce kdy pracovali.
Sovětský vesmír
Jak známo, výrobce vozů VAZ/Lada, ruský koncern AvtoVAZ, byl založen v roce 1966 po uzavření smlouvy s Fiatem na výrobu licenční verze jejich modelu 124.
Prvním modelem byl VAZ 2101 známý jako „žigulík“ a v roce 1971 vstoupila do výroby kombi varianta VAZ 2102. Model se brzy stal nejprodávanějším autem v Sovětském svazu, populárním a rozšířeným byl ve „východním bloku“, ale třeba také na Blízkém východě. Nový VAZ 2103, jak jej v Rusku nazývali, vycházel z Fiatu 124 Special a na jiných trzích byl znám jako Lada 1200, 1300 a 1500.
Viktor Poljakov, ředitel AvtoVAZ, podepsal v roce 1975 tříletou smlouvu o spolupráci s Ernstem Fuhrmannem, tehdejším prezidentem Porsche, podle které AvtoVAZ zaplatil německé společnosti půl milionu německých marek, aby pomohla Ladě vyvinout nový model. V Porsche pojmenovali prototyp VAZ-Porsche 2103, který byl koncipován jako vylepšená verze modelu 2103.
Inovace bez legrace
Konfigurace podvozku a zadních kol žigulíku byla zachována, ale inženýři Porsche přidali množství vylepšení. Odpružení bylo optimalizováno pro lepší stabilitu při vysokých rychlostech a byla nainstalována lepší izolace kabiny. Přibyl také nový modernější kokpit s novými přístroji, volant inspirovaný tím z Porsche 928 a nové ovladače topení a chlazení.
Motor byl předělán tak, aby fungoval na nízkooktanový benzín, a kvůli úspoře hmotnosti byly přidány některé hliníkové komponenty, neboť na rozdíl od původního Fiatu 124 Special vážil VAZ 2103 o
45 kilogramů více. Vizuálně byly odstraněny všechny chromové detaily a festovní karoserie dostala novou modernější plastovou přední masku a nárazníky.
Lada 2103 Zdroj: Porsche
Lada 2103 Zdroj: Porsche
Lada 2103 Zdroj: Porsche
Lada 2103 Zdroj: Porsche
Lada 2103 Zdroj: Porsche
Lada 2103 Zdroj: Porsche
Lada 2103 Zdroj: Porsche
Lada 2103 Zdroj: Porsche
Lada 2103 Zdroj: Porsche
Lada 2103 Zdroj: Porsche
Pod kapotou Porsche žádné výrazné změny neprovádělo a na svém místě tedy zůstal 1,5litrový čtyřválec o výkonu 75 koní, který byl nejvýkonnějším ve standardní nabídce Lady. Když Porsche představilo Rusům koncept VAZ-Porsche 2103, navrhlo také možnost instalace vlastního motoru, už však bylo pozdě. AvtoVAZ projekt zamítl, protože přijal svůj vlastní, paralelně vyvinutý daleko konvenčnější model VAZ 2106, který byl dokončen jen o několik měsíců později.
Tento jediný prototyp Lada-Porsche je dnes v soukromé garáži bývalého zaměstnance Porsche. Spolupráce Porsche a Lada na vývoji vozů tím však neskončila.
Němci nicméně pomohli Rusům vylepšit model Niva a vyvinout Samaru. Majitelé první původní předokolky z východu Evropy se tedy mohli pochlubit, že právě Porsche pracovalo na vývoji motoru jejich plechového miláčka. Porsche pomohlo Ladě také v motoristickém sportu. Lada Samara T3 Paris-Dakar se předvedla s pohonem Porsche 4x4 z modelu 959 a 3,6litrovým boxerem z modelu 911. To už ale byl hodně jiný příběh.