Evropský parlament jde do boje s takzvaným stáčením tachometrů. Europoslanci ve čtvrtek vyzval Evropskou komisi, aby v průběhu dvanácti měsíců předložila legislativní návrh s opatřeními proti manipulaci s počitadlem ujetých kilometrů.
„Přibližně 5 - 12 % ojetých automobilů prodaných v EU a 30 - 50 % přeshraničně prodaných vozů v Unii mělo přetočené kilometry,“ upozornil německý europoslanec a zpravodaj usnesení Ismail Ertug (S&D, DE).
Pro hlasovalo 577 europoslanců. Proti pak pouhých 37 a 19 se hlasování zdrželo. Podle Ertuga tak na tomto usnesení dosáhli širokou shodu, a to zejména ohledně potřeby vnitrostátních databází ujetých kilometrů s přeshraniční výměnou údajů a intenzivnějšího úsilí výrobců o zvýšení zabezpečení počitadla ujetých kilometrů.
„Pokud Evropská komise vytvoří na základě našeho doporučení legislativní návrh, ročně by to mohlo ušetřit šest až devět miliard eur, obnovit důvěru spotřebitelů v trh s ojetými vozidly a zvýšit bezpečnost na silnicích. Je to velká příležitost prokázat skutečnou evropskou přidanou hodnotu při ochraně spotřebitelů,“ upřesnil Ertug. Parlamentem schválené usnesení má legislativní charakter. Evropská komise může na jeho základě předložit legislativní návrh nebo musí zdůvodnit, proč to nepovažuje za nutné.
Evropský parlament zeštíhlí: Po Brexitu se zmrazí 46 křesel, zbytek si rozdělí členské státy
Po odchodu Anglie z Evropské unie Evropský parlament zeštíhlí o 46 křesel. Uvolněná místa by v budoucnu mohli obsadit poslanci z případných nových členských států. Zbytek ze 73 britských křesel se pak rozdělí mezi státy, které jsou podle současného přerozdělení mandátů mírně znevýhodněny.
Zaznamenání ujetých kilometrů při každém servisu vozidla?
Hlavní cílem je zřízení vnitrostátních registrů ujetých kilometrů, ze kterých by byly údaje v rámci EU přeshraničně přístupné. Zájemci o ojetý vůz by tak měli mít možnost ověřit si skutečný stav počitadla kilometrů, a to bez ohledu na to, ve kterém členském státě bylo vozidlo před možným nákupem registrováno.
Navíc údaje z počitadla ujetých kilometrů by měly být podle poslanců povinně zaznamenávány při každé pravidelné technické kontrole vozidla, každé provedené prohlídce, při každém úkonu údržby či opravy, jakož i při jakékoliv návštěvě servisu, a to od první registrace vozidla. Například v Belgii a Nizozemsku se takto údaje z počítadel kilometrů už shromažďují. Za velmi krátký čas se jim díky tomuto opatření podařilo téměř vymýtit podvody právě s přetáčením kilometrům.
Ženy v médiích? Měly by mít větší vliv, upozornila europoslankyně Šojdrová
K příležitosti Mezinárodního dne žen nechala Evropská unie vypracovat zprávu o tom, jak si ženy vedou v médiích. Podle europoslankyně Michaely Šojdrové jsou zástupkyně něžného pohlaví v tomto oboru sice úspěšné, ale mají v něm horší podmínky a jsou více vystaveny diskriminaci nebo sexuálnímu obtěžování. Navíc i zde se odráží nerovnost jejich platového ohodnocení oproti mužům.
Manipulace s počitadlem ujetých kilometrů je zakázána v 26 členských státech
Komise by měla podle usnesení monitorovat, jak výrobci automobilů na základě stávajících předpisů Unie uplatňují strategie ochrany před neoprávněnými zásahy do počitadla ujetých kilometrů. Exekutiva EU by také měla definovat jednoznačná kritéria pro účinné kontroly zabezpečení počítadel ujetých kilometrů.
Manipulace s počitadlem ujetých kilometrů je zakázána v 26 členských státech, trestným činem je však pouze v šesti z nich. Z důvodu negativních dopadů na bezpečnost silničního provozu poslanci vyzvali zbylé členské státy, aby rovněž překlasifikovaly neoprávněné zásahy do počítadel kilometrů jako trestný čin.