Francouzská automobilka Delage, která vznikla už v roce 1905 a proslula svými závodními automobily, znovu ožívá. Po takřka 65 letech se vrací s tzv. hypersportem D12, který v nejsilnější variantě pohání až 1 130 koňských sil. Produkční dvanáctiválcová formule si „brousí“ zuby na rychlostní rekord německého okruhu na Nürburgringu.
Francouzská značka se proslavila především vítěstvími v sérii závodů Grand Prix, které se začaly jezdit v roce 1906 a v různých obměnách přetrvaly až do roku 1950, kdy je vystřídal seriál nově zavedené formule 1. Následně se Francouzi zaměřili na výrobu dražších luxusních vozů. Po druhé světové válce firma zbankrotovala a přes šest dekád o ní nebylo ani slechu, ani vidu. Vzkříšenou automobilku Delage staví na nohy až podnikatel Laurent Tapie.
Jeho prvním počinem je superrychlý model D12, jenž si svou premiéru odbyl v roce 2019 v Los Angeles. Tehdy šlo ještě o koncept, sériová podoba automobilu se ukázala teprve před pár dny. Design Delage značně „koketuje“ s vozy formule 1. Vyklápěcí kabina do tvaru šipky je oddělená od předních kol. Maximálně dvoučlenná posádka sedí za sebou na karbonových sedadlech. Z uhlíkových vláken je též celé šasi hypersportu.
Dvanáctiválcový motor o objemu 7,6 litru je uložený uprostřed. Není „přikrmován“ turbodmychadlem ani kompresorem, nýbrž elektromotorem. U těžší verze GT poskytuje hnací ústrojí ohromující výkon 1 130 koní. Odlehčené provedení Club disponuje výkonem o něco nižším, 1 038 koní, váží však o necelých sto kilogramů méně, tedy 1,3 tuny.
Dechberoucí je zrychlení z nuly na sto kilometrů v hodině. Delage to zvládne již za 2,5 sekundy a umí akcelerovat až na 375 km/h. Není divu, že vedení automobilky má s modelem D12 velké ambice. Dokonce si tzv. brousí zuby na rekord produkčních automobilů v Severní smyčce německého okruhu Nürburgring. Nejlepší výsledek dosud drží Lamborghini Aventador SVJ s časem 6:44,97 minuty.
Francouzská značka Delage chce zahájit výrobu hypersportu D12 příští rok. Limitovaná produkce má čítat přibližně 30 kusů, cena by měla být kolem dvou milionů eur, v přepočtu 52,2 milionu korun.